Hogyan legyél sztárdesigner? – A Corvin Rajziskola oktatóival beszélgettünk

Nehéz fába vágja a fejszéjét, aki művészeti pályán próbál érvényesülni, de minden jel arra mutat, hogy megfelelő mentorálással, ismeretséggel és szakmai képzéssel akár sztárdesignerré is válhat. Immár negyedik éve indítja el képzéseit a Corvin Rajziskola, ahonnan egyenes út vezethet elismert hazai és külföldi művészeti egyetemekre, vagy a saját karrier elindításához. Az intézmény képzéseinek megismeréséhez Sipos Marica alapító-képzőművész, Mucsy Szilvia fotóművész, Holló-Szabó Réka tervezőgrafikus és Palócz Krisztián formatervező segítségét kértük.

A Corvin Rajziskola 1994 óta működő művészeti iskola, amely a kezdetekben elsősorban a felvételire készítette fel a diákokat, a 18-20 éves korosztályt megcélozva. Az utóbbi négy évben, a designerképzések elindításával bővült a célcsoport: „Olyan felnőtteknek is szeretnénk lehetőséget nyújtani, akik úgy érzik, hogy pályatévesztettek, több kreativitást éreznek magukban, ezért szeretnének továbbfejlődni valamely művészeti ágban.” – avatott be minket Marica. Képzéseik egyévesek, melyek után a diákok gyakran a MOME valamely mesterszakán folytatják tanulmányaikat, vagy szabadúszóként helyezkednek el a szakmában.

corvin-rajziskola-13Az iskola jelenleg öt designerképzést indít: animáció, tervezőgrafika, építőművész, termékdesign és a Magyarországon egyedülálló fotó/art director, melyekre a ma induló nyílt héten nyerhettek ingyenesen betekintést. A jelentkezés szeptember 18-ig tart, a képzésekre pedig felvételizni szükséges, hiszen maximum 13 főt vesznek fel: a kezdő csoportoktól laza rajzokat, firkákat, terveket várnak és inkább a személyiségre koncentrálnak, míg a haladó tervezőgrafikán már elvárt a portfólió, valamint a logó- és kisarculattervezés ismerete.

A tanév három trimeszterből áll, melyek alatt a diákok fokozatosan jutnak el az alapoktól a nagy léptékű tervezéshez. „A fotográfia kivételével minden képzést rajzi alapozással indítunk, mert úgy gondoljuk, hogy ezek nélkül senki sem válhat designerré.” – magyarázta Marica. Ezután kezdődik a szakmai alapozás – azaz a tervezői gondolkodásmód alapjainak elsajátítása –, melyet egy workshop követ. A workshopokon a gyakorlatiasságot hangsúlyozzák és az anyaggal való aktív gondolkodásé a főszerep; a gyors, laza feladatok megalapozzák a következő tervezői ciklust. Az utolsó trimesztert egy nagyobb projektfeladattal zárják a tanulók. A képzések heti 2×3 óra elfoglaltságot jelentenek, azonban a fejlődéshez elengedhetetlen, hogy a feladatokra otthon is legalább ennyi időt szánjanak a hallgatók.

corvin-rajziskola-32

Fontos tudni, hogy az iskola designerképzési nem kapcsolódnak be az OKJ-s rendszerbe, ezzel kapcsolatban Réka mesélt nekünk: „Saját, szakmai oklevelünket adjuk a hallgatóknak. Iskolánk és oktatóink (köztük egyetemi tanárok és sztárdesignerek) neve garantálja a tudást, amit megszereznek.”

Az általános bemutatás után Réka, Szilvia és Krisztián a tervezőgrafika, fotográfia/art director és terméktervező képzésekbe engedtek betekintést.

