Copy of DSC01076
Esemény Kult Art
2024. 09. 13.

Az Anyag Mélyén — ART INSIDER SERIES 1 / Birthday Edition


BIRTHDAY EDITION //////

A PS felületén négyrészes művészeti minikurzusában egy-egy élményszerű lépést tesz izgalmas művészetvonatozások felé. Az első kiadás rögtön szülinapi kiadás, először a Bartók Negyedbeli galériasor prominens Faur Zsófi Galériájának szeptemberi, őszindító csoportos tárlatán járunk, és az anyag mélyére nézünk.

Copy of DSC01053

Faur Zsófiék szülinapos kultúrtere éppen huszonhárom éve a magyar művészet megkerülhetetlen nagyjaival dolgozik, hozza őket egy térbe a fiatal, és nemzetközi perspektívákkal. 23 tortájuk:

🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂🎂

 

A városi és klímaváltozékony évszaktalan életben Faur Zsófiék szeptember első napjainak balzsamos estéjén cezúrát tesznek nyár és ősz közé egy-egy ősziesebb, rendszerezőbb érzetet felmutatva, ünnepelve mind az életet, mind az elmúlást. Nyárias este a város szövetében, a Duna közelében: élénk művészetrajongók gyűlnek Fauréknál a megnyitón nagy számban, hogy az anyagiságunkra emlékezzünk.

Copy of DSC00980

Faur Zsófi galériatulajdonos és Domokos Ferenc kurátor a megnyitón

A kiállító művészcsapat Baksai József, Benyovszky-Szűcs Domonkos, Vince Briffa, Gábor Áron, Gacsályi Bíborka Lina, Christoph Mayer és Romvári Márton.
Faur Zsófi Galéria

E művészek alkotásait fogja össze Domokos Ferenc kurátori fonala, és kulcsszava a médiumannak mcluhan-i értelmében. A leírásban szereplő Marshall McLuhan teoretikus a médium és üzenet viszonyában írja le, hogy a médium sokkal meghatározóbb lehet a tartalomra nézve, mint azt adott esetben egy általános iskolás alsós nyelvtankönyv kommunikációs modellje illusztrálhatja.

A trompe l’oeil antik sztorijában két festő versenyez – egyikük annyira élethű szőlőfürtöt fest, hogy madarak szállnak rá, és dicsekedve kéri versenyzőtársát, hogy húzza el a függönyt az ő alkotása elől. A másik festő visszakérdez, miféle függönyt, nincs itt semmilyen függöny: magát a függönyt festette meg. Ezzel nemhogy a madarak, hanem kollégája érzékelését megtévesztve ő nyeri a versenyt.

A megtévesztés az emberiségnek ma is programja, de ma már a technológiáé, a virtuális valóságoké, nem (csak) a művészeté. A modern művészetelmélet ahhoz az anyaghoz lép közelebb, mely szűk értelemben vett anyag korai vetületeit az odaszálló madár és a szőlőfürt festője az antik történetben egy pillanatra szem elől tévesztenek.

S ha a művészet nem függöny, hanem mögötte ablak, amin áttekintünk egy másik világba, annak ablakkerete van, falba épített, és médiumszerű: anyagisága nem véletlen, célszerűsége nem köthető teljesen sem az ablakon inneni, sem a túli világhoz, és a napszakok és események változatosságában mindig másféle világokat mutat. A műnek az anyag olyan belső indokoltsága, mely az alkotó-mű-befogadó hármasban a művet valószínűleg autonóm érvényre emeli. Az anyag nem esetleges, és nem is csupán külsőleg választott kifejezőeszköz, hanem a műalkotás belső szabályszerűségeinek egyik csokra.

Copy of DSC01109
A mcluhan-i gondolatban a kézzel írt szavakban a papír, és a grafit vagyunk mint lényeg, a Messenger-üzenetben a pixelek: nem feltétlenül a történet beszédes, hanem közvetítésének körülményei is, amennyiben elválaszthatóak egymástól. Ennek képzőművészeti fordítása, hogy a művészet anyagában, közegében van annak némi kutyája elásva. A kutyának a neve a hordozóanyag és a folyamat fontossága, művészet és ember formára alakíthatósága, közvetülésében kötött változékonysága.
Gyöngyösi Hunor

Az elásott kutya képe nemcsak az ásás, a föld felől érdekes – mi is lehetne materialisztikusabb és folyamatszerűbb –, hanem a kutya miatt is: ezt a kutyát, az anyagszerűség ebét a művészetelmélet legalább fél évszázada leghűségesebb társának tekinti.

