Body Talk Marge-al
Itt a nyári meleg, és a strandszezon: minden hullámnál fejre állunk. A strand a beach body kérdéseit is hozza magával, és egyszerre szemléje a sokféle emberi testek egyenlőségének és validitásának. Mert a strandra testalkattól függetlenül kapunk belépőt, és jó esélyt a jókedvre – közszemlén, napon-vízben elillanhatnak a különbségeink.
A nyárimádó Marge-ot a medencében kapta mikrofonvégre a PS. Friss, Aradi Nórával közös fotósorozatában Marge a női testet ünnepli. És itt és most mi is: a képsorozatról, és annak test-vonatkozásairól szólunk.
Marge - Fotó: Aradi Nóra
Beszéltünk arról múltkor, ahogy a kislányod kijelöli a határait „nekem ez sok” kijelentéssel. Innen folytatva: hogy megy a határkijelölés nálatok, te hogyan hozod ki magadból, és a családtagokból a legjobbat, a családodból az optimumot?
Családon belül mindenki más kicsit, mindenkinek megvannak az erősségei. Egyik gyerek X hónaposan áll fel először, másik X évesen, mindenki más tempóban fejlődik. Ha valaki valamiben kifejezetten jó, esetleg azt is jelenti, hogy másban nem annyira, végül egyfajta egyensúlyozásra mindenki rászorul a tehetségei és gyengeségei között. Nekem a türelem fontos alapelvem, ezen keresztül pedig, hogy a gyerekeim magukhoz mérjék magukat, ne máshoz:
“Lehet, hogy ma nem megy, de holnap sikerülni fog”
A határkijelölések kapcsán a legutóbbi interjúdban sorra vettétek a testtel kapcsolatos főbb tematizáltságaidat, azt, amikor a testünk mondja: „nekem ez sok”. Véralvadás-zavar, cöliákiás gluténérzékenység, vetélések, satöbbi. Te kit látsz a friss képsorozatodra nézve, és ki készítette őket?
Aradi Nóri készítette a képeket, ő keresett meg engem, tetszett a stílusa, kíváncsi voltam, mi lesz. A fotós koncepció, styling is az övé, 10 szettet hozott a fotózásra, köztük az áttetsző, testívvonalakat követő textúrájú krémszínű Daige-ruhát, amit én eggyel egészítettem ki, a rózsaszínnel. Jó balanszot alkottunk. Nekem jó dolgom volt, csak mennem kellett a kreatív flow-val.
Az én test-történetem:
“A testem túlvan rengeteg fogyás/hízáson, két komoly törésen (1 kerekesszékes lábszár- és 1 négy helyű alkartörésen), 6 várandósságon, 3 császáros szülésen, 7,5 év anyatejes tápláláson, legalább 30 költözésen, 4 nagyobb újrakezdésen és végtelen koncerten”
Folytatva a mérleget 35 hónap, azaz 157,5 hét, vagy 1102 nap, 26460 óra, 1587600 perc, azaz 95256000 másodperc várandósságban volt részem, az anyatejes táplálás időszaka pedig 7,5 év volt, vagy 90 hónap, 405 hét, 2835 nap, 68040 óra, 4082400 perc, avagy 244944000 másodperc.
Ezt is tudom folytatni, ha a képekre nézek: ekkor igazán rossz fázisban volt a testem. Fel voltam vizesedve, sokáig kerestük az okot, valószínűleg a gluténérzékenység melléktünete volt. Szép képek, szép test szerepel rajtuk – nekem azért az elégedetlenség érzése köthető ehhez a szakaszhoz. Bátorság kellett nekem a kvázi retusálatlan, testfókuszú vizuális megközelítéshez.
Marge - Fotó: Aradi Nóra
Mit gondolsz a beach body fogalomról, ami periodikusan rettegésben tartja azt, aki hagyja magát?
