Nft cover 1
Kult
2023. 04. 13.

Mi az NFT, és hogyan alkalmazzák napjainkban a divatmárkák?


Mi a blokklánc technológia, és mi fán terem az NFT?


Ha meg akarjuk érteni a kriptovilág rejtelmeit, mindenekelőtt tudnunk kell, hogy mi az a blokklánc technológia, hiszen maguk az NFT-k is ezen alapulnak. A blokklánc egyfajta elosztott adatbázis vagy másnéven főkönyv, amelyet egy számítógépes hálózat csomópontjai osztanak meg egymással. 
Ez a létrehozott lánc digitálisan tárolja az információkat, leghasznosabb tulajdonsága, hogy egy üzleti hálózatban minden tranzakciót rögzít és nyomon követ. A blokklánc hálózatába felkerült adatok megváltoztathatatlanok.

004 26


Itt jön képbe az NFT kifejezés, ami 2017 környékén került köztudatba, de sok esetben homály fedi a jelentését. Az NFT (non-fungible token), vagyis magyarul a nem helyettesíthető zseton az Ethereum kriptovaluta blokklánc technológiáján alapul. 
Az NFT képhez, animációhoz, videóhoz, hangfájlhoz kapcsolt kódsor, mely az eredetiség igazolására szolgál. Lényegében olyan hálózatban megalkotott adatbázisokat jelentenek, amelyekbe ha bekerülnek egy adott tárgy (pl.:digitális alkotás) adatai, akkor ezek az adatok így egyedülálló eszközként működnek a tokenben. 

012 6


A tokenek virtuális okiratként foghatók fel, amik egy digitális főkönyvbe (egy blokkláncra) töltődnek fel. Ezen a blokkláncon minden fontos adatot tárolnak a tokenről: létrehozás dátumát, illetve, hogy ki a tulajdonosa, mikor és kinek, mennyiért lett eladva. Így a blokkláncon létrejött elemek bizonyítottan eredetiek, az útjuk (vagy inkább adásvételük) pontosan visszakövethető. Fontos hangsúly van az NFT-t említve az eredetiségen, hiszen a visszakövethető blokklánc technológia lehetővé teszi, hogy hamisíthatatlanokká váljanak az alkotások.

Tehát összefoglalva:

Az NFT a részletes, tárolt információ, amely általában adat. A legtöbb NFT a médiára vagy művészetre, információkra és egyéb fájlokra vonatkozik. 
A blokklánc, amely ellenőrzi és rögzíti a valuták összes részletes információját. Az NFT adatait is fenntartja.

011 4

NFT és divat? Hogyan kapcsolódhat egymáshoz?


Most, hogy tudjuk az alapokat, jogos a kérdés, hogy mégis hogyan lehet, hogy ebbe az egész kriptoőrületbe a divatipar is belefolyjon. Tekintettel arra, hogy az NFT-k ma már nemcsak képekben, hangokban és videókban, hanem mémekben, gifekben, tweetekben, ingatlanokban és más nem digitális dolgokban is megtalálhatók, nem meglepő a divat NFT-k és az NFT-ruházat megjelenése.

010 8

  Prada phygitalizált Timecapsule kollekciója

A jelenség visszavezethető a világjárvány kezdetéhez, hiszen a márkák (az elmaradt divatbemutatók és bezárt üzletek miatt) adaptálódtak az online világba, és a videojátékokhoz fordultak, hogy kapcsolatot teremtsenek a vásárlókkal és bevételt generáljanak. Ahogy a metaverzum fogalma egyre bővül és materializálódik, a fogyasztók szívesen mutatják meg stílusukat és személyiségüket, így a szórakoztató és személyre szabott digitális élmények, a virtuális divat iránt is nőtt az érdeklődés.

A divat NFT-k számos formát ölthetnek, beleértve a virtuális ruhadarabokat, amelyeket a vásárlók virtuális környezetben viselhetnek, a digitális tartalmakat, amelyekkel a tulajdonosok interakcióba léphetnek, vagy akár a fizikai alkotások digitális ikertestvéreit.

009 12

 Dolce&Gabbana Collezione Genesi NFT kollekció

Az NFT-k térhódításával a divatmárkák lehetőségek kaptak, hogy vásárlók új generációját célozzák meg, akik szeretnek digitális tartalmakat létrehozni és gyűjteni. 2023-ban a metaverzumban létrejövő divat ugyanolyan nagy dolog, mint a való életben. Felhasználók milliói akarják megmutatni személyiségüket, és mi lehetne jobb mód, mint viselni ezeket a metaverzumban? 

015 1


A digitális avatarok és személyiségek fontosabbak, mint valaha. Az emberek most már hajlandóak nagy összegeket költeni olyan NFT ruházatra, amelyet a Metaversumban viselhetnek. A luxus divatmárkák a 2021-es nagy NFT-boom után felismerték és azonnal megragadták a lehetőséget.

Virtuális ruházat szempontjából a videójátékok és a gaming területe egy rés, amelyet jól mutat a Balenciaga digitális ruházata a Fortnite Epic Game karaktereknek. Hasonlóképp a Louis Vuitton és a Burberry is készítettek ruhadesignt különböző játékokkal. 

003 24

Balenciaga Fortnite Epic Game karakter outfitek

Az NFT-k korai alkalmazása egy divatvállalat reklám- és marketingstratégiájában hosszú távon előnyökkel jár. A Gucci például úgy ünnepelte 100. évfordulóját, hogy a Christie's árverésén 25 000 dollárért elárverezte első NFT-jét, a Gucci Ariát.

Most az olyan események, mint a Metaverse Fashion Week (a Decentraland metaverzumban) lenyűgöző kifutóknak adnak otthont szezonális kollekciókkal. A luxusmárkák javítják hírnevüket és népszerűségüket, fellendítik eladásaikat, és bekerülnek a metaverzumok világába. 
A virtuális divatkreációikkal olyan márkák, mint a Dior, Balenciaga, Burberry, Prada, Dolce&Gabbana is résztvevői és alakítói a divat digitális forradalmának, hiszen már 2022-ben is csatlakoztak a Metaverse Fashion Weekhez, idén már rutinos résztvevőként szerepeltek.

006 23


A luxusmárkák másik lényeges oka, amiért csatlakoztak az NFT piachoz, és érvényesülni képesek ez által: az a phygitalizáció. Ez a stratégia félúton van a digitális és a valós között, hiszen a folyamat során a fizikai ruhák megjelenhetnek a meta valóságban is. A legnagyobb divatmárkák közül néhányan (Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Burberry, Gucci, Vans és Balenciaga) már megnyitották és fejlesztik iker digitális áruházaikat, hogy egyszerre kínáljanak digitális és fizikai ruhadarabot is. 

014 4


Továbbá az igény, illetve a technikai fejlődés iránti kíváncsiság magával hozta nemcsak azt, hogy a való életben is kereskedő luxus divatmárkák bekapcsolódjanak a meta- világba, de csak és kizárólag virtuálisan létező Web3 divatházak is megalakultak, mint például a The Fabricant, RTFKT és az Exclusible.

002 27

 The Fabricant’s iridescent dress

Vajon ez lehet a jövő? 

Mindenesetre az NFT-k használata a divatiparban még mindig kísérleti fázisban van. A technológia rendkívüli fejlődést mutat, a márkáknak készen kell állniuk arra, hogy mikor válik elengedhetetlenné az ilyen mély szintű virtuális jelenlét.

Írta: Kele Fanni


Pscreative 27e579d1

HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.

Rólunk

Referenciák