Budapesten a divatvilág szeme: megrendezték a 11. BCEFW-t
Az idei évben immár tizenegyedik alkalommal rendezték meg a Budapest Central European Fashion Week-et. A rendezvény ezúttal megújult koncepcióval került megrendezésre: a 15 magyar és 4 régiós tervező négy ikonikus fővárosi helyszínen: a Nemzeti Táncszínházban, a Magyar Nemzeti Múzeumban, a Néprajzi Múzeumban, illetve az ELTE Egyetem Könyvtár és Levéltárban. Az innováció abban mutatkozott meg, hogy a tervezők kifutós bemutatók helyett kreatív prezentáció formájában mutatták be őszi-téli kollekcióinak darabjait, ami által egyedi koncepciók mentén jelenítették meg saját karakterjegyeiket.
Mi is ellátogattunk az ikonikus helyszínekre, és több tervezővel is sikerült beszélgetünk a bemutatott kollekciójuk szellemiségéről, illetve, hogy hogyan látják az innovatív bemutatókban rejlő lehetőségeket.
Tomcsányi
Tomcsányi Dóri 2012-ben alapította márkáját, a TOMCSANYI-t. A kortárs női ruhamárka a magyarság lényegét vizsgálja, és az élet hétköznapi pillanatait és szokatlan aspektusait helyezi reflektorfénybe. A bemutatott A W23/24-es kollekció új fejezetet nyit a TOMCSANYI életében. A lendületes, kézzel rajzolt minták továbbra is a márka DNS-ének középpontjában állnak, de a mögöttes inspiráció megváltozik. A hangsúly a posztszocialista Kelet-Európától a nemzeti, népies mintákon és szimbolikus elemeken keresztül kifejezetten a magyar identitás felé tolódik.
Ez a magyar identitás fellelhető a hagyományos kalocsai virághímzéses darabokon, de a motívumok és a színhasználat nem a népies jelleget célozzák, hanem stilizálva és átalakítva illeszkednek a TOMCSANYI design univerzumába, és egy koherens, modern ruhatárat hoznak létre.
A Tomcsányi kollekció különleges nyomtatott mintái és sziluettjei kedves nosztalgiával hozzák el a budapesti 60-as évek hangulatát a kortárs öltözködésbe. A bemutató után Dórit kérdeztük, hogy milyen koncepciók mentén építi fel kollekcióját, illetve, hogy milyen érzések voltak benne a bemutató napján. Az interjút itt elolvashatod.
Abodi
Az ABODI az egyetlen erdélyi származású kortárs divatmárka, amelyet az erdélyi származású tervező, Abodi Dóra gyökerei és inspirációi ihlettek. Jellegzetes stílusa, hogy a hagyományt ötvözi az innovatívval, a kortárs utalásokkal, amelyek az erdélyi családi történetekből származó mágikus mitológiai elbeszélésekkel, történelmi és folklór utalásokkal, valamint a kortárs helyi kultúrával állnak szemben.
A legújabb AW23/24-es kollekció továbbra is a történelmi és a modern erdélyi lét közötti kapcsolatot kutatja. ABODI puritán, érzéki, és romantikusan bohém, életképes nőies ruhatárat kínál erre a szezonra. A patchwork megjelenések upcycled öko bőrből készülnek, újrahasznosítva a készletünket művészi darabokká. A kollekció lényege a női erő viselhető kifejeződése, az önmegvalósítás és az önérvényesítés.
Daige
Tóth Melinda 2013-ban alapította a márkát leginkább kalandvágyó, kíváncsi, nyitott nők számára, akik készek felfedezni a világot és megmutatni magukat.
Mivel a márka idén 10 éves mérföldkőhöz érkezett, az AW 23/24 kollekció is az elmúlt 10 évet ünnepli és zárja le az évtized számvetésével. Tóth Melinda kreatív igazgató újragondolja és újraértelmezi eddigi ruhadarabjait. Az organikus vonalakkal, túlméretezett sziluettekkel, merész színekkel és eredeti nyomatokkal az AW 23/24-es kollekció a megszokott DAIGE hangulatot idézi.
Kerényi Virág
Virág ruháit a gazdag díszítések és a rengeteg aprólékos részleteken kívül a merészség és figyelemfelkeltés jellemzi. Szereti feszegetni a komfórtzónák határait, ami megmutatkozik abban, hogy ruhái mennyire látványosak és önkifejezők. Minden egyes darabban benne van az alkotás és elmélyülés öröme.
THEFOUR
A THEFOUR divatmárka tervezői, Anett és Marci egyetemi éveik óta barátok és munkatársak. Személyiségük jobban nem is különbözhetne, de épp ez a különbözőség adja a brand dinamikáját. Marci számára az öltözködés egy szórakoztató módja az önkifejezésnek, míg Anett inkább egy megoldandó problémaként tekint rá.
A 23/24-es őszi-téli kollekció textíliái különböző eredetű elemeket ötvöznek, hogy merész, multikulturális ruhákat hozzanak létre. A tervezők különböző anyagokat használtak, például: afrikai nyomatokat és Ghánából származó kente szőtteseket, amelyek Anett gyökereit képviselik. A sváb selyemdamasztot Bezdanból, Marci szülővárosából, a Vajdaságból, Szerbia legészakibb részéről szerezték be, amely 180 éves fa jacquard szövőszékeken készült. Ez kölcsönzi a történelmi, hagyományos jellegét a ruhadarboknak. A kollekciót Olaszországból, Franciaországból és Magyarországról származó holt árukkal is kiegészítik, így ezzel hozzájárul az egyedi és kortárs esztétikához.
