3D nyomtatás - a ruhakészítés jövője?
A XXI. században a technológia korábban sosem látott mértékben fejlődik, ami számtalan előnnyel és hátránnyal jár. A divatipar számára könnyebbség, hogy gyakorlatilag bárhol a világban elérhetőek a különböző anyagok, gyártási technológiák, könnyen tartható a kapcsolat a beszállítókkal, kivitelezőkkel. Ez azonban komoly aggályokat vet fel a fenntarthatósággal kapcsolatban, amire egy viszonylag új technológia ad nagyon ígéretes választ: mégpedig a 3D nyomtatás.
Mit jelent a 3D ruhatervezés?
A 3D ruhatervezés gyakorlatilag egy teljesen új koncepció a ruhatervezésben, ahol digitálisan pontosan megtervezhető és legyártható minden egyes ruhadarab anyagában, mintáiban, minden részletében, anélkül, hogy rengeteg szabásmintát és mintadarabot kellene legyártani.
Egy kollekció tervezése és kivitelezése során ugyanis a hagyományos eljárásban egy kész ruhadarabot több próbadarab előz meg, ahol kiszűrik a kivitelezhetetlen részleteket, rossz szabásmintákat, nem megfelelő méretezéseket stb. Ez pedig nemcsak a hosszú munkafolyamat, hanem a rengeteg elpazarolt anyag miatt sem fenntartható.
Hogyan működik?
A 3D ruhakészítés során egy 3D prototípus készül 2 dimenziós digitális terv alapján. A 3D technológia segítségével a tervezők szinte teljesen realisztikus képet kapnak arról, hogyan fog kinézni a valóságban az általuk megálmodott ruhadarab. Minden részletét aprólékosan megtervezhetik, ellenőrizhetik, a szoftverekbe betáplált modellek adatai alapján pedig tökéletesen testre tudják szabni a terveket, így a nyomtatás során gyakorlatilag felesleges hulladék nélkül készül el egy adott ruhadarab.
Mik az előnyei?
- Felgyorsítja a folyamatokat - hiszen nincs szükség fizikai előkészítésre, mintadarabok gyártására, a szoftverek minden részletet megterveznek.
- Költséghatékony - hiszen, mivel nincs szükség mintadarabok gyártására, a különböző konfekcióméretek ellenőrzésére sincs, minden méret megtervezhető digitálisan
- Csökkenti a hulladéktermelést - a nyomtatás során csak a teljes ruhadarab készül el fizikai valójában, így gyakorlatilag nem keletkezik felesleges gyártási hulladék.
- Garantálja a jobb illeszkedést - hiszen betáplálhatóak a modellek adatai, nem lesznek elszabások, feleslegesen kilógó/elálló részletek.
- Nincs szükség készletfelhalmozásra - gyakorlatilag eladható a termék úgy is, hogy nincs még legyártva, hiszen az adatok alapján a nyomtatás bármikor könnyedén kivitelezhető.
Hol találkozhatsz vele?
A legelső 3D technológiával készült ruhadarabok az 1980-as évekre nyúlnak vissza, azonban ekkor még sokkal bonyolultabb, nagyobb gépekre volt szükség a gyártáshoz, ami rendkívül költségessé tette a folyamatot.
A legújabb, korszerű technológia által gyártott darabokat a 2010-es évek második felében kezdték el bemutatni a nagyobb divatházak, mint az Emilio Pucci, a Moschino, vagy épp a Helmut Lang. Ezek a márkák mind arról számoltak be, hogy ezen ruhákat nagyjából 30%-kal kisebb költséggel tudták előállítani.
Ma már vannak kifejezetten digitális, virtuális divatházak, mint pl. az amszterdami székhelyű The Fabricant, akik csak digitálisan hoznak létre ruhadarabokat, az ügyfelek pedig magukra szabhatják őket a virtuális térben, pl. social felületekre készíthetnek olyan tartalmat, amiben ezeket a ruhákat “viselik”.
Az új technológia a magyar divatiparban is szép lassan kezd megjelenni: pl. az Aeron ZERO vonala 3D kötött ruhákból áll, a 878co pedig fenntartható okos-vitorlásruhákat dobott piacra. Az ékszertervezésben is megjelenik, Kiskéry Dániel, a Kiskery Design márkanév alatt készít különleges darabokat a 3D technológia adta lehetőségekkel.
szöveg: Udvarhelyi-Horváth Viktória
képek: pinterest.com | Moschino x Sims
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.