Hát, nyomasztó. Ez a testképünk egy aspektusra való redukálása, a lényeg eltévesztése, a social médiában már nagyon korai életkortól elkezdődik. A gyerekek növekedésére jellemző, hogy husisodnak, majd nyúlnak, majd megint husisodnak, majd megint nyúlnak. Sőt, a változás a felnőttekre is, a felnőtt test is alakul sokminden függvényében: alvásmennyiség, sport, lelki jóllét, satöbbi. A lényeg nekem az egészséges test. Azért dolgozom a testemen, hogy az izmaim megtartsák a gerincemet, a vérellátásom jó legyen, jól tudjak énekelni, a légzésem, rekeszizmaim jó állapotban legyenek, a családom örömét sokáig élvezhessem.
“Remélem, hogy old school dolog már a beach body. Hogy tudjuk ma már egyre jobban, hogy a testünk azért van, hogy minket szolgáljon vs. a mi vagyunk azért, hogy a testünket szolgáljuk dilemmában az rossz hozzáállás, hogy a testem nyáron beach body, télen meg fűt”
Persze ez egy olyan remény, amit magamra vonatkoztatok elsősorban, határozza meg mindenki szabadon a testviszonyait, melyek egyébként is változékonyak. Ha például egy szakítás után valakit a beach body hoz olyan felszínre, amit szeretne, miért ne, mert végülis egyszerre vagyunk szándék és test, nem egyik vagy másik.
Marge - Fotó: Aradi Nóra
A képsorozat az általad sokszor megénekelt fényt közvetíti, a nyárimádó lányt is látni benne. A klasszikus és modern nőiesség gesztusrendszerével játékosan élnek a képek, a testiséget nem korlátként állítják, alak és a környezete a tónusukban válnak eggyé. Hogy alakultak ki a sorozatnak ezek a kvalitásai?
Nem igazán fotózok már csak úgy, mert sokszor jártam már rosszul, még kevésbé exhibicionizmusból. Mindig az énekesnőbe csatornázódnak be a fotók, aként vagyok fotózva, ementén inspirálnak dolgok elsősorban. Ha erős vizuális megjelenés van, azt művészi indíttatás motiválja. Nórival együtt beszéltük át, hogy mi legyen, és végülis egybecsengtünk a “Virágból” című dalommal, mely közben készült, a Spoti-ra a dal ezzel a képpel is ment ki. Kinyílik kicsit, becsukódik estére, reggel visszanyílik a virág, a nyílást, mozgást, gyökerezést a dal a párkapcsolatban is megtalálja, és ahogyan beszéltünk róla, a testünknek is megvannak a változásai, ciklikussága.
Még egy test-adalék, hogy az utolsó várandósságom alatt szétnyíltak a hasizmaim, ami azzal jár, hogy egy teljesen mezei ebéd után is 2-3 hónapos várandósnak nézek ki, a képeken ezt is látjátok. Ez császármetszés után történik, szervösszenövésekkel is jár.
“Ha benne vagy egy helyzetben, nem kérdés, hogy adod a tested, adod magad, ahogy múlik az idő, jössz rá, hogy mi történt veled – sok információ a rendelkezésünkre áll, mégis néha kevés az átbeszéltség, az edukáció. És ha meg is van, van, hogy sodornak az események”
Nekem mint alapvetően testtudatos lánynak ennek a terhességnek az utóélete a testemet illetően megrázó volt. Eddig is kisebb testképzavarokkal jártak a terhességek nálam, most legutóbb egy inverz testképzavarba kerültem: eddig a fejemben nem feleltem meg az elvárásaimnak, most viszont azt láttam utólag, hogy hoppá, a realitás volt más, mint gondoltam.
Marge - Fotó: Aradi Nóra
Az anyaságnak sok szempontja felmerült most: énekesnőként, anyaként és nőként mást jelent neked a tested, másképp tekintesz rá?
