Matrjoska babák latexben, avagy a fetisizmus megfér a vallással

Egyesek istenkáromlásnak, mások formabontó ötletnek tartják a Londonban élő Karina Akopyan legújabb kiállítását, melyben az orosz tradíciókon keresztül megjelenő ortodox vallást és a fetisizmushoz köthető latexszereléseket, illetve kínzóeszközöket köti össze egymással, mindezt persze meglehetősen polgárpukkasztó formában.

Az orosz születésű, de Londonban élő Karina Akopyan Martyrs & Matryoshkas névre elkeresztelt projektjében az orosz tradíciók és az ortodox vallás keveredik a fetisizmussal. A fotográfiát, az illusztrációkat és installációt magában foglaló tárlat az orosz identitást, vallást és értékeket vizsgálja felül a fétis- és kulturális tárgyakon keresztül. „A kiállítás a tradíciók helyét vizsgálja a jelen társadalmában és megkérdőjelezi, hogy mindezek valóban csak esztétikai szükségletek lennének,” mondta el Karina koncepciójával kapcsolatban.

mat4

Mindemellett saját viszonyulását is a show fókuszába szerette volna helyezni. Gyermekkorát akármennyire is átszőtte az ortodox vallás és annak tárgykultúrája, mégis mindvégig távol tartotta magától a vallásosságot, habár egyháza művészetét a mai napig magával ragadónak tartja.

mat8

De hogy jönnek ehhez a latexruhák, ostorok és szögecses kiegészítők? Több mint 10 éve, hogy Akopyan először betette a lábát a londoni Torture Gardenbe, Európa egyik legnagyobb fétis klubjába, melyet azóta is rendszeresen látogat. „Az egyik legmegkapóbb dolog számomra − melyet lehet jóként, de akár rosszként is értelmezni −, hogy hatalmas mennyiségű kreativitás halmozódik fel itt, mely egyáltalán nem lát napvilágot vagy nem jut el egy szélesebb közönséghez. Szerintem viszont ez egy csodálatos helyként szolgálhat ahhoz, hogy inspirációra találjon az, aki keres,” magyarázza a művész.

mat

Persze, még így sem lehet teljesen világos, hogy az ingergazdag klub miként is indokolja a szexualitás vallással történő összeillesztését, de meglepő módon egyszerűbb a válasz erre, mint először gondolnánk. Az önmegalázásra épülő vallásos cselekedetek, de akár az aszketizmus is mazochista jelleget mutat, illetve az olyan apróságokban is felfedezhetők ennek jellegzetességei, mint a gyónás vagy annak a beismerése, hogy bűnösek vagyunk. (Azt meg aztán csak végképp zárójelben jegyezzük meg, hogy a nagy pestisjárvány idején tömegével indultak útjukra olyanok, akik Isten bűnbocsánatában bízva a „mea culpa maxima” (az én igen nagy bűnöm) felkiáltással ostorozták magukat.)

mat7

Az alkotó nem titkoltan merít Tarkovszkij életművéből, hiszen a rendező szereplői is sajátos szenvedéstörténeten mennek keresztül ahhoz, hogy elérjék a már-már transzcendentális megvilágosodás bizonyos szintjeit. Ám ugyanígy nagy hatással volt rá Stanley Kubrick és Francis Coppola munkássága, s a mexikói halálünnep is rajongása tárgyát képezi.

mat5

Martyrs & Matryoshkas az alkotó sajátos lázadása a gyökerei ellen, miközben az önmegtartózás, a vallás és a hagyományosan a társadalmi normákon túlmutató fetisizmus, vagyis egy különleges szexuális beállítottság párhuzamaira is rámutat − melyek, ha közelebbről megfigyeljük az artefaktumokat, valóban nem is állnak annyira távol egymástól.

Forrás: The Creators’s Project

Legyél te az első hozzászóló!