10
Interjú Design
2023. 12. 05.

Dialógus a múltból a jövőbe: Dukai István művésszel és Sárvári Zita kurátorral beszélgettünk


A PS Magazinnal betekintést nyertünk Dukai István stúdiójának életébe, ahol a művész megosztotta velünk gyermekkori emlékeit, művészeti inspirációit és jövőbeli terveit. Sárvári Zita, kurátor, tovább gazdagította a beszélgetést, érdekes szemszögből mutatva be a közös projekteket és művészeti nézeteket. 

PS Magazin 1200x628 1

István művészetét és életútját gyermekkori emlékek irányából kezdtük el boncolgatni. "Gyakorlatilag egy álomszerű burokban éltem egy vajdasági faluban, Oromhegyesen." Kiemelte, hogy ezek a korai élmények nagyon mély hatással voltak rá, amolyan Kertész Imre-féle naiv nézőponttal szemlélte a körülötte zajló háborút.

István művészetében meghatározó volt ez az időszak. "Szeretek izgalmas anyagokkal kísérletezni, amelyek utalnak az ott átélt élményeimre, gyakran katonai ponyvákat és a paraszti kultúra szöveteit használom. Ezeket az anyagokat digitálisan tervezett mintákkal ötvözöm, így teremtve meg a tökéletes egyensúlyt művészetemben.”

Két fiú édesapjaként, kiemelte, hogy gyermekei fontos inspirációt jelentenek számára, és hogy a családi értékek és hagyományok nagyban befolyásolják művészeti szemléletét. 

LUX ET UMBRA I II Diptichon akrylic on hand woven natural dyed linen 2x 130x180cm 2022 Photo Nora Szilagyi

Az Átmenet a Graffiti világából az alkalmazott grafikáig

Dukai István 15 éven át graffiti művészként alkotott, ami számára nemcsak egy kreatív kifejeződési forma volt, hanem egyfajta lázadás is. "A graffiti nagyon sokat adott nekem, közösséget, önkifejezést, belülről fakadó fejlődést" mondta.

"A graffiti valóban kitöltötte a napjaimat, szinte non-stop műveltem. Az utcát mindig is preferáltam, mivel fantasztikus platform. A kültéri munkák sok emberrel hoznak kapcsolatba, váratlanokkal is. Eleinte a klasszikus, new yorki stílusú graffitivel foglalkoztam, idővel azonban a street art felé fordultam. Ez lehetőséget adott üzenetek az utcára helyezésére."

A street art számomra több, mint falrajzolás; társadalmi kommentár, amely sokakat megmozgat. Lehetőséget biztosít, hogy kifejezzem magam, bevonva a közönséget, akár ellenükre is, ami bár illegális, izgalmassá teszi."

Mint több neves európai cég korábbi art direktora, az alkalmazott grafika területén István új kihívásokkal és lehetőségekkel találkozott, ahol az ügyfelek igényeit kellett kielégítenie, de végig megtartotta saját művészeti identitását. "Ez egy másfajta kreatív kihívás volt," jegyezte meg. István számára a grafikai tervezés és a design iránti vonzalom több irányból is megfogalmazható:

Mindig is tudatosan választottam környezetem tárgyait, és a divat szerepe is kiemelkedően fontos volt számomra. Ez a többrétű, összetett fejlődési folyamat hozott el arra a pontra, ahol ma tartok; egy olyan művészeti és tervezési útra, ahol a különböző területek egymás mellett és egymást erősítve nőttek és fejlődtek bennem."
Névtelen terv 3

A képzőművészetbe való átmenet 

István a beszélgetés során mesélt arról az átmenetről, amely a képzőművészeti terület felé vezette. "Ez az utolsó, nagyobb lépés a képzőművészet felé valójában csak mostanában történt meg, Zitával való együttműködésünk során." - mondta, de utalt arra, hogy nem hirtelen döntés alapján, hosszú, megfontolt folyamat eredményeként.

István elmondása szerint képei többet jelentenek számára, mint puszta alkotások; kifejezésükben és megformálásukban a múltbeli tapasztalatai és jelenlegi kreatív törekvései egyesülnek.

Sárvári Zita és Dukai István szövetsége

Beszélgetésünk alatt Dukai István és Sárvári Zita elmesélték, hogyan kezdődött a közös művészi útjuk. Kiderült, hogy Zita mennyire inspirálta és támogatta Istvánt abban, hogy új kreatív irányokat fedezzen fel. 

7

Zita elárulta: "Már egy ideje felfigyeltem István művészetére és amikor megtudtam, hogy részt vesz az Inota Fesztiválon, nem hagyhattam ki az alkalmat, hogy személyesen is megnézzem a műveit. A kiállítás után rögtön felhívtam őt.” 

A kurátor, aki jó szemmel hív be művészeket együttműködésének tengelyébe, segít megérteni István munkásságát.

