“Mije van egy nemzetnek, ha nem kultúrája?” – Bemutatkozik a Youhu-generáció
Youhu! A magyar képzőművészet sikertörténetei a szemünk előtt zajlanak. Sárvári Zita és Rieder Gábor kurátorok 2022-ben korszakalkotót léptek; egy kiállítás és egy 380 oldalas kiadvány keretében elkészítették a legizgalmasabb magyar Y-generációs képzőművészek listáját.
A Youhu élénk színű borítója, negyvenhárom kiváló magyar alkotó munkásságát és több mint négyszáz reprodukciót gyűjtötte össze. Azonban a kollaboráció ennél sokkal nemesebb feladatot vállal magára. Sárvári Zita galériatulajdonossal és független kurátorral beszélgettünk a Youhu célkitűzéseiről és a projekt által felvetett kihívásokról.
Fotó: Mohai Balázs / Hype&Hyper
Hogyan fogalmaznád meg a Youhu misszióját és mely három szó jellemzi a leginkább?
A Youhu független alapon fogja össze az egymás mellett párhuzamosan futó egyéni sikertörténeteket, hogy egységben látassa a jelen kortárs magyar művészetét. A Youhu betölti az évtizedek óta tátongó művészettörténeti űrt, hiszen évtizedek óta nem jelent meg ilyen összefoglaló jellegű kiadvány a témában, és támpontot nyújt a kortárs magyar képzőművészetben való tájékozódáshoz. A művészeti albumot a hazai közönségnek, nemzetközi szakembereknek, és a régió művészete iránt érdeklődő művészetkedvelőknek szántuk. Küldetését három szóval jellemezném: kölcsönösség, büszkeség és hiánypótlás.
Fotó: Mohai Balázs / Hype&Hyper
Hogyan kezdődött a közös munkátok Rieder Gáborral és miként öltött formát a projekt?
2018-ban fogalmazódott meg bennem a gondolat, hogy szeretnék egy kiadványt az általam kedvelt könyvkiadók tematikus, összefoglaló albumainak mintájára a kortárs magyar képzőművész itt és mostjáról. Több kiadót is megkerestem a szinapszissal, de megfelelő partner hiányában a terv sokáig a fiókban maradt.
A pandémia idején Rieder Gábor javaslatára Kieselbach Tamás művészettörténész és galériatulajdonost kerestem meg az ötlettel, aki azonnal támogató partnerként csatlakozott a projekthez.
Gábor a Kieselbach galéria munkatársaként csatlakozott a projekthez, így egy szerencsés szakmai együttállás valósult meg. Művészeti felfogásmódunk és ízlésünk elég hasonló, harmonikusan tudtunk együttműködni a szerkesztői munka során, egyetértettünk az alkotói névsorban, a kritériumokban. A legjobbat hoztuk ki a projektből ketten.
Fotó: Mohai Balázs / Hype&Hyper
A Youhu a magyar képzőművészet képviselő egységévé vált a külföldi kurátorok, gyűjtők körében. Hogyan lehet egy szubjektív válogatás egy kor reprezentációja?
Gábor és én régóta dolgozunk ebben a szakmában, ezért van rálátásunk a képzőművészet működésére. Az összeállítás szakmai tapasztalton és tudáson nyugszik, de egy válogatás sosem lehet teljesen objektív. A kortárs művészeti színtér rendkívül gyorsan változik és folyamatosan jelennek meg új, ígéretes alkotók. Ezért rendkívül nehéz időbeli lenyomatot készíteni, ami hitelesen tükrözi korunk művészeti horizontját. Rendszeresen kellene ilyen antológiáknak megjelenniük, minél több szemszögből vizsgálniuk a kortárs művészetet, hogy valóban átfogó képet kapjunk arról. Végül azonban mégiscsak az idő dönti el, hogy mi az, ami elvész és mi az, ami meg kell maradjon. A művészek összefogásával bemutatjuk azokat a gondolatokat és felfogásokat, amelyek az aktuális alkotói szcénát formálták.
Fotó: Mohai Balázs / Hype&Hyper
Miért épp ezt a generációt célozták meg? Mit jelent neked az Y generáció ügye?
Az Y generáció az én generációm. Tulajdonképpen az első olyan generáció, amelynek - toposz -, de gondolkodásmódját nagyban meghatározza a digitális eszközök, az internet, a különböző közösségi felületek használata. Ez nyilván a művészetbe is szervesen beivódott. Rendhagyó módon alakult az aktuális képzőművészeti összkép az új eszközök és technikák megjelenésével a fiatal alkotók munkásságában: digitális eljárások léptek be az alkotói térbe (3D-s nyomtatás vagy a CGI effektek), a vásznakon is különleges perspektívák és világértelmezések jelentek meg. Ez a generáció az, amelyik egy friss felfogásmóddal, de már érett és kimódolt hangon tud újat hozni a képzőművészetbe, változást előidézni abban és progresszíven elmozdulni az elődöktől.
Fotó: Mohai Balázs / Hype&Hyper
Egy ilyen hiánypótló kötet kiadása után, szerinted mi az, ami igazán értékessé teszi a magyar képzőművészetet a nemzetközi piacon?
Mije van egy nemzetnek, ha nem kultúrája? Egy nemzetnek a kultúrája jelenti az egyik legfontosabb értéket, amelyet az egyéni és közös teljesítmények alkotnak. Az elért nemzetközi sikerek hitelesen mutatják meg a művészek értékét. A könyvben helyet kapott alkotók sikere, mindannyiunk sikere, mert a rájuk irányuló figyelem mindannyiunkra irányuló figyelmet is jelent. És ez a visszahatás, ez a kölcsönösség az, ami motivált bennünket ennek a könyvnek az elkészítése során.
Fotó: Mohai Balázs / Hype&Hyper
A Youhu mostanra nem csak mozgalom lett, de kollektív élmény is. Ez fontos szempont volt számotokra a munkátokban, vagy ez egy önműködő jelenség?
A könyv segít abban, hogy közösségben gondolkodjunk az alkotókról. Célunk, hogy a Youhu ne csak inaktív elemként pihenjen a könyvespolcon, hanem kölcsönhatásba lépjen környezetével, és nem csak a kiadvány jellege, de az általa bemutatott alkotók is inspirálóak legyenek mások számára. A magyar képzőművészet folyamatosan változik és bővül. Ahogy a Youhu megörökített egy pillanatot mindebből, úgy törekszik a jövőre is hatni: megismertetni a magyar művészeket, kanonizálni a kiválót és arra buzdítani az elkövetkezendő generációkat, hogy folytassák a megkezdett munkát.
Juhú!
Interjút készítette: Kocsis Alexa
Fotók: Mohai Balázs / Hype&Hyper
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.