14. BCEFW: A divat és fenntarthatóság szövetsége
Az idén is több helyszínen megrendezett, közép-európa nagyszabású divateseménye, a 14. Budapest Central European Fashion Week rekordmagas számban vonzotta a divatrajongó közönséget. Több, mint 5000 érdeklődő vett részt a SS25 szezon bemutatóin, köztük nekünk is szerencsénk volt pár kollekció megtekintéséhez. 2024. augusztus 26. és szeptember 1. között a divathét minden eddiginél több márkát hozott a magyar fővárosba, 60 tervező kollekcióját láthatta a hazai és nemzetközi vendégsereg. A BCEFW a szezonban a régiós együttműködéseket, a feltörekvő tehetségeket és a fenntarthatóságra való tudatos törekvést helyezte a szakmai diskurzusok középpontjába.
NANUSHKA
A Nanushka 2025-ös Resort kollekciója a márka alapítója és kreatív igazgatója, Sándor Szandra kamaszkori éveiből merít ihletet, amelyeket szülővárosában, Budapesten töltött. A kollekció a történelmi és modern hatásokat ötvözi, és visszaidézi a nyugati filmek nosztalgiáját, szemben az 1980-as évek grunge stílusával és az 1990-es évek atlétikai világával. A Resort kollekció Nanushka ikonikus darabjaira épül, amelyeket ezek az inspiráló dizájnelemek fejlesztettek tovább, anyaginnováción és tervezési újrahasznosításon keresztül átalakítva. A Resort 2025 tervezési kiindulópontjaként az olyan filmek szolgáltak, mint az 1969-es „Easy Riders”; a grunge dizájn és az éles fémrészletek ihlették, amelyeket lágyabbá tettek, hogy illeszkedjenek a kollekció szabadon áramló sziluettjeihez. A cipzáras részletek továbbra is fókuszban maradnak, új stratégiai elhelyezésekkel és térarányokkal emelve ki az egyszerűbb darabokat.
A „Biker” központi szerepet kapott, váratlan anyaghasználattal kiegészítve. A cipzáras muszlin, a poplin párnázott könyök- és csuklórészekkel, mind a védő motoros ruházatra utalnak. A hálós jersey, a nyújtott bársony és a dupla jersey a régi iskolás sportruházatot idézi, és adaptálja az atlétikus stílust. Az inspiráció megjelenik a rövid bomberdzsekikben, húzózsinóros nadrágokban, sportos ingekben és galléros kötött pulóverekben, mind nosztalgikus visszautalás Budapest sportklubjaira.
Az anyagmanipuláció jelen van, létrehozva a megszokott és a váratlan elemeket. A papírmasé anyagból rojt-szerű textúra készül, melyet lézervágás, kézi rojtozás, anyagblokkolás és foltozás egészít ki. Az ipari dizájn az 1980-as és 1990-es évek kelet-európai vintage munkaruházatára tekint vissza. A nehezebb anyagok, mint a munkaruházati pamut és a ragasztott gyapjú a szezonra lágyabbá válnak, kontrasztban a gyűrött szaténnal és a selyem twill-lel. Az ikonikus Nanushka stílusokat újragondolták új plisszírozott, húzott és szabott elemekkel. A kollekció túllép a szokásos dimenziókon és alapvető színeken. A visszafogott és élénk árnyalatok, a feltűnő és kifinomult elemek kapcsolatát vizsgálja, a magtervezés és az évszakos hatás között. A szén, taupe, fekete és krém árnyalatokat a pisztácia, holdfény, sárgabarack és rózsaszín kontrasztja teszi tökéletessé.
A Resort 2025 a Nanushka kiegészítők kínálatára összpontosít, új stílusokkal bővülve és a meglévő formákat újragondolva. A Nanushka bemutatja a Sandi táskát, egy újonnan megalapított kiegészítőcsaládot, amelyen a Sandi szimbólum a ház Kopjafa szimbólumait és az aprólékos kézzel horgolt részleteket jeleníti meg, valamint a Sandi Lock zárat, amely a kollekció középpontjába helyezi a márka alappilléreit a polírozott arany origami által.
„A Resort 2025 kollekció visszavisz Budapest legkedvesebb emlékeihez, amelyeket tinédzserkoromban éltem meg. A nyugati filmek nézése és a gyermekkorom anyám gyerekruha üzletében eltöltött idői ezek azok az emberi pillanatok, amelyek személyes dizájnokat inspiráltak a kollekcióban, utalva a Nanushka múltjára, jelenére és jövőjére.”
RICHARD DEMETER
Richard Demeter 2025-ös tavaszi/nyári kollekciója, az „Eden’s Echo” egy látványos felfedezés, amelyet Hieronymus Bosch „A földi gyönyörök kertje” című műve ihletett. Ez a kollekció egy modern Édenkert újragondolása, ahol a nőiesség és a férfienergia harmóniában együtt létezik és összefonódik, tükrözve az emberi lélek kettősségét.
Richard tervei a lélek utazását mutatják be, megtestesítve azt a koncepciót, hogy minden dolognak két oldala van. A kollekció egy történetként bontakozik ki, ahol minden darab a lélek fejlődésének egy-egy lépését képviseli. Az ellentétes elemek közötti finom egyensúly a könnyed, lágy szövetek és a strukturált, szabott darabok összeolvadásán keresztül jelenik meg, szimbolizálva a lágyság és az erő közötti játékot.
