Csókolózó politikusok a metróban à la Benetton

hearts

Mi kell egy sikeres  márka felépítéséhez a divatvilágban? Elsősorban jó minőségű, széles csoport stílusát képviselő ruhadarabok ésszerű áron; feltűnő reklámkampány, egy csipetnyi társadalmi felelősségvállalás és nem utolsósorban idő − mondjuk ezt különösebb közgazdasági és szociológiai ismeretek nélkül. Ám mindezt megcáfolja, hogy van itt egy márka, amit ezek ellenére is elhanyagolnak a fashion szcénában: ez pedig a Benetton…

1962-ben nagyot álmodtak az olasz Benetton család gyermekei, és olyan márkát hoztak létre, ami világszerte képviseli az olasz stílust. Finom eleganciával, de mégis kellően fiatalosra tervezett darabjaik hamarosan meg is jelentek a tengerentúlon és Európa-szerte is (a szovjet blokk természetesen ekkoriban még kivételt képezett).

benetton8
A United Colours Of Benetton névre keresztelt üzleteik mellé hamarosan csatlakozott a Sisley és az azóta eltűnt Playlife is a franchise rendszerben. Parfümöket és kiegészítőket dobtak piacra, Forma-1-es csapatot és röplabdabajnokságokat kezdtek támogatni. Kevés olyan csoport maradt, akit ne fogtak volna meg ezáltal, és akkoriban még csak el sem kezdődött a médiakampány…

hearts

A legjelentősebb ugyanis, amire a Benetton név alapján gondolunk (vagy legalábbis gondolhatnánk), azok a botrányos poszterek, amikkel a kilencvenes évektől árasztották el a magazinok (cím)lapjait, az óriásplakátokat és a metróaluljárókat. Oliviero Toscani és a magyar származású Kálmán Tibor dobta a divatot, dobta a ruhákat és a modelleket: haldokló betegeket, marginális csoportokat és szívfacsaró sorsú gyerekeket kaptak lencsevégre, amivel általános megdöbbenést váltottak ki a divatszakmából és a nagyközönségből egyaránt.

benetton7

Ezek olyan fotók, amikkel manapság legfeljebb a „legbotrányosabb reklámok” címszó alatt találkozunk, hiszen olyan (pár évvel ezelőtt még elhanyagolt) ügyekre hívták fel a figyelmet, mint az AIDS, a rasszizmus, a szegénység és az egyenlőtlenség.

benetton

De hol vannak már az egymással csókolózó politikusok, vallási vezetők vagy épp az egymást mellett sorakozó színes bőrű kisbabák az utcákról? 2000 és 2010 között szépen lassan elkallódtak és a Sisley sem volt elég újító szellemű ahhoz, hogy nagy testvére nyomába lépjen, csak egyetlen megbotránkoztató képre futotta tőle, ami a modellek drogfüggőségét ábrázolta. És bár az utóbbi időben a Benetton maga is megpróbálkozott kampányai régi fényének visszaállításával, nem járt túl sok sikerrel, csupán a rasszizmusellenesség húrjainak megpengetéséig jutott.

benetton

És sajnos úgy tűnik, mostanra a divat terén is egyre jelentéktelenebb a divatház. Főleg itthon, a Benetton márkanevet öreges és drága ruhákhoz kötik, ám még Olaszországban, szülőhazájában, ahol lényegesen olcsóbb és nagyobb a választék, sem sikerül a fiatalok kedvében járniuk. Talán mert nem haladnak a korral, nem a legfrissebb vagy a következő trendhez igazodnak, és teljesen átlagos darabokkal próbálnak meg bevonzani minket…

benetton4

De ki tudja, talán éppen 2017 lesz a márka szerencsés éve. Szívünkből kívánjuk, hogy így legyen, az üzletlánc alapvető koncepciója ugyanis nagyon is csábító. Legújabb, retro stílusú és formákkal játszó kollekciója kifejezetten érdekes, sőt szinte kedvet kaptunk ahhoz, hogy betérjünk egyik üzletükbe!

Képek: Benetton

Szerző: Rutai Lili

Legyél te az első hozzászóló!