A Studio Arkitekter dán stílusossága
A Studio Arkitekter modern, indusztrialista vonalakkal, játékossággal rendez be prémium üzleti- és magántereket az eklektikus dán igényesség jegyében — saját irodájukat pedig a szakma változatos díjaival rendezhetik be. A branding, art direction, az anyagismeret, a tárgytervezés, és az éttermek, hotelek, irodák és otthonok enteriőrjeinek nyelvén is beszélnek. Nekik köszönhetjük a 42 Restaurantot, a Mazel Tovot, Brklynt, Tokiot, Piros Pezsgőt. A munkáikat összefoglaló booklet épp most jelenik meg. Az alapító, Csap Viktor ad most interjút.
A stúdió hamarosan tíz éves, és kábé tízen vagytok — változott a csapat, vagy a manifesztótok az első évtizedben?
Az Arkitekter-t egyedül kezdtem, azóta nagyjából megtízszereződtünk. A kezdő gondolatok érvényesek ma is: magas kivitelű, egyedi belső tereket hozunk létre.
’Business is the best art’ mottónk a stúdió hibrid természetét mutatja: a művészi, koncepcionális igény, és alkalmazott műfajok felől való közelítés egyszerre jellemző ránk. E kettő összehangolása a feladatunk, megbízástól függően alakuló hangsúlyokkal.
A stúdió komplex input- és output oldallal rendelkezik, a tervezés megannyi részét a sokféle saját kiviteli gyakorlatunk fogja egybe, az így kialakult saját bútor line-unkkal, nemsokára induló webshopunkkal. Fontos hívószavunk a nemzetköziség is.
Dániáról kvalitásos természetesség és midcentury-rajongás juthat eszünkbe — a modernség stílusjegyeiben ezek a bútorok az olykor jobb sorsot látott magyar szocialista bútorokkal is közösek? Ugyanitt: milyen volt Dániában tanulni?
Itthon is szuper bútorokat találni a funkcionalizmus jegyében, mely a Studio Arkitekter core identitását is adja — persze a megbecsültség és kontextus széles skálát mutat, ahogy a társadalmi különbségeink is adott esetben.
A magyar funkcionalizmuson túlmenő design értékek az arányosabb-rendezettebb dán világ, illetve sokkal inkább már a mi stúdiónk küldetése is. A kortárs dán design önmagában sokirányú egyébként, a tradicionális fa szerkezetű épületektől egészen a koppenhágai operaház vízre fekvő, nagy előtetős, üveg körstruktúrájú ikonikus épületéig.
Kommunikáció — Teamwork — Gondos implementáció
A gyakorlatfókuszú dán képzésem az építészet minden világába adott kóstolót, és mindenki érdeklődésének megfelelően specializálódhatott. Pillérei a döntő fontosságú ügyfélkommunikáció-prezentáció, a nemzetközi teamekben való közös munka, és a kivitelezés folyamatára fordított aprólékos figyelem voltak, melynek szellemében például az építési területek felépítését is végig kellett virtuális formában gondolnunk. Volt Ghána-i, izlandi, lengyel, iráni csoporttársam is, egymás szempontjainak megismerése elengedhetetlen volt a munka során. Másfelől a magyar oktatás színvonalas hard science-attitűdjének is részese voltam a Műegyetemen és az Ybl Miklós-on, sokat köszönhetek a szilárdságtan, vagy ábrázológeometria kurzusoknak például.
Az említett dánság nálatok van, hogy letisztultságot mutat, van, hogy színes bársony ülőboxba, ornamentális tapétába, vagy neoklasszicista, extravagáns környezetbe épülve jelenik meg. Hogy alakul ez?
A tervezett lakótereink és üzleti tereink fele-fele arányban vannak. Mindig a megbízóval együtt gondolkodva alakulnak ki. A mi feladatunk az ő világukat a legjobb strukturális és művészi igénnyel leképezni, a legmegfelelőbb, legszakmaibb kódokat adni hozzá — a brandingen, art direction-ön keresztül a technikai részletekig. Gazdag az eszköztárunk, és a technológiai fejlődés által egyre gazdagodik — olykor bátran nyúlunk a szórakoztató ipar gesztusrendszeréhez is (pl. LED-falak, világító padló, stb.).
A technológiát másfelől az ergonómia, egyénre szabottság (például a megrendelő magasságához igazított bútormagasságok), és az adott ország építészeti specifikumai is meghatározzák (mondjuk helyi vízcső-keresztmetszetek, vagy sajátos ajtózár-mechanizmusok: New Yorkban például nem fekszenek az ajtók a keretre, hanem réssel záródnak). A nagyobb piacokról szólva: makropiaci jelenlétünket a diverzifikáció, és a szezonális munkák indokolják.
