"A mi közösségünk szépsége sokszínű" - interjú Áron Eszterrel, aki bevezetett minket kifinomult világába
Áron Eszter divattervező áll az AERON magyar ruhamárka mögött. Arra törekszik, hogy a hagyományos kézművesség időtállóságát zökkenőmentesen ötvözze a legmodernebb design-technológiákkal, mindig a modern nő mindennapjainak szemszögéből szűrve.
Eszterrel beszélgettünk a márkájáról, a kollekciók tervezésről, a nagy sikerű 2023-as koppenhágai divatbemutató nyitásáról, illetve elárult nekünk egy titkot is, aminek minden bizonnyal örülni fogtok!
Hogyan indultál el a saját márka alapítás útján?
Igazából nem volt előre megtervezve. Vágytam rá; nagy álmom volt, hogy egyszer legyen egy saját márkám, de nem szerepelt a rövidtávú terveimben. Végül egy hirtelen jött lehetőséget megragadva, néhány barátommal megalapítottuk az AERON-t, 2012-ben. Emlékszem, félelmetes volt az a pillanat, de nagyon örültem neki, hogy belevágtunk. Nagyon izgalmas időszak volt, már az elejétől tudatosan kezeltük a márkát, szerettük volna, ha a nemzetközi piacon is megállja a helyét.
Mit jelent számodra tervezőnek lenni?
Szerintem tervezőnek lenni egy kimeríthetetlen szakma, hiszen állandóan új dolgot hozunk létre: minden szezon, minden év más, ezért nehéz azt mondani, hogy van egy sablonunk, tudjuk, mi után mit kell lépni. Egy kreatív iparágban muszáj, hogy a megérzéseid után menj, ugyanakkor tudj meghallgatni külső észrevételeket is.
Mi alapján tervezed meg az egyes darabokat? Hogyan születik meg egy kollekció?
Az elején kellett egy kis idő, hogy kialakuljon a folyamat. El kellett engednem azt, hogy bizonyos helyzeteknek, embereknek kell megfelelnem: teljesen bele kellett engedni magam a tervezésbe. Ki kellett tapasztalnom, hogy mi az, amit én szépnek, jónak találok, vagy például mi az, amiben én komfortos vagyok. Mire eljutunk egy kész kollekcióig, rengeteg döntést kell meghozni, viszont a munka ezután sem áll meg.
Milyen lépéseken megy keresztül nálatok egy kollekció kommunikációja?
A kollekciót ábrázolni kell, kontextusba kell helyezni, be kell mutatni a körülötte lévő hangulatot, univerzumot a kampányfotók, divatanyagok, weboldal segítségével. Ez nagyon összetett folyamat, hiszen a rajzoláson túl létre kell hozni egy hordható ruhadarabot, és utána bele kell helyezni egy történetbe. Különösen fontos ez akkor, ha a ruháidat nem tudják személyesen megnézni, megtapintani az érdeklődők. Szerencsére a magyar vásárlóinknak erre már van lehetősége, hiszen tavaly novemberben a Szervita téren megnyitott az első AERON üzlet.
Mi inspirál a tervezésben, a márkaépítésben?
Számomra az inspiráció belső érzésekből jön, amire hatással vannak a világ történései. Sok esetben van egy elképzelés, ami után elérkezünk az alapanyag-választáshoz, ami végül meghatározza a formákat, a sziluetteket. Követhetjük az eredeti terveket is, de nincs szigorú út, inkább az adott helyzetekben keresem a megoldást.
Alapvetően arra törekszem, hogy egy olyan ruhatárat állítsunk össze, ami tökéletesen alkalmas a mai modern nőnek, ami egymással jól párosítható, hordható, van funkciója. Egy olyan, soha véget nem érő ruhatárat, amihez mindig hozzá lehet tenni, az új szezon darabjaival kombinálhatóak, kapcsolódnak egymáshoz.
Hogyan definiálnád az ideális AERON vásárlót? Kiknek tervezel?
Egy olyan nőnek tervezek, aki értékeli a minőséget, nyitott a kifinomult anyagokra, letisztult dizájnra, de szereti, ha az adott darabban van egy kis érdekesség, valamilyen különleges részlet. Keresi és észreveszi az apró finomságokat. Olyan nőnek, aki értékeli, hogy mennyire fontos nekünk a környezettudatosság, és emiatt milyen anyagokat használunk. Olyan ruhadarabokat szeret venni magának, amiket hosszú ideig hordhat.
A márkát az elmúlt években újrapozicionáltátok, illetve üzletet is nyitottatok. Mesélnél erről egy picit? Mi volt a koncepció, mi az üzenet, amit szeretnétek átadni?