Igen, ez olyan, mint matek órán a halmazok, persze sok metszetük van, és egymásba tudnak érni, vagy a körvonalaik elmosódni-elmozdulni. Talán az anyai testkép a legmegengedőbb, és az előadói testkép a legnehezebb nekem. Próbálom mindig kívülről bentre tenni a fókuszt, nem a külsőségek, hanem az érzetek mentén megmérettetni önmagam előtt. Hogy a virághoz mint szimbólumhoz visszautaljunk, talán ismeritek a kísérletet, hogy:
„egy virágot dicsérő szavakkal nevelni más virágot eredményez, mint szidalmakkal nevelni – ahogyan te magadra gondolsz, azzal teremted önmagad.”
A legkisebb kislányom 3 éves lesz, 5-6 éve nem készült videoklipem, amiben szerepelnék a testképváltozásaim és a nehézkes önelfogadás miatt, most a „Virágból” klipben viszont benne vagyok már.
Marge - Fotó: Aradi Nóra
Hogyan húzod meg a vonalat önmeghatározottság és közösségi meghatározottság között: ha mondjuk virág vagy, honnan tudod, hogy a jó szóra, dicséretre hallgass, vagy hogy mi a jó?
Az én igaz, hogy sokszor a közösség része, a kérdésben megfogalmazott vonalat ösztönből és tapasztalatból egyszerre húzom, mondjuk kapásból másképp hangzik az, hogy „néztél már te ki jobban” és hogy „hogy vagy?”, aztán ebben a határhúzásban az én is kirajzolódik. A beszélgetés sokszor önmagában felszabadít, és a testre is hat, az ítélkezés pedig mérgez. És az aki szeret, az nem bánt elv legtöbbször mérvadó nekem. Hiszek például a hízás lelki okaiban, nekem a 6-7 kiló plusz vizesedést kellett megfejtenem például. A testünk beszél hozzánk lelki megfeleltetésekben is, nem mindegy, mi és hogyan funkcionál másképpen, mint előtte – ha már body talk.
A testképünk mint önmagunk közös nevezője az időben is alakul, vannak ennek fontos, vagy érdekes momentumai, amik eszedbe jutnak akár tinédzserkorodtól nézve?
A saját testképemmel való munkám komolyan akkor kezdődött, mikor életvitelszerűen színpadra kerültem, 19 év körül. A legelején volt ebben olyasmi, hogy elengánsan kell megjelenni, amiben mondjuk a funkció meg az esztétika összeért, de hamar az önkifejezés-önmegvalósítás-önazonosság érdekelt, és mára eléggé összeérnek a színpadi és színpadon kívüli megjelenésem is, ahogy erről a korábbi interjúnkban beszéltünk.
„Nekem kiskoromtól szempont volt a megjelenésemben is, hogy mivel adok másoknak, így például az öltözködésemmel. Úgyhogy a kedves kicsi punk Marge-tól a Volt fesztivál elődjén kértek kölcsön biztosítótűt, adtam, mire ott helyben átszúrta a szemöldökét vele, aki kérte”
Azóta nincs nálam biztosítótű, mert nem bírom a vért, de motoros dzseki például azóta is van, innen lehet tudni, micsoda punk vagyok, még ha abban a pillanatban át is gondoltam, hol tartok a punkságban.
A foam cipő és az oversized ing játékos kiegészítői egy klasszikusan „nőies” nőképnek Aradi Nóri képein, melynek attribútuma a vanília színű áttetsző feszes ruha: játékosság, szabadságvágy, megengedés megjelennek a testképedben is?
Az előbb időben visszaugrottunk, úgyhogy kezdjük innen megint: nagyon kis koromtól kezdve fontos volt, hogy összművészetet csináljak, MOME-s hallgatók tervezett ruháit kértem kölcsön, magyar tervezők ruháit viseltem, Korai Zsolt készítette a vizuáljaimat a karrierem alatt, aki a Frenákéknak a vizuálosa, filmes haverok vizsgafiljmjeiben szerepeltem, Zeneakadémiásokkal jammeltem együtt. Ezek az offline összedolgozás-élmények olyan elképesztő jók voltak, hogy szívesen kívánok bármelyik fiatalnak ilyesmit. Olyan ez, mint egy törzsi zenélés a tűz körül, hogy egy nagy közösbe beleteszi mindenki, amije van.
