Tap my tapestry! − Sylvie Franquet trashy faliszőnyegei

artblog

Mára kicsit uncsinak és idejét múltnak tűnnek, főleg mivel a kommunista időkből ránk maradt bűnronda faliszőnyegek jutnak róluk eszünkbe, a falikárpitok mégis izgalmas terepnek bizonyulhatnak a kortárs művészek számára. Nincs ezzel másként Sylvie Franquet sem, aki az internetkultúrát, és nem mellesleg David Bowie-t is beleszőtte már életművébe.

A faliszőnyegek a középkori művészet fontos dokumentumaiként maradtak ránk, melyek a korban kevésbé artefaktumként, mint inkább funkcionalitásuk miatt jelentek meg a tehetősebbek lakhelyein, ugyanis jól tartották a hőt. A szőttesek a nyugat-európai térségből kiindulva terjedtek el és eleinte a heroikus küzdelmek megörökítésére szolgáltak a krónikás szerepét betöltve. Az angol „tapestry” szó is a francia „tapisser” igéből származik, ami annyit tesz, hogy valamiféle anyaggal lefedni valamit.

falisz

Ha pedig már ott lóg a falon egy tetemes méretű matéria, miért is ne legyen esztétikai értéke − csaphattak az asztalra a kor gyönyörködés-pártolói. A faliszőnyegek idővel tehát nem meglepő módon nemcsak mintákat, címereket és szimbólumokat ábrázoltak, hanem hétköznapi, ugyanakkor eseménydús történeteket (vadászat, csatajelenet, vásár stb.) is. A figyelmes néző pedig gyakorta fedezhetett fel rajtuk rejtett humoros elemeket is, mint egy kútnál ürítő kutyát vagy egy unikornissal szépítkező úrihölgyet.

paris-museum-middle-ages-moyen-age-lady-unicorn-tapestry-715-1

A 16-17. századra Flandria vált a részletgazdag faliszőnyegek mennyországává (nem véletlenül jelennek meg gondosan megmunkált szövetek Vermeer festményein is), olyannyira, hogy X. Leó pápa is a mai Belgium és Hollandia területére küldte legtehetségesebb itáliai művészeit, hogy kitanulják a mesterséget.

vermeer

A belga származású Sylvie Frenquet mindezzel természetesen nagyon is tisztában volt, amikor úgy döntött, egyéni ízlésvilágát hazája kulturális örökségével ötvözi. Habár előfordul, hogy 19. századi festmények elemeit használja fel alkotásaiban (mivel véleménye szerint akkorra kimentek a divatból a falikárpitok, ezért egyfajta űrbetöltő szereppel is bírnak a matériák), mégis újfajta karakteret hoz létre belőlük, miközben saját fikcióval köríti azokat.

_44a6221

Mindez egy tudatosan kreált trashy képi világot eredményez, melyet filozófiai, lírai vagy a populáris kultúrából merített sorokkal árnyal. Görgess a jóságért!

falisz2flaquet_44a6210sf8sf10sf5

Képek: The Creator’s Project, October Gallery, Artblog

Legyél te az első hozzászóló!