"A művészet nálunk itthon van” – itt a Nubu új, SS23 kollekciója, és boutique otthona, a Nubu-ház
A tiszta vonalú, monokróm Nubu Maurer Dóra absztrakt művészetéből merít az idei tavasz- nyár megálmodásához: ketten csíkokkal, színekkel, kontrasztokkal, élekkel és layerekkel japán ihletésű világba visznek minket. Így a Nubut jellemző határozott sziluettek, természetes anyagok és szofisztikáltság a szezonban mozgalmas konstruktivista gesztusokkal kiegészülve öltenek testet, és ruhát a testünkre. A kollekció és a brand értékeit Garam Judit tervezőnővel vesszük át.
Garam Judit fiatal lányként odavolt a cipőkért, a divatért. Némi modellkedés után nemzetközi divatcégeknek dolgozott, majd sajátjával, a Nubuval Magyarország és az igényes slow fashion mellett köteleződött el – széles termékpalettával, a konzisztens márkaértékek melletti folyamatos megújulással, kollaborációkkal, nemrég az olimpiai csapat öltöztetésével, majd a Nubu szívének, a Nubu-Háznak a friss megnyitásával.
Szia Judit, még mindig ugyanúgy magukkal ragadnak a cipők, mint gyerekkorodban? Itt, a Nubu-házban körülnézve a termékek, tárgyak, és részletek gazdagsága fogad, saját cipőket is találni.
A cipők egy nagy egész részei lettek, mely egész ma már az életem. Anyagok és ruhák között létezem, a saját ruhatáram háttérbe szorul. A termékeink között vannak cipők, tárgyak, női és férfi vonal, itt, a fél éve nyitott Nubu-házban más szépségek is.
Az alapanyagaink olaszok és spanyolok, a dolgozóink, ha tehetjük, helyiek, a munkafolyamataink kifogástalanok.
A Nubu szeret a művészethez nyúlni a tervezés során, nem először képzőművészeknek is teret engedve a megjelenésre – milyen művészet az, amit a Nububa szívesen beépítesz, és mennyire explicit cél a magyar divatszcénában egyedien a társulásokban való jelenlét a piacon?
Két művész is került ki a testvérek közül: a bátyám zenész, én divattervező – elsőként így mi lettünk „beépítve” a család szövetébe (apukám rákkutató orvos, anyukám is a divat szerelmese). Művészetszeretetben nőttünk fel, és már a felnőtt iniciatíváim közé tartozik, hogy volt saját kortárs képzőművészeti galériánk a férjemmel, csináltunk művészeti fesztivált Tihanyban, és ma is működik Mono design üzletünk a Kossuth Lajos utcában – sok ponton kapcsolódunk a hazai művészethez.
A Nubu 15 éves, az első perctől képzőművészeti inspirációt dolgoz fel kollaboratív minőségben, a kollekcióinkban, tereinkben platformként másoknak is lehetőséget adva a megjelenésre – például Forgó Árpád, Simon Zsolt József, Szabó Menyus, vagy Fajó János világa találkozott már a Nubu-éval. Talán érezhető, a művészeti spektrum széles, az inspirációk egyébként gyakran például az anyagvásáron, -választásokkor születnek. A társulásoknak a közönség, a művész és a Nubu is nyertesei, mindannyiunk világa gazdagodik. Ez a közösségi karakter a nevünkben is megtalálható:
A Nu + Bu két individuum közti szeretetet jelent.
Maurer Dóra művészetét már korábban is megidéztétek a ruháitokban, de most a leghatározottabban. Az ő világa mit jelent neked?
A magyar konstruktivizmust korábban már a galériánkban is felkaroltuk. Hozzám közel áll a kortárs művészet, úgy érzem, a mával, az előremutató művészeti trendekkel van dolgom – ezt a pozíciót a divat nagyjai nem feltétlenül veszik fel szívesen a már beváltra, tradicionálisra alapozva.
A mostani közös történetünk Maurer Dórával, hogy a Nubu egy művészrendezvényre volt hivatalos Győrbe a Torulára, itt botlott bele Maurer Dóra egész falakat beterítő lenyűgöző geometrikus installációiba. Maurer Dóra érett éveit éli, nyitott és barátságos – nagy öröm volt, hogy lehetőséget látott a közös kollekció indításában.