Faur Zsófiék nem hagyják, hogy a kutya csóváljon minket, a matériatisztelet útjának e kiállításon nem merészkedünk radikálisan szélsőséges értékeire.

Copy of DSC01089
Gyakran megragadhatóak, így fontosak maradnak figuratív formák, az emberi kultúrában gyökerező, számára dekódolható jegyek és jelentések, melyek mögé szorul olykor az anyag a technikai, közegbeli események fontosságának hangsúlyában is.
Gyöngyösi Hunor
Copy of DSC01139

Az anyag mélyén c. kiállítás anyagisága a mcluhan-i gondolatot másfelől egy “klasszikus” anyagiság pillanatában éri tetten, azaz mutatja be: e kiállításon a főszerep a festéké, papíré, tollé, etc., egyetlen kivezető alkotással, egy foltokat vetítő géppel, értsd annak látszó műtárggyal, mely megelőlegezi, hogy az anyagiság-függetlenségi háborúját – hogy szükségszerűen anyagukban autonómak – megvívja McLuhanhez képest nemsoká fotó-film, és a digitális közegek is.

A mcluhan-i gondolattal párhuzamban (nagyjából egy évtizedre rá) a fotó, a film magasművészetbe emelésének egy fontos teoretikusa például Susan Sontag (és később a digitális médiumok is következnek az elfogadottság sorában), mely irányba kacsint is Faurék tárlata; az Anyag Mélyén fókusza azonban egy olyan anyag, melybe a művészet mint szükségszerűségbe, de nem célszerűségbe szívesen merül el még a fényképezést megelőző művészettörténeti stádiumában – akár a művészi megformáló belépést is minimalizálva, de legalábbis engedve a közegnek, a véletlennek, pontosabban az anyag lehetőségeinek, történeten inneni és túli világoknak.
Gyöngyösi Hunor

A galériába lépve a kivételes vetítőgéppel találjuk magunkat szemben, körben mindenhol az anyag, ha tetszik, korábbi-eredendőbb fázisai: egy nyersebb anyag.

Copy of DSC01146
DSC00948
DSC00949
DSC00957

Romvári Márton művészetének anyagával, rácsstruktúrájával az emlékezés témájában a nyitottság-zártság állapotait fogja meg, egyik szobra (“Emlékdobozok”) egyszer az emlékek fekete doboza, mely egyfelől hozzáférhetetlen, egyéni tapasztalataiban megoszthatatlan, másfelől mégis előtörnek belőle az emlék-tartalmak; másik szobrában (“A másvilág kapuja”) a kapu szabadságlehetőségét, a fa anyagiságát mutatja, miközben a közös rácsos szerkezet magában hordja eleve a zártság- és a nyitottságállapotokat.

DSC00953
DSC00954
DSC00958

Gábor Áron “Összefüggések” sorozatának technikai érdeklődésében Fauréknál a hagyományos grafikai elemek mellett a karcolat jelenik meg mint negatív írás – életünkben egyszerre pozitív állításokat teszünk, és vagyunk a pozitív állítások  tételének helye, avagy teszik rajtunk mások az állításaikat. “Tufafej” és “Tüske” szobraiban a minél inkább “magára hagyott anyag dolgozik önmagán, lesz műalkotássá“.

Copy of DSC01079
Copy of DSC01145

Vince Briffa műve egy széthajtott kottapapír, melynek elején még érzékelhetőek a hangjegyek, majd egyre kuszábban egymásra íródva válnak sötétséggé, hangzavarrá, vagy éppen némasággá (az alkotás egy tragikus olasz földrengésnek állít emléket – “Ripples in a Pond” – “Fodrozódás egy tavon”).

