Kötélen egyensúlyozó múzsa − Barbette, a világ első drag királynője

Ha azt mondjuk, hogy Vande Clyde-ról, a húszas-harmincas évek népszerű légtáncosáról fogunk most mesélni, minden bizonnyal nem kapjátok fel túlzottan a fejeteket. Azonban, ha azt is hozzátesszük, hogy a férfi volt az első drag királynő, aki Josephine Baker legjobb barátjaként, Jean Coucteau szeretőjeként és Man Ray egyik kedvenc fotóalanyaként is beírta magát a történelemkönyvekbe, máris izgalmasabb a kép, nemde? Ismerkedjetek meg a polgárpukkasztó Barbette lenyűgöző életével! 

Barbette élete hemzseg a rejtélyektől, melyeket ő maga mélyített el különféle történeteivel. Kortársai úgy tudták, Vande 1899-ben született egy texasi kisvárosban, Round Rockban, azonban valamilyen oknál fogva egy évvel idősebbnek vallotta magát, illetve anyakönyvi kivonatában is egy egészen más települést jelöltek meg születési helyeként. Ráadásul apjának és anyjának is kitalált neveket adott: anyját, Hattie Wilsont Mrs. E. S. Lovingként jelölte meg, míg apjára a Broadway vezetéknevet aggatta.

barbette6

Vande életében az első fordulópont akkor jött el, amikor anyja elvitte egy austini cirkuszba. A pár éves fiút olyannyira lenyűgözték az akrobatikusok, hogy onnantól mindennap az édesanyja szárítókötelein gyakorolta a légtáncot, miközben ezzel pénzt is gyűjtött további cirkuszi belépőkre. A gimnáziumot 14 évesen abbahagyta, hogy mutatványosnak álljon, és szerencséjére hamar a The Alfarette Sisters hirdetésébe botlott, melyben az elhunyt táncos helyére keresett társat az egyedül maradt akrobatikus.

barbette

A kamasz meggyőzte a táncosnőt tehetségéről, aki azonban csak azzal a feltétellel fogadta maga mellé a texasi fiút, ha női ruhákat vesz fel, ugyanis a flitteres és szűk darabok lenyűgözőbben és áramvonalasabbnak hatnak a színpadon. Vande korábban sem vetette meg a feminin kiegészítőket, így hát gondolkodás nélkül belement az ajánlatba, mely nemcsak a komolyabb szakmai tudást, ám a népszerűséget is meghozta számára.

A cirkuszi mutatványos pár év után kiszállt a társulatból és szóló produkciókat dolgozott ki, melyek során titkolta nemét, hogy a show legvégén fedhesse fel férfi mivoltát tollboák és erotikus mozdulatok közepette. A táncos az 1910-es évek végén vette fel a Barbette művésznevet, ugyanis a franciásan ható név nemcsak egzotikusan hatott a texasi közegben, hanem ambivalens személyiségére is rámutatott. A kifejezést ugyanis vezeték- és keresztnévként is használhatta, mely utóbbi nőies vonásaira utalt.

barbette2

A világhírnév első lépcsőfokát a Harlem Opera House-ban megrendezett cirkuszi attrakció jelentette számára 1919-ben, ahonnan nem volt megállás, és Barbette rövid időn belül a Moulin Rouge-ban, a Casino de Paris-ban, illetve a Folies Bergère-ben találta magát. Egyik kortársa így jellemezte: „egy valódi angyal, egy virágszál, egy madár!” Párizs és New York mellett Berlinben, Brüsszelben és Londonban is tárt karokkal fogadták, angliai karrierjének azonban hamar véget vetett egy incidense, amikor is közvetlenül a London Palladiumban meghirdetett fellépése előtt meglehetősen intim viszonyban kapták rajta egy férfivel a színfalak mögött. Az eseményt azonnal lefújták, a trapéz- és kötéltáncost kiutasították az országból, aki soha többé nem kapott művészeti tevékenységre vonatkozó engedélyt Nagy-Britannia határain belül.

Az 1920-as évektől Barbette szoros kapcsolatba került a korszak olyan nagy művészeivel, mint Josephine Baker, Anton Dolin balett táncos, Mistinguette színésznő, Man Ray vagy Jean Cocteau. Utóbbit nemcsak az akrobatikus performanszai, hanem személye is elbűvölte, azonban hirtelen fellángoló szerelmük nem tartott sokáig. Ennek ellenére, Cocteau-nak köszönhetően, több esszé is napvilágot látott a Barbette-effektusról és közbenjárására Man Ray is készített metamorfózisáról fotósorozatot.

barbette3-masolata

Karrierje az 1930-as években szakadt meg, amikor rejtélyes betegségének tünetei (vélhetően autoimmun betegség) elkezdtek kiütközni rajta, melynek következtében egyik előadása közben megszédült, majd lezuhant a kötélről. Habár az eset után sikerült újra lábra állnia, addigi életformáját nem folytathatta tovább, így innentől a háttérben maradt és légtáncosképzéseket indított, nagy nevű cirkuszok koreográfusi posztjait töltötte be, mindemellett a Broadway-nek és a Disney-nek is dolgozott.

Halála épp olyan titokzatos, amilyen gyermekkora és egész személye volt. Utolsó éveit Austinban töltötte nővérével, ahol meg nem nevezett kórja egyre súlyosabb fizikai fájdalmakat okozott neki. Végül 1973-ban, hogy megszabaduljon szenvedéseitől, öngyilkosságot követett el, ám a mai napig tisztázatlan, milyen eszközzel vetett véget életének.

barbette4-masolata

Barbette, habár forradalmi karrierje mára feledésbe merült, nemcsak az akrobatika népszerűsítésének és újraértelmezésének volt pionírje, hanem a transzneműség, a drag öltözködés és a meleg szubkultúra elfogadtatásának is. Cocteau így írt a légtáncosról: „ő nem pusztán egy női ruhákba bújt akrobatikus, nem csupán egy kecses fenegyerek, hanem az egyik leggyönyörűbb dolog is, mely valaha megfordult a színházakban!”

barbette7

Barbette személyisége, amellett, hogy Cocteau írásaiban is felfedezhető (Orphée, Le Numéro Barbette), a filmművészetet is átitatta. Ő maga szerepelt a Le Sang d’un Poète-ben, illetve Hitchcock 1930-as Murder! című filmjének egyik karakterét is róla mintázták.

Barbette a Le Sang d'un Poete-ben

Barbette a Le Sang d’un Poète-ben

Képek: Pinterest

Legyél te az első hozzászóló!