Az oversized nekem statement-dolog, mindenek feletti, létezése előtt is már rajongó voltam. Egyrészt, mert a szüleim és a szüleim cuccai, amikbe bújtam, nagyobbak voltak, mint én, másrészt, mert a turkálókban L-XL-es darabok voltak elérhetők, amiket én nagy kedvvel viseltem, ha módom volt rá, és viselek ma is. És hát anyukám például csodálatos, gyönyörű fiatal nő volt szakadt farmer + bő póló + bőrkabát vonalon mozogva.
„Voltak párszor ilyen összenézések a barátnőimmel, mikor a használt kétezer forintos zakót húzom magamra, hogy de neeem-de igen-de neeeeeem-de igeeeeeeeeeen. De hát igazolva érzem magam körforgásügyileg, szóval jól esik a fenntarthatóságban vett tudatosság, amit a divat is egyre inkább magáénak vall lassan minden álságosság mellett és ellenére.”
Végül elmondom a fő attrakció, a Nóri-féle fotósorozat krém ruhájának szimbolikáját, ahonnan én látom: a ruha burokszerűen egyszerre véd, takar, és megmutat, felvéve az alakomat. Egy olyan adottság, amin belül ott a szabadság: a játékszabályok így nem korlátoznak, hanem a játék, a szabadság eszközei tulajdonképpen, érthető ez a vanília ruhára, és az emberi testre is.
Marge - Fotó: Aradi Nóra
A fotóstól, Aradi Nóritól kérdezve: milyen volt Marge-al dolgozni, milyen fentek és lentek voltak, hogy alakultak ki a képek?
Rengeteg nőt fotóztam már, és látom, hogy nem az adottságoktól függ az egészséges testkép. Tisztelem, ha valaki képes az önmagáról alkotott képet másoktól és a külvilágtól függetleníteni, ez Marge-nál így van. Adottak a social média platformjai, melyek egyszerre remek felületet adnak a látszódásra és kapcsolatteremtésre, és könnyen hatást gyakorolnak az ember önértékelésére mind szakmai, mind testi-lelki értelemben.
A testkép tekintetében fontosnak tartom azokat a tartalmakat, amik őszinték, és a tökéletlenségeket is felvállalják, ezzel segítve a nézőt - gondolok itt leginkább a fiatalabb korosztályra, akiknek a testképe még legerősebben alakulóban van. Marge instagramját nézegetve több olyan posztot is találunk, ahol őszintén vállalja magát testi és érzelmi szempontból is, ez a hozzáállás nekem sokat segített kapcsolódni vele. A női jóllét alakítója tud lenni a ciklus aktuális szakasza is, és Marge-nak a legkevésbé ideális napra esett a fotózás, ő mégis modellt állt. Ráadásul egy olyan ruhában, amiben sokaknak egy jobb napon is kihívás lenne. Köszönöm ezt a fotózást, sokat tanultam belőle. :)
Virágból — Marge
🌸🌸🌸
Repülök virágról virágra / Viszem a sóhaját az égnek,
Átjárok világból világba / Figyelem a mozdulatát a létnek.
Álmomban fény / Titokban látsz / Minden fejezet végén / Miénk lesz a választás
Egyszer nyílik, egyszer vár / Magával ragad a vágy / Elsöpör / Semmit se lát / Szépen kér és kelyhébe zár / Megszólít, mégis leáll / Máskor meg beletalál.
Modell – Alany | Marge – Insta | Facebook | Mail | Spotify | A “Virágból” dal klipje | 2023. novemberi PS-interjú
Anchor – Text | Gyöngyösi Hunor – Insta | Web | Mail
Fotók | Aradi Nóra – Insta | Web | Mail
Smink | Magyar Bernadett – Insta | Mail
Haj | Ozsváth Dorottya – Insta | Mail
Vanília ruha | Daige – Insta | Web
Gerinc-team (Marge köszönetet mond a nyílt hasizommal való munkáért, a támogatásért a testfejlesztésben) | Spirálstabilizáció – Facebook | Web
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.