A sztárkultúra és paparazzi képek hatása
A sztárok élete mindig is foglalkoztatta a közönséget, ám ez az érdeklődés egy olyan iparág kialakulásához vezetett, ami etikus szempontból megkérdőjelezhető, de mégis a mai napig releváns.
Ugyan Magyarországon nem jellemző, de külföldön a hírnév velejárója, hogy ha egy híresség nyilvános helyre megy akkor nagy valószínűséggel lencsevégre kapják a lesifotósok. Ezeken a képeken lehetnek teljesen hétköznapi dolgok, mint ahogy a sztár kávét vesz, vagy bevásárol, de sokszor a legnagyobb sztorik is így derülnek ki, mint például friss párkapcsolatok, vagy terhességek.
Mégis miért foglalkoztatja a közönséget „a sztárok olyanok, mint mi” tartalom és honnan tudjuk, hogy valóban spontán, vagy előre megtervezett fotókról van szó?
Ássuk magunkat a paparazzi képek mélyére!
A pletykálás az emberi természet része és szerepe van abban, hogy megvitassuk nézőpontjainkat és értékeinket másokkal. Egy drámai megcsalásnál együttérzünk kedvenc sztárunkkal, ami felerősíti a paraszociális kapcsolatunkat, emellett bemutatja, hogy az adott időben a társadalomban mi az, ami elfogadott és mi nem. A sztárokról kialakult professzionális kép által könnyű azt gondolni, hogy tökéletesek, de amikor látjuk, hogy ugyanúgy keresztülmennek nehézségeken, közelebb érezzük őket magunkhoz.
Persze, ha nem megyünk ennyire mélyre, ott van a legegyértelműbb magyarázat is, hogy miért érdekes számunkra a celebekről kialakult pletyka: ez pedig az unaloműzés. Időnként jól eshet elmenekülni saját problémáinktól és elolvasni milyen balhék történtek kedvenc sorozatunk forgatásán.
A paparazzi fotósok szerves részei a médiának, gyakran általuk jutnak el a hírességekről a fejlemények a rajongókhoz. Míg ez a rajongóknak kedvező lehet, mind tudjuk, hogy a hírességeket gyakran feldühíti ez a helyzet, hiszen a magánéletükről van szó. A paparazzi képek lényege általában, hogy a hírességet privát tevékenységet folytatva fotózzák le és minél meghökkentőbb a helyzet, annál többet ér a kép.
Hiába megy el egy sztár ezer vörösszőnyeges eseményre tökéletes külsővel, ha lefotózzák az utcán egy randin, az sokkal jobban felkelti a közönség érdeklődését. A pozitív történetek, mint a családalapítás is sokat érnek a bulvármédiában, de a legnagyobb nézettséget általában a botrányok hozzák, hiszen a negatív történeteknek nagy hírértékkel bírnak. A negatív hírek mellett a váratlan sztorikkal is hatalmasat tudnak keresni a magazinok, hiszen könnyen felkelti a kíváncsiságot egy furcsa sztárpáros, vagy ha egy ártatlanságot sugárzó celebről csapzott partizós képek kerülnek ki.
Míg a paparazzi fogalom egészen az 1960-as évekhez visszavezethető, a lesifotózás a 2000-es évek elején hágott a tetőfokára. A fotósok a végletekig elmentek, hogy lencsevégre kapják a sztárokat, már zaklatták őket. A közösségi média elterjedése előtt ezek a fotók adtak betekintést a hírességek mindennapjaiba, ám sok fotós átlépte a határokat, gondoljunk csak arra, hogyan bántak Britney Spears-el, akinek minden lépését követték és ez erős hatással volt a mentális egészségére.
Az egyik legtragikusabb esete a paparazzi üldözésnek korábbra tehető, ami Diana hercegnő halálához vezetett 1997-ben. Diana-t már régóta nagy paparazzi érdeklődés követte, válása után ez különösen felerősödött, minden fotós arra várt mikor tudják egy új férfival lefotózni, hiszen egy ilyen kép dollármilliókat ért. Amikor Diana Dodi Al Fayed társaságában Párizsba érkezett nem tudtak megszabadulni az őket üldöző fotósoktól, ami következtében bekövetkezett a végzetes baleset.
A paparazzi iparág némileg megváltozott, amikor a közösségi média az emberek mindennapjainak része lett és ez létrehozott egy direkt csatornát a sztárok és rajongóik között. A közönség már nem csak a magazinokon vagy interjúkon keresztül tudott információhoz jutni kedvenc hírességükről, hanem elsőkézből értesültek, sőt közelebbi betekintést kaptak az életükbe. Ennek a jó oldala, hogy a sztároknak van egy felületük, ahol megoszthatják, amit csak szeretnének, vagy akár meg is tudják magukat könnyedén védeni, míg erre korábban limitáltak voltak az opciók.
Ezzel ellentétben viszont a legtöbben tisztában vannak vele, hogy amit az emberek a közösségi médián megmutatnak magukról, az egy gondosan kidolgozott kép, így még mindig igény van harmadik forrásból értesülni a celeb pletykákról és utcai fotókról. Míg a legtöbb híresség próbál autentikusnak tűnni a posztjaiban, ha valakiről lesifotó készül az imidzsével ellentmondó helyzetben, az gyorsan meg tudja változtatni a közvéleményt.
Kétségkívül negatív, ha a fotósok átlépnek egy határt és szinte zaklatóvá válnak, de figyelembe kell venni azt az oldalt is, hogy a sztárok hogyan profitálnak a paparazzi iparból. Egy híresség számára kulcsfontosságú, hogy releváns maradjon és az emberek beszéljenek róla, ami ahhoz vezet, hogy nem egy hírességet kaptak már rajta, hogy szándékosan magára hívja a paparazzikat, hogy „elcsípjék” ahogy a laza, de mégis stílusos street style szettjében kávét vesz. Az utcai fotósok és a sztárok együttműködéséből elkészült előre megtervezett képek mindkét félnek előnyösek, hiszen a paparazzi pénzt keres rajta, a híresség pedig megmutatja a közönségnek, hogy még a „véletlen elkapott” pillanataiban is milyen csodásan néz ki.
Ugyan van rá példa, hogy a két fél összedolgozik, de a paparazzi és sztárok közötti viszony a mai napig elég viharossá tud válni. Sok képnek jogi következménye is lesz. Az elmúlt években számos eset történt, ahol a paparazzi perelte be a hírességet, mert engedély nélkül megosztotta a róla készült képeket. Annak ellenére, hogy a sztár szerepel a fotón, maga a kép a fotós tulajdona, ezáltal engedélyköteles a használata. Sok fotós bármit megtenne, hogy minél nagyobbat kaszáljon a képeken, de meg kell húzni a határt, ugyanis, ha a helyzet odáig fajul, hogy a szoknya alá befotóznak, a szülő engedélye nélkül a gyerekekről készítenek képeket, vagy balesetet okoznak, akkor felmerül a kérdés, hogy miért is nincsenek szigorúbb szabályozások. Annak ellenére, hogy valaki közszereplő, még nem elfogadható, ha a mentális egészsége vagy testi biztonsága veszélyeztetve van néhány címlapfotó miatt.
Írta: Lóránth Lili
Képek: Getty images, Pinterest, Harpers Bazaar
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.