Hogyan védekezhetünk a szépségipar állatkísérletei ellen?

Nemrég egy ajándékvásárlás alkalmával futottam bele a hírbe, miszerint az egyik kedvenc márkám állatokon teszteli a termékeit. Ez eléggé lesokkolt, ugyanis nagy állatbarát vagyok. Amikor utánanéztem, hogy mit is jelent valójában az „animal testing”, pár perc olvasgatás és egy videó tíz másodperce elegendő volt ahhoz, hogy teljesen elmenjen az életkedvem, amiért ennyire brutális a kozmetikaipar nagy része.

Be beautiful but don’t be cruel!

Míg Kínában kötelező, az Európai Unióban egyenesen tilos állatokon kísérleteket végezni, de számos cég kibújik a szabály alól és Európán kívül állítja elő a termékeit, felhasználva a kiszolgáltatott állatokat. A „cruetly-free”, azaz állatkísérletektől mentes címke elnyeréséhez a termékek összetevőit is megbízható helyről kell beszerezniük a gyártóknak, ezzel pedig sokan szeretnek trükközni. A legkülönfélébb élőlények szenvednek csak azért, hogy nekünk szép hosszú szempillánk, jó illatunk vagy csábos vörös ajkaink legyenek. És ez csak a kozmetikaipar: „természetesen” más ágazatokban, mint például a gyógyszeriparban, vagy az elektronikai eszközök gyártásakor is kihasználják a védtelen állatokat, és okoznak nekik értelmetlen szenvedést.

at

Csak az Egyesült Államokban évente több mint 100 millió állatot – főleg egereket, patkányokat, kutyákat, nyulakat, macskákat, hörcsögöket, tengerimalacokat, majmokat, halakat és nyulakat – ölnek meg a kísérletekkel azért, hogy az emberek számára készített vegyi anyagokról kiderüljön, nem ártalmas. Ebbe beletartozik a kozmetikaipar, az élelmiszeripar, a drogtesztelés és a szimpla kísérletezés lajstroma is. Ami talán még rosszabb, hogy haláluk előtt a kemikáliáktól ezek az állatok rengeteget szenvednek, izoláltak, traumatizáltak és – ne kerülgessük – sokszor génmódosítottak is. Számtalan kínzó folyamaton esnek át, holott a rajtuk elvégzett tesztek még mindig nem nyújtanak garanciát arra, hogy ami nekik nem árt, az az embernek se, hiszen másképp működünk, másképp reagál a szervezetünk. Dr. Richard Klausner, a National Cancer Institute professzora is például arra hivatkozott, hogy egereken a rák ellenszere már évtizedekkel ezelőtt is működött, embereken viszont azóta sem.

Animal testing should be banned

Szerencsére több, világszerte ismert szervezet dolgozik azon, hogy az állatokon tesztelő cégek lelepleződjenek, valamint azért, hogy olyan gyártók termékeit népszerűsítsék, akik velük együttműködve és az állatkínzást elutasítva működnek. A PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) széleskörűen harcol az állatokkal való bánásmód javításáért, többek között összeállította és rendszeresen frissíti az állatokon tesztelő, valamint nem tesztelő kozmetikai cégek listáját, amely alapján könnyen lehet tájékozódni.

at3

Amikor végignéztem az előbbi felsorolást, rájöttem: tartva magam az elvemhez, a saját kozmetikumaim felének egyenesen repülnie kellene a kukába. Nem a tesztelő cégek ellen beszélek, ahogy tulajdonképpen a PETA sem; inkább az lenne fontos, hogy rábírjunk minél több céget arra, hogy nem használhatják ki a védtelen állatokat a haszonszerzésük érdekében, ehhez pedig szükséges az hogy a márkákat némiképp pellengérre állítsuk.

Fighting animal testing

Egy másik fontos szervezet a Leaping Bunny, amely szintén együttműködik kozmetikai cégekkel és logókat ad a kínzásmentesség jegyében. A honlapjukon azonban arra is felhívják a figyelmet, hogy önmagában a „cruelty-free” címkével, avagy a nyuszis logóval és „not tested on animals” szavakkal ellátott termékek nem nyújtanak garanciát: valamelyik hivatalos állatvédő szervezet elismert partnerei között kell szerepelnie az adott cégnek ahhoz, hogy biztosak lehessünk a brand etikusságában.

The-Body-Shop-8

Amikor végignéztem a Companies That Do Test on Animals listát, azt gondoltam, szinte lehetetlen cruelty-free termékeket találni. De további kereséssel azért rájöttem, hogy rengeteg olyan cég van, akikben lehet bízni, sőt az állatvédő szervezetek nemcsak listákat készítenek, hanem mobilapplikációkat, valamint tanácsokat is nyújtanak a vásárlással kapcsolatban. Az ismert cégek közül leginkább a The Body Shop és a Lush emel szót az állatok kínzása ellen – utóbbi honlapján éles kritikát olvashatunk az állatokon tesztelő társaikról is, mondván: ha nekik sikerül kegyetlenség nélkül termékeket előállítani, akkor másoknak sem kellene, hogy problémát okozzon.

What can we do?

Ez a jelenség csak egy kis szelete annak a sok kegyetlenségnek, ami napjainkban az állatokkal és ellenük történik: beszélhetnénk a nagyipari húsüzemekről, az állattartók kínzásairól, az erdőirtásokról, a szőrmékről… Mind a nem humánus viselkedés szélsőséges megnyilvánulásai a gyengébbekkel és a kiszolgáltatottakkal szemben. Fontos, hogy mindenki a maga módján harcoljon a jelenség ellen és bármilyen kis mértékben is, de hozza felszínre a problémát a mindennapi életben – erre például kiváló a Lush „Fighting Animal Testing” feliratú táskája.

at5

Mindemellett – bár ez az itthoni állatkísérletek hiánya miatt talán nem annyira releváns, de jó tudni – fontoljuk meg, kinek adjuk az adónk 1%-át: külföldön általános probléma, hogy csomó állatkísérletet kutatásként könyvelnek el, amit a szervezetek aztán az adófizetők alapítványaiból finanszíroznak, szóval legyen mindenki körültekintő! Ne támogassunk olyan cégeket, akik így bánnak az állatokkal. Soha semmi jó nem következett még abból a történelem során, amikor az ember a természet és az élőlények ellen fordult, úgyhogy tanuljunk ebből a hibából, és kezdjük magunkkal a változtatást!

Forrás: Peta.com, Lush.com

Képek: PETA

Legyél te az első hozzászóló!