A harmadik adalék a megbízóval együtt alakuló ízlésbeli döntéseken alapuló egyedi stílus. Az Arkitekter átlagon felüli minőségi és stílusbeli sztenderdeket állít magának. A posztmodern óta a művészet az elmúlt korok elemeit szabadon vegyíti, és mi is adunk lehetőséget a stílusjátékokra.
A stílusunkban közös nevezőnk a dán karakter, és ha ez nevező, akkor számlálónk a játékosság és a hagyományok átlépése.
Tovább fogalmazva matematikául: ha a Studio Arkitekter igényes koordináta-rendszerében az X tengely a tervezésé, akkor az Y-tengely az anyagiságé és tárgyalkotásé. Hogy alakul az elmerülés az egyedi kivitelezésben?
A különleges kivitelezés a stúdiónkkal együtt él, egyszerre a funkciók és a stílusbeli egyediség felől is indokolt. Egész másfajta elvárásoknak kell a residential és a commercial szférákban eleget tennünk. Home design elemekből saját termékpalettánk állt össze idővel.
Az termékfejlesztést 2018-ban kezdtük az ikonikus homokóra lerakóval, azóta több lámpa, burkolat és kisbútor található a portfóliónkban - lerakók, bútorok, burkolatok, textilek, világítótestek adják saját termékeinket. Van saját 3D nyomtatónk, sokféle tárgyunk, kísérletünk. Tárgyaink a nemzetközi piacokhoz is jó kapcsolati pontokat adnak, egy szék például egész jól értelmezhető a legtöbb kultúrában.
Engem építészként vonz az anyagiság.
Az aktuális kedvenceim a fémes tükröződésű bútortextilek, és a bársonyszerű, és szőr inspirálta textúrák — mindkét irány intenzíven élteti a tereket, egyik a fényjátékok, másik az élő tapintása által.
Mit gondolsz a kreatív ipar slágertopikjainak építészeti vonatkozásairól: a mesterséges intelligenciáról, az előregyártott otthonokról, a 3D nyomtatásról, akár a budapesti városszervezésről?
Először is, sorra nyílnak a fast fashion láncok home divíziói, a Coviddal és a home-office-al is átértékelődnek a személyes tereink. Tervezés oldalán az AI talán eszköz lesz a kezünkben, a gondolatiság, az irányítás továbbra is nálunk lesz.
Említettem, hogy 3D nyomtatással mi is kísérletezünk. Az ipari megvalósulásban igazán a humanoid robotokat látom izgalmasnak. Az előre gyártott, prefab home-ok nekem tetszenek — úgy látom, a hazai piacon egyelőre főleg nyaralókként kapnak igazán helyet. És a városról: az is lehet, Budapest belvárosában egyre gyakoribb lesz majd az eddig kihasználatlan, de jó infrastrukturális adottságú terek otthonokként való értelmezése.
Azt mondják, inspirálódsz a divat világából: mely tervezők a kedvenceid és milyen metszete van a divat és az enteriőrök halmazának?
Jacquemus és Virgil Abloh a kedvenceim a divatvilágban. A divat esszenciája, formái és színkódjai például jól továbbvihetőek az enteriőrtervezésben, és viszont: egyre gyakoribb a divat architekturális értelmezése, sőt az építészet—divat—művészet határain való alkotás. Szívesen társulnék én is divattervezőkkel egy-egy kollekcióban, vagy annak elemeiben.
Milyen terveitek vannak még, milyen lesz a jövőbeli Studio Arkitekter?
Értékeinket tekintve, amilyen eddig: érzékeny, egyedi, játékos, és designközpontú.
Sok munkánk van jelenleg, reméljük, ez marad így, ahogy van. Egy-egy projekt mindig hozza az új kihívásokat. A tervezés, a webshop, az interior-termékeink és a megjelenő kötetünk rajzolják meg a horizontot, és szívesen kacsintgatunk a nemzetközi piacok felé is.
Az elmúlt éveket felölelő friss, több színben megjelenő Studio Arkitekter-könyvünk betekintést enged a munkáinkba. Lapozgatva ti is elmerülhettek az Arkitekter művészet és belső design határán élő invenciózus, igényes világában. Az egyedi tervezésű tárgyaink köré pedig nemsoká online shop épül!
Sok sikert!
Köszi.
Studio Arkitekter | Web | Facebook | Instagram
Szöveg | Gyöngyösi Hunor
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.