Csendes őrület és gyermekek imái – 5 kelet-európai fotográfus, akikről feltétlen tudnod kell

Nyugatról nézve Kelet-Európa a mai napig ködös terület, ahol az emberek érthetetlen nyelveken beszélnek, ushankát hordanak és a keményebb teleken felfalják kicsinyeiket – a Sleet listázta azokat a velünk élő fotósokat, akik munkájukkal óhatatlan állást foglalnak a kontinens ütközőállamainak identitáskeresésében.

Mit is jelent ma az egykori keleti blokk országaiban élni? – tehetik fel a kérdést az egykori nyugati blokk országaiban élők, akik közül sokan – hiába az egyes városok felzárkózása – továbbra is úgy tekintenek a vasfüggöny túlfelére eső világra, mint valami mítikus, karmos-fogas kreatúrára, amely leginkább szürke és szomorú. Őslakos fényképészek sora gondolja ezt azonban másként, bájos sőt, mi több, romantikus oldaláról mutatva be a kelet-európai álomból fakadt mindennapokat.

Enri Canaj 2014-ben vált világszerte ismerté, mikor a menekültválság kellős közepén a görög partokra érkezők drámáját fényképezte. Canaj képeivel saját bevallása szerint a többek között a magyar médiában is terjedő migránsellenes propaganda ellen szeretett volna felszólalni, szembesítve a közönséget a háború elől való menekülés tragédiájával.

Joanna-Pietrowski--480x600

A varsói születésű Joanna Piotrowska nyers képein másokkal egyetemben a lengyel határvidék arcai köszönnek vissza, fotói azonban többek puszta dokumentációnál, gyakran hosszas installálás eredményei. „Nem csupán egy történetet akarok elmesélni, sokkal inkább foglalkoztat a képbe merevedett tehetetlenség, a gondolatok túlterheltsége, a mindennapok átalakult örömforrásai, ember és ember közelsége, ahogy a védelem és a gyengédség után való vágyódás is.”

Ivan_Mikhaylov_Playground_11

Ivan Mikhailov még szinte gyermek volt, mikor orosz szülőfalujának jeleneteit megörökítve szövetséget kötött a kamerával. Mikhailov később Düsseldorban tanult fényképészetet, majd Oroszországba visszatérve a szovejt időkből visszamaradt játszóterekben és főleg azok rakéta-mászókáiban talált rá kedvenc fotótémáira. „Ezek a rakéták a gyermekkoromra emlékeztetnek, egy próbálkozásra, hogy a valóságból kiszaladva a képzelet világában keressek menedéket.”

fatyol_01-900x600

Fátyol Viola a hazai kísérleti fényképészet egyik legizgalmasabb alakja, akinek munkáit videoinstallációk teszik teljessé. Viola számára a nemzetközi ismertséget 2013-as, Orando et Laborando (Imádkozva és dolgozva) című széria hozta meg, mely során fotós a saját maga által is látogatott katolikus iskola pillanatait dokumentálta.

2013_12_Igor_Omulecki_diament_TO_06-900x600

A lengyel születésű Igor Omulecki munkáit már két kontinensen is kiállították. Omulecki leghíresebb projektje, a Family Triptych gerincét alkotó fotósorozaton öt éven keresztül dolgozott: absztrakt képei ugyan szorosan fűződnek feleségéhez és közös gyermekükhöz, azonban jóvalta szélesebb perspektívákat rejtenek magukban.

Forrás: Sleek

Legyél te az első hozzászóló!