„Olyan darabot nem tervezek, melyet én sem vennék fel” − Sármán Nórával beszélgettünk

Új kollekció, bemutatkozás New Yorkban, Mercedes-Benz Fashion Week: Sármán Nóri naptárában nem kevés dolog szerepel az elkövetkezendő hónapokra, most mégis szakított ránk időt egy beszélgetés erejéig. Érkezésünkkor csipkehegyek és menyasszonyi ruhák forgatagában rajzolt éppen apró galambokat, melyek a most születő ruhák szerves részét képezik majd. Nórival többek közt a készülő darabokról, a hitelességről és jövőbeli tervekről beszélgettünk.

Csapjunk is egyből a közepébe: mesélj kicsit nekünk az új kollekcióról, napok óta alig bírunk aludni, annyira kíváncsiak vagyunk! Miből indultál ki a tervezés során?

Az új kollekciót Aphrodité istennő inspirálta, a szépség megtestesítője, aki mindemellett egy nagyon feminin figura, ezért választottam őt múzsámul, az ő attribútumai tűnnek fel a ruhákon. Ilyenek például a minták és tollak formájában testet öltő galamb és a rengeteg gyöngy.

Észrevettük, hogy idén először használtál gyöngyözött csipkét, ami markánsan illeszkedik a kollekció fotózásának helyszínéhez. Hol készültek pontosan a képek és mi alapján esett erre a választás?

Az esküvői kollekciókat mindig a Pinewood Weddings párosa fotózza (Várai Enikő és Kádár Levente), nagyon szeretem a munkáikat, tetszik a gondolkodásmódjuk; teljesen más módon állnak hozzá a fotózásokhoz, mint egy divatfotós, ezért is bízom rájuk a választást. Megmutatom nekik a ruhákat, elmondom, mi inspirált, majd ezek alapján kiválasztják a helyszínt. Ezúttal például már a horvátországi nyaralásuk közben elkezdték keresni a megfelelő terepet és úgy jöttek haza, hogy elmesélték, hol szeretnék elkészíteni a kampányfotókat. Ezek után mi is kiutaztunk oda, és az első estén találtunk is egy gyönyörű lagúnát, ahol senki nem tartózkodott éppen. Annyira megtetszett nekünk a helyszín, hogy másnap egyből béreltünk egy hajót a shootinghoz, a végeredmény pedig mesés lett!

Valószínűleg minden ruha a szívedhez nőtt a munkálatok során, de ki tudsz emelni egyetlen ruhadarabot, ami igazán a kedvenceddé vált?

Mindig az a kedvenc, amelyiken frissen elkészül, úgyhogy ma épp másik kedvencem van, mint tegnap. Jelenleg nagyon közel áll hozzám a gyöngyözött csipke, idén viszont készítettem egy hercegnős ruhát is, amilyennel tutira nem találkozhattak még eddig nálam a vásárlók: szépre sikeredett, szerintem kifejezetten kifinomult hölgyeket szólít meg.

Mindig valamilyen névvel látod el a menyasszonyi ruháidat. Ezúttal is tartottad magad ehhez a szokásodhoz?

Igen. Most C betűvel kezdődő neveket adtam nekik, mert ez a harmadik betű az ábécében és ez a harmadik kollekcióm. Idén azonban nem ragaszkodtunk a mitológiai nevekhez, ugyanis sokat egész egyszerűen lehetetlen kimondani.

Láthatunk-e tőled „prêt-à-porter” kollekciót a közeljövőben vagy teljes mértékben az esküvői ruhákra szeretnél fókuszálni?

Láthattok most a Mercedes-Benz Fashion Weeken és a Marie Claire Fashion Days alatt is. Mivel ugyanaz inspirálta a két kollekciót, egyszerre terveztem őket, ezért szorosan összefonódnak. Az anyaghasználat miatt viszont természetesen maradtam az alkalmi vonalnál.

Szoktál-e azon gondolkodni tervezés közben, hogy milyen ruhát viselnél a nagy napon? Mennyire befolyásol ez a munkád során?

Őszinte legyek? Nem gondolkodom ilyeneken. Eszembe szokott jutni, hogy egy barátnőm melyiket venné fel vagy melyik állna jól neki, de magamon soha nem képzelem el a végterméket. Elég macerás lenne például kitalálni, hogy melyik illene az alkatomhoz… Persze, olyan darabot nem tervezek, melyet én sem vennék fel, nem lenne hiteles hozzáállás tőlem.

A ruhákat csak a showroomban és édesanyádnál, a Fehér Szalonban tekinthetik meg az érdeklődők. Tervezel esetleg nagyobb üzletet is nyitni a városban?

Jelenleg jól működik, hogy a Fehér Szalonban találhatók a ruhák és tudunk egymásnak segíteni a családon belül, úgyhogy egyelőre nincsenek ilyen terveim.

Hétvégén New Yorkban mutatod be a nagyközönség előtt a legújabb kollekciód az International Bridal Week keretein belül. Hogyan talált rád ez a lehetőség?

Az eseményen felállítanak majd egy standot, ahol független fiatal tervezők mutathatják be menyasszonyi kollekcióikat. Kaptam egy e-mailt az egyik szervezőtől, melyben az állt, hogy látta a honlapomat, elnyerték a tetszését a ruhák és szeretné, ha bemutatnám őket a helyszínen. Magamtól eszembe nem jutott volna, hogy kimenjek New Yorkba − bár nem feltétlenül igaz, hogy soha nem fordult meg a fejemben ez a terv. Pont mostanában elmélkedtem azon, hogy érdemes lenne külföldön is népszerűsíteni a brandet, arra azonban cseppet sem számítottam, hogy erre már idén sor kerül: úgy tűnik, a sors másképp akarta.

Viszont várjuk ki a végét, hiszen egy ilyen kiállításon többször részt kell vennie egy tervezőnek, hogy stabil vásárlóközönséget alakítson ki. Eleinte úgy állnak hozzá a látogatók, hogy „jaj, de izgalmas, milyen szép ruhák”, de ha vásárolni szeretnének, akkor azért megvárják, hogy jövőre is megjelenj, hiszen így bizonyosodnak meg róla, hogy megbízható a márkád. Ez nem úgy megy, hogy egyszer csak felbukkanok és egyből megkeres egy csomó üzlet azzal, hogy forgalmaznák a ruháimat, de valahol mégis el kell kezdeni.

Itthon szinte senkinek nem kell magyarázni, mivel is foglalkozik Sármán Nóra. Említetted, hogy szeretnél külföld felé is nyitni…

Szeretnék, foglalkoztat mostanában és úgy érzem, lenne is értelme. Eddig kielégített, hogy rengetegen kerestek meg itthon, de mostanra többre vágyom. Eljutottam arra a pontra, hogy kíváncsi vagyok, működne-e a brand máshol is és érdekel, milyen a piac más országokban.

Kirajzolódtak már az elképzeléseid a következő kollekcióval kapcsolatban? Beavatsz minket egy-két titokba?

Igen, van már egy ötletem. A 2017-es tavaszi-nyári kollekcióban terveztem még egy-két dolgot megvalósítani, amit végül nem tettem meg, mert úgy éreztem, azok a részletek nem illettek volna a többi ruhához. Az őszi-téli kollekcióban viszont szeretném ezeket bemutatni. Annyit azonban elárulhatok, hogy a kulcsszó: a hímzés.

Fotók: Pinewood Weddings

Szerző: Tamás Cintia

Legyél te az első hozzászóló!