A Nubut jellemző minimalizmus, egyszerű vonalvezetés gazdag texturákkal, rétegekkel és printekkel, technológiai kísérletezéssel, a finom kidolgozás maximalizmusával egészül ki. A könnyű köntösök hosszú szövetövekkel a japán kultúra referenciái, akár a karate, a légies mozgás világát idézhetik. Mesélj a japán világról mint tudatos értékadóról.
A sportot, a kényelmet, a funkcionalizmust a Nubu a saját világán belül fontosnak tartja, vannak is ennek dedikált gesztusaink, például új technológiás alapanyagok, Yoga Selection darabjaink, szervezett jóga brunchok, vagy a magyar formaruhák a tokiói olimpián.
A minimalista designszemléletem fiatal korom óta tudatos, a divat melletti elemi elköteleződésemmel egyidős.
A japán kultúrában találtam ennek olyan gyökereit, melyeket ma már sajátomnak vallok – szeretem, a terhességem alatt kettőnk nevében még jobban szerettem, azóta pedig a fiam is szereti a japán konyhát, a Covid alatt például rengeteg japán filmet néztünk, melyek sajátja – szigetországhoz híven – az elszigeteltség. Az idősebb tárgyak tisztelete, ezzel a tárgyakban lévő szellemé, mely a tárgyiasságukon túlmutat rám is igaz, és a környezetemben, teamemben is építem.
A Nubu a fast fashion idején született. Most épp ott tartunk, hogy egy doboz tejföl áráért kaphatunk új ruhát. A Nubu hogy tud erre reflektálni, milyen értékválasztásokkal él piaci és etikai, fenntarthatósági értelemben, melyek elképesztő szorító erői a mai divatnak?
A Nubu DNS-ében van a fenntarthatóság, hogy egy ruhát a trendek és gyors, de néha kétséges minőségű technológiák szeleiben-viharaiban mind dizájnjában, mind kivitelében időtállóan valósítjuk meg. A fast fashionnek köszönhetünk egyfajta igényességbeli színvonalat, de a felfokozottsága könnyen kisemmizi a szereplőit, a vásárlót, előállítót, és a Földet.
Azt kell mondanom, a szocializmusban megéltem egyfelől a piac szűkösségét, másfelől az olykor sikertelenül, de hosszabb életciklusra tervezett tárgyak világát, és azt is, hogy a semmiből kell értéket teremteni. Sok mindent láttam, sok kihívásban volt részem a Nubu-val, nagyon sok mélypontunk volt, annyira nem ijedek meg. Bízom benne, hogy a Nubu manufakturális értékei igazolják önmagukat.
Ezekhez az értékekhez közelebb lépve: a tavaly megnyílt Nubu-ház bemutatóterem, divat-játéktér, kiállítóhely egyedi Magyarországon, és a divatházak története előtt tiszteleg. A mindenféle outsourcing-folyamatok előtti olyan időket idézi, mikor az üzlet a ház földszintjén, a vállalkozó otthona az emeleten volt, ez pont így van nálatok is. Neked mit jelent a Nubu-ház és hogy vizsgázott az első félévben?
A Nubu-ház megnyitása a közönség előtt 15 éves korunk ajándéka – a Budai Várban találjátok – a gazdag élmények otthona, és valóban a saját családi otthonunk is. Az érzékeken keresztül itt tudjuk leginkább a saját történetünket elmondani. Az én történetem egyébként engem gyerekkorom óta a Várhoz, ezekhez az utcákhoz köt, itt nőttem fel.
A művészet nálunk itthon van.
Eventek, zene, design tárgyak, művészet, a művészetet a térrel összekötő installációk, és persze a divat mind kifújhatják magukat a nappalinkban, mondhatjuk. A képi hatások, élmények felértékelődnek ebben a térben, ahogyan talán a kultúránkban is – lásd a művészetelmélet „képi fordulat” terminusát. Irodai funkciók is költöztek a Házba, és tervben van egy „látványdivat” alkotóműhely, ahol betekintést adunk majd a munkafolyamatainkba is.
Sok sikert!
Köszönjük.
Az interjút és képeket készítette: Gyöngyösi Hunor
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.