Feltétel nélküli elköteleződés vagy színtiszta üzlet? – fangirl-jelenség a 20. században

Az Urban Dictionary meghatározásai szerint a fangirl olyan fiatal lány, aki fanatikusan rajong egy híres és számára elérhetetlen személy iránt; életét és napirendjét imádata tárgya határozza meg. A fangirl az a tizenéves lány, aki elképesztően magas frekvencián sikít az imádott személy láttán, illetve képes 72 órán át táborozni a koncerthelyszín előtt csak azért, hogy végelgyengülése előtt az első sor(ok)ban tombolhasson. A fangirl irodalmi műveltségtől függetlenül tud több száz oldalnyi romantikát papírra vetni – lásd: a nagy sikerű Twilight inspirálta fanfiction: A szürke ötven árnyalata.

Fangirlnek (vagy fanboynak) lenni egy állapot, amit időnként a legtöbbünk átél néhány euforikus percre. Intenzívebb formájában az állapot viszont már életstílussá alakul. Érdemes figyelembe vennünk, hogy egyáltalán nem új keletű jelenségről van szó, s habár az internet jelentősen kibővítette a feltétel nélküli elköteleződés kimutatásának lehetőségeit, alapelvei nem sokat módosultak az évtizedek során. Ennek bizonyításául pedig egy kis időutazásra invitálunk Titeket!

Habár általában Elvistől vagy a The Beatlestől számítjuk a fangirlök tömeges megjelenését, Frank Sinatra már a negyvenes években tömeghisztériát váltott ki a fiatal lányok körében. A mára már tipikussá és megszokottá vált viselkedési formák – a hisztérikus sikítozás, sírás, ájulás – már az 1942-es koncertjeitől egyre gyakoribbá váltak. Sőt, nemegyszer magára az énekesre is rátámadtak a lányok.

Az Elvis Presley körüli rajongói kultúra az énekes ötvenes és hatvanas évekbeli fénykora alatt bontakozott ki. Az akkoriban kihívónak számító szexuális – vagy inkább csak szokatlanul szabadelvű – megnyilvánulásaival az énekes lányok tömegeiből váltotta ki egyébként visszafogott érzelmeiket.

A Beach Boys a hatvanas években ért karrierje csúcsára. Rajongói táboruk többségét szintén lányok tették ki, viszont más művészekhez képest ők egy viszonylag visszafogottabb és nyugodtabb közösséget vonzottak.

beach boys

A The Beatles rajongói táborának fanatizmusa mára már legendás, a Hard Day’s Night című filmjük pedig mindenféle túlzás nélkül dokumentálja azt, hogy milyen hatásokat képes kiváltani a tömegekből egy fiúbanda – vagy egyéb esetekben egyetlen zenész. A pályaudvaroktól kezdve a koncerthelyszínekig a lányok mindenhol ott voltak, ahol csak lehetett; bárhol, ahol az imádott bandájuk megjelenésére számítani tudtak. Jelenlétükkel pedig a szeretetük és odaadásuk kifejezésének számos formája velejárt.

the beatles

David Bowie androgün megjelenése a nők és férfiak körében egyaránt rajongókra, követőkre talált. Ennek ellenére a hetvenes-nyolcvanas években főleg fiatal nőket vonzott, akik rajongtak a nem mindennapi pop performanszokért.

A múlt század ikonikus alakjainak felsorolásából nem maradhat ki Michael Jackson sem, akinek különösen hűséges és intenzív rajongói tábora világszerte folyamatosan bővült, és mindenhol kivételes odaadással és szeretettel fogadták.

 m jackson

A fangirl-jelenség aktualitásának bizonygatásakor a Backstreet Boys úttörő szerepét sem szabad alábecsülnünk. Ugyan a csapat a kilencvenes években alakult, kétségtelenül őket tekintjük a fiúbandák egy újabb generációjának prototípusának. Hosszú évekre meghatároztak a popzenei piac legkedveltebb alakjait: a szomszéd srác-karaktert.

backstreet boys

A technika rohamos fejlődésével és az internet megjelenésével sok minden megváltozott a zeneiparon belül is. Egy azonban biztosan állandó jelenségként megmaradt, ez pedig a fiatal, elvakultan és elfogultan rajongó lányok csoportja, tömege. A fanatizmus erőssége állandó, csupán csak a szeretetük kifejezésére szolgáló eszköztár bővült ki. Ma már nem csak offline, de online is kifejezhetik érzéseiket, és ami a legjobb, sokkal naprakészebben követhetik kedvenceik mindennapjait, életét. Legismertebb példaként elég csak bepillantanunk a „Belieberek” vagy a „Directionerek” virtuális világába.

Ahogy az internet végtelen terepet ad a fandomok kibontakozására és terjeszkedésére, úgy az ezekből viccet csináló mémekből sincsen hiány. De mint tudjuk, a negatív hangvételű reklám is reklám. Az pedig tény, hogy ezek a tinilányok a hírességeknek nem csak a legaktívabb követői és fogyasztói, de legőszíntébb és leghitelesebb sajtósai is. Elköteleződésükkel pedig a popkultúra számos legendássá vált alakját emelték a csúcsra.

 page2

page1 page3 page4 page5

Ha egy kicsit komolyabban is érdeklődtök a téma iránt, és szívesen belepillantanátok a rajongói kultúra kialakulásának kezdeti szakaszába, csak ajánlani tudjuk a Ludwig Múzeum aktuális, Szenvedély. Rajongás és művészet című kiállítását. A berlini Künstlerhaus Bethanienből érkező gyűjtemény olyan műveket sorakoztat fel, amelyek az internet előtti időszak rajongói kultúráját, szokásait mutatják be. A művészek saját értelmezéseit szemléltetik a kiállított művek magáról a jelenségről és ennek eszközeiről.

A kiállítás kapcsán – a Ludwig Múzeumtól megszokott módon – számos kiegészítőprogramot is meglátogathatunk, ezekről, illetve az egész kiállításról a múzeum honlapján tájékozódhattok. A tárlatot április 16 és június 26 között tudjátok meglátogatni.

Forrás és képek: allday.com, popmatters.com, ludwigmuseum.hu

Legyél te az első hozzászóló!