Az „Eden’s Echo” kollekció Richard Demeter művészet és divat ötvözésére való képességének bizonyítéka, olyan ruhadarabokat teremtve, amelyek nemcsak esztétikailag lenyűgözőek, hanem mélyebb jelentéssel is bírnak. Minden darab a viselő önfelfedezéséhez és gyógyulásához vezető útjának tükre, arra ösztönözve, hogy mélyebb kapcsolatot teremtsenek belső lényegükkel és a körülöttük lévő világgal.
KATTI ZOÓB
Az idén 30. évfordulóját ünneplő Katti Zoób Couture Ház a kreatív irányvonal az „Az ellentétek harmóniája” témája alatt mutatja be az idei szezon kollekcióját—egy olyan alapelv, amely évtizedek óta a Ház DNS-ébe van ágyazva.
Egy emlékezetes utazást tettek a múltba, újra elővéve 30 éves archívumuk káprázatos ikonikus darabjait—az ünnepelt mintákat, pompás szabásokat, lenyűgöző textíliákat és nagyszerű stílusokat—és ezekből egy egységes evolúciót kifejező kollekciót állítottak össze és válogattak ki. Ezeket a remekműveket modern csavarral ruházták fel, amely összhangban van az archívumuk izgalmával.
Mélyen elkötelezve a couture kézműves hagyományok iránt, de egy modern, úttörő megközelítéssel átszőve, a 2025-ös tavaszi/nyári kollekció egy nyugodt menedéket képvisel, ahol a rendszerükben lévő eltérő, mágnesként vonzó pólusok egy boldog egyesüléssé olvadnak össze. A kollekció 30 év haute couture tudását tükrözi a Katti Zoób Couture Házból, amely 30 lookból 15-öt mutat be.
REKORDSZÁMÚ ÉRDEKLŐDÉS
A rendezvényen a hazai szakma mérvadó képviselői mellett a nemzetközi divatszíntér meghatározó szereplői is tiszteletüket tették. Az esemény során az ELLE Poland és ELLE Ukraine szerkesztői, valamint az NSS, a Vogue Italia, Vogue Adria és 10 Magazine US újságírói is részt vettek, akárcsak Gili Biegun, Shay Zanco influencerek és Despi Naka streetstyle fotós. Pat Domingoval nem csak bemutatókon találkozhatott a közönség, az elismert streetstyle fotós több programot tartott a Fashion Hub-ban.
A Magyar Divat & Design Ügynökség egyik stratégiai célja, hogy Budapestet a régió divatfővárosává tegye, egyúttal vonzó desztinációvá a divat és design iránt fogékony utazók számára, akik célzottan keresik a magyar kreatívipar termékeit. A BCEFW-vel egy olyan platformot kínál, amelyre Magyarország és a régiós országok már ismert nagymárkái és feltörekvő tehetségei egyfajta „ugródeszkaként” tekinthetnek, amely lehetőséget biztosít kereskedelmi tevékenységük kiterjesztésére és a nemzetközi láthatóságuk növelésére. Az SS25 szezonban a régiós márkák jelenléte és a kapcsolatok erősítése azzal a szerepvállalással összhangban valósult meg, hogy a nemzetközi divatszíntér szereplői számára az esemény egyfajta hidat is jelentsen, amely összeköti a régiós országokat, mint a közép-európai divatipar központja.
TUDATOSSÁG
A BCEFW SS25-ös szezonban a regionális együttműködések, valamint az új generáció tehetségeinek felkarolása mellett minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kapott a környezettudatosság kérdésköre. A Budapest Central European Fashion Week honlapján ismertetett Conscious Fashion Initiative keretrendszer hat pillér mentén fogalmazza meg az MDDÜ fenntartható gyakorlatokkal kapcsolatos hitvallását, amellyel a BCEFW-n résztvevő lokális és regionális márkákat, illetve partnereket kívánja ösztönözni egy tudatosabb üzleti modell kialakítására.
A Conscious by BCEFW kategória születését a Conscious Fashion Initiative szempontrendszerének kidolgozása előzte meg. A kezdeményezésben hat, környezettudatos és etikus működésre és körkörös gazdasági modellre való átállásra összpontosító vezérelv került meghatározásra: sokszínűség és egyenlőség elve, az újrahasznosított anyaghasználatot támogató fenntartható tervezés elve, a biztonságos munkakörülményekre vonatkozó szekció, a fogyasztók bevonása, valamint az átláthatóság és az oktatás, amelyek a társadalmi, környezeti felelősségvállalás fontosságát emelik ki. A kritériumrendszer felállításának célja a BCEFW-n résztvevő lokális és regionális márkák, illetve partnerek ösztönzése és terelése egy tudatosabb jövő felé.
„A fenntarthatósági kérdéskör egy dinamikusan változó terület, a technológia és a szabályozási környezet oldaláról egyaránt. A Magyar Divat & Design Ügynökségnél törekszünk arra, hogy az iparág szereplőivel közösen találjunk megoldásokat az Európai Unió Fenntarthatósági irányelveinek fokozatos beépítésére. A BCEFW Conscious Fashion Initiative keretrendszere és az új kategória lehetőséget biztosítanak arra, hogy erősítsük a szakmai párbeszédet a témában, egyúttal szeretnénk elismerni és motiválni azokat a márkákat, akik már előrébb járnak a fenntarthatóbb üzleti gyakorlatok bevezetésében. A fenntarthatóbb életre való átállásban rengeteg lehetőség rejlik, amivel új munkahelyek és iparágak jöhetnek létre a jövőben. Mindezen törekvésünk hozzájárul ahhoz, hogy tovább erősítsük kreatívipari központi szerepünket a régióban”
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.