L’ambition Féminine: Pina Bausch, a legendás koreográfusnő

Hat éve, hogy a német koreográfusnő, Philippine „Pina” Bausch a rák egy meghatározhatatlan formájában, öt nappal a diagnózis után váratlanul életét vesztette. Az amerikai modern tánc egyik legkiemelkedőbb képviselője egyben a világhírű Wuppertali Táncszínház alapítója is, mindemellett pedig nem akármilyen életpályát tudhat magáénak. Elő a tánccipőkkel és emlékezzünk meg együtt a 20. és 21. század egyik legnagyobb hatású koreográfusáról! 

A kortárs tánc úttörője kiskorában ismerkedett meg a tánc nyelvezetével. A fiatal tehetség egy éttermi munkát végző családban cseperedett fel, szülei munkájába sokszor besegített, ám 14 éves korában érdeklődése fokozatosan a tánc és a megfigyelés művészete felé mozdult.

Világlátásában és fejlődésében az esseni Folkwang School tanárai közül meghatározó szerepet töltött be Kurt Jooss, akit a német expresszionista tánc egyik megalapítójaként, illetve a színház és a klasszikus balett ötvözőjeként tartanak számon. Növendékét arra buzdította, hogy próbáljon kitekinteni a balettre jellemzőbb merev határokból és találja meg saját önkifejezési formáját.

pina__bausch1

Miután ösztöndíjjal jutalmazták, tanulmányait a New York-i Juillard iskolában folytatta, ahol olyan mesterek szárnyai alá került, mint például José Limon, aki mozgásában az emberi test gördülékeny használatával, az izoláció és a gravitáció játékával teremtette meg a tánc újfajta élményét.

pb

Kurt Jooss biztatására később visszatért Németországba, ahol 1973-ban a Wuppertali Táncszínház vezetőjévé választották. A több mint három évtizeden keresztül tartó koreográfiai munkássága nemzetközi szinten forradalmasította a tánc műfaját. Táncosai kiválasztásánál a szaktudás önmagában nem volt elegendő szempont. Társulatába olyan egyéneket várt, akik személyiségük és a mozgás vegyítésén keresztül expresszív élményt is tudtak nyújtani.

Előadásaiban többnyire a férfi-nő kapcsolat foglalkoztatta, törekedett arra, hogy a darabok eszköztára széles spektrumon mozogjon, a tánc énekkel, beszéddel és pantomimmel való pároztatásával összművészeti alkotásokat kreáljon. A drámát és humort egyszerre alkalmazó társulat a világ mintegy 40 országában szerepelt már.

pina-2

Pina egyedi mozgásvilágának népszerűsége több neves filmrendező figyelmét is felkeltette. Szerepelt többek között Federico Fellini És a hajó megy című filmjében, valamint személyisége és magával ragadó mozgása Pedro Almodovar munkásságát is megihlette. A táncosnő életpályáját Wim Wenders foglalta össze Pina (2011) című dokumentumfilmjében. A forgatások 2009-ben kezdődtek, ám a művésznő váratlan halála után a filmrendező félbehagyta munkáját. A Bausch táncosaival később befejezett alkotás 2011-ben elnyerte a legjobb dokumentumfilmnek járó Európai Filmdíjat.

f5a50e9b2ba2bb76b3cd7f583d5c1af9

Wim Wenders Pina Bauschról: „Nem söpört végig hurrikán a színpadon, csak az emberek másként mozogtak és engem is megmozgattak úgy, mint senki azelőtt. Elszorult a torkom, majd ámulatba estem, utána pedig szabad utat engedtem az érzéseimnek és féktelen sírásba kezdtem. Talán az életben, néha a moziban fordult ez elő velem, de egy bepróbált produkció, ráadásul egy koreográfia hatására soha. Nem színházat, pantomimet, balettet vagy operát láttam. Pina egy új művészet feltalálója. A táncszínházé!”

Szerző: Sarkadi Mariann

Képek: Pinterest

Forrás: szinhaz.hu

Legyél te az első hozzászóló!