PS PREVIEW: Newbies / Fiatal modellek

thylane2

Nem mondunk azzal újat, hogy luxusmárkák és kozmetikai kenceficék kampányaiban gyakran tizenéves lányok szerepelnek. Az talán meglepőbb, hogy akadnak még náluk is fiatalabb kolleginák, akik pár éves koruk ellenére komoly szakmai múlttal rendelkeznek.

Gondoljunk csak Thylane Léna-Rose Blondeau-ra, aki 14 évesen régi motorosnak számít a modellszakmában: alig múlt négy, amikor először sétált végig Jean Paul Gaultier kifutóján. Vagy Elle Fanningre, aki 12 évesen szerepelt az Interview Magazinban, és ne feledkezzünk meg Axente Vanessáról sem, aki 13 évesen lett felfedezve. De nemcsak az egyre fiatalabb modelleket, hanem a sztárcsemetéket is beszippantja a divatszakma, akik alig pár évesen kampányokban szerepelnek és napi outfitjeikről nem a baba-mama blogok, hanem a legnagyobb divatmagazinok számolnak be. A példa kedvéért Tom Cruise és Katie Holmes lánya, a most nyolcéves Suri már három éves kora óta téma a fashioniszták körében, de a Beckham gyerekek is állandó résztvevői a divateseményeknek és olyan márkák versengnek értük, mint a Burberry.

A nemzetközi tendencia hozzánk is begyűrűzött, a külföldi ügynökséghez hasonlóan itthon is egyre többen szerződtetnek fiatalabbnál fiatalabb lányokat, és egy-két hazai ügynökség honlapján már fel is tűntek a gyerekkorú modellek. Címlaplányunkra, a mindössze 10 éves Rebecára, a  the DIARY Management legújabb üdvöskéjére is így találtunk rá.

page

Fotó: Gáldi Vinkó Andi

A gyerekmodellek alkalmazása nagy felelősséget jelent mind az ügynökségek, mind a megbízók számára, és komoly támadási felületre adhat okot, ha nem a koruknak megfelelő módon szerepeltetik a gyerekeket. Az elmúlt években többször is történt olyan eset, ami közfelháborodást keltett: 2011-ben például hatalmas port kavart a francia Vogue divatanyaga, amiben az akkor 10 éves Thylane Léna-Rose Blondeau-t teljes sminkben, felnőtt nőként öltöztetve fotózták. A magazint perrel is fenyegették, volt, aki egyenesen pornográfiával vádolta a lap szerkesztőit, amiért a kislányt egy újgenerációs Lolitaként ábrázolták. A felháborodás nem volt alaptalan, a fotókat nézve tényleg kínosan érzi magát az ember, és nemcsak a ruhák vagy a vastag smink miatt, hanem mert Thylane jóval idősebb lányokat meghazudtolva pózol, így még csak azt sem mondhatjuk teljes bizonyossággal, hogy a fotókban nincsen semmi szexus.

thylane3

Fotó: fashionising.com

A szakértők szerint az ominózus sorozat példázza a legjobban, hogy hol is húzódik a képzeletbeli határ, amit nem lenne szabad átlépni, ha gyerekek divatfotózásáról van szó. Abban ugyanis mindenki egyetért, hogy nem a gyerekek szerepeltetése a fő probléma, hanem sokkal inkább az, hogy mindezt miként teszik a szerkesztők, fotósok, brandek tulajdonosai. ,,Úgy gondoljuk, hogy a szóban forgó fotósorozat túlságosan a nőiességet helyezte a középpontba, és ezzel – lévén, hogy egy kislányról van szó – valóban átlépték a határt.” – fogalmazza meg a lényeget Baráti Vince, a the DIARY Management vezetője, aki csak ritkán közvetíti munkákra legfiatalabb modelljeit. ,,Ha szóba is jön felkérés, mint mondjuk Rebeca esetében a PS Magazin címlapja, akkor is gondosan körüljárjuk a lehetőséget, koncepciókat kérünk be, és egyeztetünk a szülőkkel, valamint a kislánnyal is.

Ambrózi Kata pszichológus szerint a lényeg, hogy a gyerek gyerek tudjon maradni, ne váljon a munka kényszerré és elvárássá, illetve hogy ne kerüljön olyan szerepbe, ami koránál fogva számára idegen. Kata szerint az a legoptimálisabb, ha a modellkedés megmarad hobbi szinten, hiszen így jut lehetőség arra is, hogy a gyerek kortársaival minőségi időt tudjon eltölteni.

cikk

Niki @DIARY

Sok szülőtől lehet hallani, hogy a gyerek álmát teljesítik azzal, hogy castingról castingra, fotózásról fotózásra viszik, de a megkérdezettek szerint nem reális, hogy egy kisgyerek ennyire tudatosan gondolkodna a jövőjét illetően. Az vitathatatlan, hogy már egész kiskorban el tudják dönteni, mi érdekli őket, milyen tevékenység, hobbi okoz számukra örömet, de hosszú távra nem tudnak tervezni, döntéseket hozni pedig pláne nem. Egy gyereket érdekelhet a modellkedés, szerethet szerepelni, pózolni, jól eshet neki, hogy szépnek tartják, de szinte elképzelhetetlen, hogy csak és kizárólag ez motiválná. Pont ezért a szülő felelőssége és feladata megismertetni őket más hobbikkal, ami nemcsak azért fontos, hogy később tényleg el tudja dönteni, mivel is szeretne foglalkozni, hanem az identifikáció szempontjából is meghatározó.

A teljes cikk a PS Magazin friss számában, a YOUTH issue-ban olvasható!

Szerző: Farkas Edina Lina

Legyél te az első hozzászóló!