Ez az egész a Covid-időszak alatt kezdődött, amikor úgy éreztük, hogy át kell gondolnunk a folyamatainkat, a struktúránkat. Éreztük, hogy sokkal nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni a környezettudatosságra és az innovációra. Több kötött darabbal egészítettük ki a kollekcióinkat, és azokat az anyagcsoportokat tartottuk meg, amiket relevánsnak találtunk (pl. a suiting, a kabátszövetek, bőr, selyem, természetes alapanyagok). Komoly hangsúlyt fektettünk arra, hogy csak olyan anyagokkal dolgozzunk, amik valamilyen környezettudatos tanúsítvánnyal rendelkeznek, és ez a mai napig nagyon fontos része a működésünknek. Szerettük volna ebbe az irányba formálni az arculatunkat is, ekkor született meg az új logónk, megújítottuk a webshopot és a márka arculata kiegészült egy új színnel, a mimóza sárgával.
Az etikusság mellett szeretnénk megmutatni, hogy a szépség nem csak egyféle - és a mi közösségünk sokszínű, különböző karakterű, korú, méretű.
Miután elkészül egy kollekció és egy lookbook, szerintem nagyon fontos az egészet a térben láttatni. Számomra a divatbemutató is ilyen, de fontosnak éreztük, hogy az itthoni közösségünknek legyen egy állandó helye, ahová bármikor betérhet. Fontos, hogy legyen egy tér, ahol a kollekció fizikálisan is jelen van, meg lehet fogni, fel lehet próbálni. Mindig óvatosak voltunk a boltnyitással kapcsolatban, viszont a londoni Harrods-ban van egy saját részlegünk, ami nagyon jól teljesít már több szezon óta. Részben ebből nyertük a lendületünket a Szervita téri bolt megnyitásához.
Idén, február 1-jén a koppenhágai divathetet a ti FW23 show-tok nyitotta meg. Mesélnél az ide vezető útról?
A márka újrapozícionálása folyamán elkezdődött egy partneri kapcsolat a dán kreatív világgal. Amint lehetett, ellátogattunk Koppenhágába, ami gyümölcsöző beszélgetéseket indított el. Úgy éreztük, hogy erős kapcsolódás van köztünk, értékelik a lépéseinket a környezettudatosság felé. Azt tapasztaltuk, hogy Koppenhága egy olyan város, ami nagyon családcentrikus, emberi, őszinte. Végül organikusan úgy alakult, hogy mi is bemutathatunk a koppenhágai fashion weeken, közvetlenül az arculatváltásunk után. Ez azért volt kifejezetten jelentős számunkra, mert a koppenhágai az egyetlen fashion week, ahol szigorú tudatossági kritériumoknak kell megfelelni. A show nagyon jól sikerült! Mi voltunk az egyetlen nem dán márka, mégis úgy éreztük, hogy befogadtak minket.
Hogyan értékeled a bemutatót?
Egy nemzetközi divathéten részt venni olyan, mint magyar filmesként Cannes-ban szerepelni az alkotásoddal, vagy egy világbajnokságon játszani a csapatoddal. Elképesztő, felemelő élmény és egyre magabiztosabban érezzük magunkat ebben a szituációban. A nemzetközi visszhang mellett az üzleti eredmények is beszédesek, az egyik partnerünk, a Hong Kong-i Lane Crawford egy közel 100 ezer eurós megrendelést adott le a kollekcióra.
Hol képzeled el a márka jövőjét?
Nagyon fontos nekünk Budapest, ezért volt kulcsfontosságú, hogy az első boltot itt nyissuk meg. A hosszútávú terveink között szerepel, hogy máshol is legyen boltunk, pl. Dániában, ahol már sokan ismernek minket.
Mire vagy a legbüszkébb?
Nagyon büszke vagyok arra, hogy van saját műhelyünk, ami a kezdetektől összekapcsol minket azokkal a lenyűgöző tudású szakemberekkel, akik a rajzainkat megvalósítják. Ez az alapja a márka minőségének, esztétikájának.
Továbbá büszke vagyok az A motívumra, ami a márkának egy kis szimbóluma, és kicsi gombok, kiegészítők formájában jelenik meg a darabjainkon, folyamatosan fejlesztjük, a ruháinkhoz alakítjuk. Olyan, mintha egy kis ékszer lenne a ruhákon.
Ez a gondolat ihlette, hogy ne csak a ruhák díszítőelemként jelenjen meg az absztrakt A betű, de egy ékszerkollekció keretében is.
Az AERON ékszerkollekció március 28-án lesz elérhető az ékszerkollekció az AERON.COM oldalon, illetve megtekinthető, kipróbálható a Szervita téri üzletben.
Interjút készítette: Horváth Viktória
Képek: AERON
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.