Copy of DSC01063

Baksai József többszáz éves papír-alapján kontrasztul a “Napfelkelte” szó áll, illetve a papír-alap nála feltépődik-vágódik-sérül technikai-anyagi érintettségében.

DSC01662

Benyovszky-Szűcs Domonkos rétegelt erőszak-értelmezést tesz láncokkal és festéklayerekkel az ókorig nyúlva témájának megragadásában.

Copy of DSC01135
DSC00959

Christoph Mayer a golyóstoll texturájával, vonalainak ismétlésével, satírozással, felírt szavakkal állít elő hangsúlyozottan technikai fókuszú közeget, miközben az elmúláson elmélkedik.

DSC00956
DSC00951
Copy of DSC01144

Gacsályi Bíborka Lina, a tárlat legfiatalabb kiállítójának fametszete az élettereink puzzleszerű játékasztala.

Copy of DSC01007
Copy of DSC01073
Copy of DSC01095
Copy of DSC01118
DSC00955

A Faur-kiállítás kortárs alkotásai mutatják, hogy az anyagiság értelmei elengedhetetlenül a műalkotás sajátjai. A műalkotás közege, megalkotottságának útja mindig rendelkezik olyan tulajdonságokkal, melyek az alkotást szervező erőkként a mű belső szabályrendszerének értelmes részei. 

A múlt századközéptől induló teoretikus figyelem következménye, hogy egy nem kimondottan anyagi érdeklődésű alkotásnak is számot kell vetnie médiumjellegével, mert még a "legvirtuálisabb természetű" mű is rendelkezik anyagi, hordozói jegyekkel, melyek meghatározzák az anyag tulajdonságai nem külsődlegesek és esetlegesek, hanem intrinzik elemek. Ez a műbe kódolt mediális jegy alkotó-mű-befogadó között lehet alapanyag, módszer, vagy egyéb alkotásfolyamat-referencia, és tehát egyszerre üzenet is.

Míg a kortárs képzőművészet teljesen levetkőzi a médiumbeli, formai kötöttségekhez való ragaszkodást, teljes szabadságot ítélve a művésznek a fizikai, technikai megvalósítás mikéntjét tekintve, központivá téve annak gondolatiságát, a médium továbbra sem vonható ki a képletből, hanem már a művészeti kifejezésmód és tartalom mozgásterévé válik. A médium — amely akár a hordozóval, akár a technikával vagy akár a teljes alkotási folyamattal is megfeleltethető — se nem alapértelmezett, se nem esetleges, hanem következetesen, okkal választott.
Domokos Ferenc

 

Anyagból vagy Te is? 

Gyere, és szeptember 20-ig tekints az anyag mélyére!


Az Anyag Mélyén / A Faur Zsófi Galéria csoportos kiállítása szeptember 3-20. között

Finisszázs szeptember 18-án 19:00 órakor

A kiállító művészek:

@martonromvari3

@mayer.art

@aron_gabor

@biborka.gacsalyi

@vincebriffastudio

@baksaijozsef

@domonkos_benyovszkyszucs


Szöveg | Gyöngyösi Hunor

Kurátor | Domokos Ferenc

Fotó | Vígh Tamás

Galériatulajdonos | Faur Zsófi — Galériavezető | B. Tier Noémi


A Faur Zsófi Galéria PS-en rajzolt 2023. novemberi portréja

🔴 Faur Zsófi Gallery & Publishing — Contemporary Fine Art & Photography

info@galeriafaur.hu

+36 1 209 36 35 | Lokáció


Festőink | Jovián György — Romvári Márton — Gábor Áron — Benyovszky-Szűcs Domonkos — Bartl József — Misch Ádám — Lukoviczky Endre — Szolnoki Szabolcs — Alois Mosbacher — Végh András — Christoph Mayer — Gulyás Andrea Katalin

Fotósaink | Katerina Belkina — Gáti György — Kudász Gábor Arion — Dobos Tamás — Szatmári Gergely — Gacsályi Bíborka Lina

Szobrászaink | Kiss Dániel — Haraszty István Édeske — Barabás Márton — Borkovics Péter — Sipos Balázs

Grafikusművészünk | Forrai Ferenc


Pscreative 27e579d1

HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.

Rólunk

Referenciák