A Deák Erika Galériában szervezett Fekete-Fehér Fajó kiállítás

"2018-ban adott egy nagy lökést István művészeti fejlődésének. Fajó a színekkel való kísérletezés mestere is volt, de azon a kiállításon úgy döntöttem, hogy a különleges formáira helyezem a hangsúlyt és csak a fekete-fehér alkotásaira koncentrálok. Ezt a kiállítást István is meglátogatta, és ott határozta el, hogy nagyobb figyelmet szentel autonóm művészetének. Öt évvel később megismerem Istvánt és pontosan ugyanazt az érzést kapom a munkáitól, amit ő kapott tőlem anno a Fajó kiállítással. Szinte sorsszerűnek mondanám. Istvánnal azonnal egy nyelvet beszéltünk. Újszerűsége, a hagyományostól eltérő művészeti felfogásmódja pedig külön inspiráló számomra." - meséli Zita. 

Művészeti stílus és mit jelentenek a képek 

A kurátor szerint István művészete gyakran kapcsolódik a konstruktivizmushoz, de ő inkább az amerikai minimal art hagyományaihoz, a kortárs elektronikus zene repetitív motívumaihoz és a brutalista építészet monumentális esztétikájához kötné. Ezek a kapcsolatok újszerű és szakmai perspektívát adnak István művészetének.

INERTIA II

Amikor megkérdeztem Istvánt, hogy számára mit jelentenek a formák, elgondolkodva válaszolt - „A legjobb módszerem, hogy egyszerűen nekilátok és hagyom, hogy a forma önmagától alakuljon ki, az aktuálisan bennem mozgó érzések nyomán. Nem mindig vagyok képes szavakba önteni, hogy mit jelentenek a képeim. Sokkal inkább érzéseket közvetítek általuk, legyen az öröm vagy bánat. A formák intuitív módon, a tudatos gondolkodás nélkül jönnek létre,” magyarázta.

Hozzátette, hogy időnként szimbolikus elemek is megjelennek munkáiban, mint például a 'Szexum' című alkotásában, amely a nemek közötti kapcsolatokat és a gender témát érinti.

RUR SUS II

Hogy milyen hatást szeretne elérni műveivel,  őszintén válaszolt: "Számomra a transzcendens nyugalom kifejezése kulcsfontosságú." Ezzel magyarázva munkái megnyugtató jellegét, hozzátette: 

Az aranymetszés és a szimmetria alapvetőek a tervezéseimnél, és az emberi faktor is fontos szerepet kap az anyagok és textúrák kiválasztásában. A minták gyakran digitálisan születnek, majd kézzel szövött lenvászonra kerülnek, organikus cserzőanyagok felhasználásával.

A művész arról is beszélt, hogy alkotásai bizonyos mértékig az elmúlással foglalkoznak. Ez a megközelítés betekintést enged filozófiájába és abba, hogyan próbál mélyebb, univerzális érzéseket közvetíteni a néző felé. 

Amikor felvetettem Istvánnak az NFT-vel és mesterséges intelligenciával kapcsolatos kérdést, meggondolt választ kaptam tőle: "Sosem tekintettem őket opcióként a művészeti gyakorlatomban. Már így is jelentős mennyiségű munkát végzek számítógépen, és az NFT további terhet jelentene számomra.” mondta. 

A mesterséges intelligencia témájában némiképp nyitottabb volt. „Sok ismerősöm használja a munkájukban, és elismerem, hogy ezek a technológiák rohamosan fejlődnek.  Fontosnak tartom azonban az egyensúlyt a hagyományos művészeti technikák és az új technológiák között. Ahogy az első grafikai szoftverek, úgy a mesterséges intelligencia is új lehetőségeket nyit, de fontos, hogy megőrizzük a művészet emberi elemét." hangsúlyozta. 

Amikor Dukai István jövőbeli terveiről kérdeztem, őszintén kifejtette, hogy bár számos ambiciózus tervvel rendelkezik, gyorsan változó világunkban nehéz pontosan megjósolni, merre sodor bennünket az élet. "A külföldi nyitás mindig is érdekelt." mondta. 

István ambíciói között szerepelnek a monumentális művek és a térbeliség felfedezése. "Nagyobb, térbeli alkotások létrehozása régóta foglalkoztat." 

Jelenleg a sok egyéb dolog mellett kék festéssel kísérletezem. Összességében szeretnék korszakokat kifejteni.

A művész jövőképében új kollaborációk iránti nyitottság is szerepel. „Beszélgetünk Kerényi Virággal, közös táska kollekcióról, Hannabival terülő mintás kanapéról és számos külföldi brand nyitott arra, hogy integrálja a grafikáimat.” 

KENISHII 2

István megjegyezte, hogy művészetében most a teljes szabadság érzését éli meg. " Ez egy teljesen más szintű szabadság, amit nagyon élvezek. Az ide vezető út nem volt mindig könnyű, de úgy érzem, minden nehézség megérte." 

Végül hozzátette: "Legyen szó bármely területről, a legfontosabb, hogy az ember hű maradjon önmagához és megőrizze saját elképzeléseit.”

Szöveg: Strasser Orsolya 


Pscreative 27e579d1

HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.

Rólunk