Anett and Marci – tervezőpáros, akik a THE FOUR márka mögött állnak. A bemutatójuk után sikerült beszélgetnünk velük új kollekciójukról, valamint a márkájuk identitásáról és jövőjéről. Az tervezőkkel készített interjút itt olvashatod el.
Artista
Az ARTISTA egy független ready-to wear és kiegészítő márka. Budapesti székhellyel rendelkeznek, ami mellett szorosan kapcsolódik Bécshez is. Három tervező dolgozik a márkának: Imre Katalin, Rácz Nóra és Stampf Katalin. A márka olyan ruhákat készít, amelyek egyensúlyt teremtenek a luxus és a sportos, könnyed, laza nappali viselet között, amelyek bármilyen alkalomra feldobhatók, hogy elég különlegesek legyenek.
Tiszteletben tartják a klasszikus, hagyományos szabásvonalakat, és úgy ültetik át egy kortárs, városi öltözékbe, hogy újszerű értelmezésben extrém vonalakkal párosulnak. A hagyományos japán érzék a színekhez, az anyagokhoz és az arányokhoz továbbra is az egyik fő inspiráció a tervezők számára. Az autentikus nőt ünneplik, aki szereti a szabadságot, a művészetet és a zenét.
Az ARTISTA márkát 30 évvel ezelőtt alapították. Ez alkalommal a tervezők visszatértek a korai kollekciók frissességéhez és bátorságához. A nyomatokat Bazil Duliskovich munkái alapján tervezték, akivel a tervezők barátsága egyidős a márkával. Bazil festményeinek rétegei és esztétikája az őszi-téli kollekció egyik fő inspirációja.
Elysian
Minden, amit teszel, a szépséged meghosszabbítása. Ez az Elysian filozófiája. A nemzetközi divatdíjas tervező a modern nőiességben és a kényelmi sikkben hisz. Kifinomult szabásvonal, kézművesség, áramló anyagok, saját tervezésű digitális nyomatok, kézi pliszírozás és áttetsző rétegezés jellemzi.
A budapesti Elysian Atelier 23/24-es őszi-téli kollekciója visszautazik az időben, hogy megidézze az 1920-as és 1930-as évek sportruházatának stílusát, amely egyszerre volt sportos és elegáns. A kollekció játékos és kényelmes darabokból áll, miközben megőrzi a márkára jellemző sziluetteket, technikákat és a kifinomult eleganciát.
Az újonnan tervezett szarvas motívum, amely az Elysian 10 éves évfordulója alkalmából tért vissza a márka logójába, nyomatok formájában látható a ruhadarabokon.
Szegedi Kata
A 2009-ben Szegedi Kata által alapított divatmárka az egyik legmeghatározóbb brandnek számít a kortárs magyar piacon. Benus Dániel rendkívül fontos szerepet tölt be a márka fejlődésében, 2015 óta teljeskörű tagja a csapatnak.
Az előző szezonokhoz hasonlóan a 23/24-es őszi-téli kollekció is a zenéből és a művészetből táplálkozik. Ezúttal a tervező két kedvence a magyar kortárs szcénából, a hip-hop előadó Beton Hofi és a kortárs festő Nemes Marton inspirálta Katát és Dánielt.
"A textúrák keverése számunkra napjaink városi emberét jellemzi, aki elég magabiztos és vagány ahhoz, hogy olyan darabokat is összeillesszen, amelyeket a legtöbb embernek eszébe sem jutna együtt viselni; de ahelyett, hogy eltűnne a szövetek mennyiségében, merészségével erősíti saját személyiségét.".
A bemutató után Katával beszélgettünk a legújabb kollekciójukról, illetve véleményezték a divatbemutató innovatív jellegét is. A tervezővel készült interjút itt találod.
UNREAL Industries
Az UNREAL Industries a részletekben rejlik. Víziójuk egy olyan globális márka létrehozása, amely kifejezi az UNREAL Industries ideológiáját. Egyedülálló gondolkodásmóddal és egy folyamatosan bővülő hihetetlen mozaikuniverzummal, amelyet a társadalmunk tagjai és tehetséges, előremutató csapatuk épít, szeretnék megdönteni a konvenciók szabályait.
Őszi-téli 23/24-es kollekciójukkal meghajlítják a szabályokat, és elkészítették a legmerészebb és legkényelmesebb ruhadarabokat. Bemutatnak néhány új elemet, mint a puffer dzsekik, farmerek. A színes szettek illeszkednek az ipari stílusokhoz, filozófiájuk, hogy a kulcs a részletekben rejlik.
Cukovy
A Cukovy egy 2014-ben alapított modern design márka. Flóra, a tervező Budapesten született nicaraguai anya és magyar apa gyermekeként. Ez a vegyes háttér elkerülhetetlenül kedvezőtlenül hatott a tervező gondolkodásmódjára. Az eltérő kultúrákban való felnövekedés megnyitotta és formálta elméjét és személyiségét. Munkáiban azóta is az ellentétek állnak a középpontban. Terveinek középpontjában a tökéletes egyensúly megtalálása áll önmagában és művészetében.
A márka a mindennapi életből merít inspirációt, és jól ismert motívumokat alakít át viselhető műalkotásokká. A tavalyi földszíneket újabb és mélyebb tónusokkal egészítik ki, amelyek kontrasztban állnak a kirobbanó színekkel és a merész kézzel készített nyomatokkal. A legutóbbi kollekciójuk laza szabású sziluettjei visszaváltoztak a jellegzetes formákká és alakzatokká, kiegészítve néhány többfunkciós kiegészítővel.
A bemutató után sikerült beszélnünk Flórával, aki kifejtette a márka identitását és beszélt a legújabb kollekció szellemiségéről is. A Cukovy interjút itt olvashatod el.
Photo credit: HFDA / The Sparkle Content
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.