„Tervezőgrafikából két csoportunk indul, egy kezdő és egy haladó. Az első trimeszter lényegében alapozás, amelyben a tipográfiai és kompozíciós alapismereteket, valamint a színelméletet sajátítják el a hallgatók, ezek után tanulnak az illusztrációról és a Photoshop használatáról. A második szemeszterben a kezdő csoport logó- és kisarculattervezéssel foglalkozik, a haladó csoportnak pedig a nagy arculat, valamint a web- és infografika a téma; ekkor van továbbá az Illustrator képzés. Végül a harmadik trimeszterben a térbeli grafikáról és csomagolástervezésről van szó mindkét csoportnál.” – árulta el Réka

corvin-rajziskola-47

Ahogyan azt Szilviától megtudtuk, „a fotó/art director képzés nálunk teljesen egybefonódik, hiszen egy art directortól is elvárják azt gyakorlati tudást, amit a fotóstól: ő az az ember, aki átlátja a teljes folyamatot a koncepciótól a megvalósításig, ami egy teljes embert igénylő, polihisztor feladat. A gyakorlati részben a hallgatók egyszerre tanulják a Photoshop, az InDesign és a hasonló programok magas szintű kezelését, valamint magát a fotótechnikát (szabadtéri és stúdiótechnika). Természetesen a kreatív rész is fontos részét képezi az oktatásnak, olyan feladatokkal haladunk előre, amelyek teljesen átformálják a hallgatók látásmódját, és segítségükkel a kurzus végére képesek erős portfóliót létrehozni, továbbá egy art directori feladatot az összes lépcsőfokon át megoldani. Az elméleti részről fotótörténeti óránk gondoskodik, mely a kezdetektől egészen a kortárs fotográfiáig fut.”

„Én inkább a terméktervező vonalat képviselem, míg Király Fanni a tárgytervezést, de a két terület lényegében összemosódik, ezért egy kurzus keretein belül tanítjuk. A három trimeszter alatt komoly léptékváltás történik: az elsőben az emberi kéz, a másodikban az emberi test, a harmadikban pedig már az ember és környezete a kiindulási pont. A tervezési feladatok lényege, hogy válaszokat keressünk aktuális problémákra, pl. az urbanizáció területén. A gyakorlati képzés mellett nagy hangsúlyt fektetünk a Photoshop, InDesign és Rhino programok ismeretére, hogy a képzés végére a hallgatók képesek legyenek önállóan összeállítani és prezentálni egy pályázati anyagot. Legfőbb célunk, hogy ne csak egy papírt kapjanak, hanem egy életmódot is.” – mesélte Krisztián.

corvin-rajziskola-10

A designerképzések után a továbbtanulási lehetőségekről beszélgettünk. Habár az iskolának létezik kifejezetten felvételi előkészítő programja is, Marica az eltökélt jelentkezőknek inkább a designerképzéseket ajánlja: itt sajátítható el az a fajta projektben való gondolkodásmód és látásmód, amit egyedül nagyon nehéz megtanulni, és a trimeszterenkénti vizsgáztatás is ösztönzi a hallgatókat. „Amint bekerülnek ebbe a speciális közegbe, másként kezdik el érzékelni a környezetüket: mást látnak meg, amikor beülnek egy kávézóba, illetve a napjaik részévé válik a tervezés. Amikor épp nem dolgoznak, akkor is azon jár az agyuk. Általában nálam is akkor csapódik le egy terv, amikor teljesen mással foglalkozom.” – mesélte Krisztián.

Ha valamelyik designerképzés felkeltette az érdeklődéseteket, ne habozzatok részt venni a nyílt órákon, ha pedig az iskola workshopjai iránt érdeklődtök, nézzetek körül a Design Héten megjelenő programjaik között: a Fiatal, híres és magyar? – Sztárdesignerek útja a sikerhez szimpóziumon befutott magyar designerekkel tartanak kötetlen beszélgetést a tervezői pálya nehézségeiről és örömeiről,  négyféle gyakorlati workshopjukon pedig elsajátíthatjátok a táska-, illetve ékszerkészítés fortélyait, valamint a suminagashi és shibori technikákat.

corvin-rajziskola-46

További információkért keressétek a rajziskola weboldalát és Facebook-oldalát!

Képek: Matoljak Adri

Legyél te az első hozzászóló!