Humanitárius divat - Lehet a divat az emberi jólétet előmozdító erő?
A cím elolvasása után joggal merülhet fel bennünk a kérdés — lehetséges-e egyáltalán a „humanitárius” és „divat” szavakat egy lapon említeni? Sajnos jogos a szkepticizmusunk, hiszen a divatiparban jelen lévő etikai problémák — a ruhaipari munkások kizsákmányolása, az iparág mértéktelen környezetterhelő hatása — különösen éles ellentétben állnak a humanitárius jelzővel. Ám nem szabad arról megfeledkeznünk, hogy a divatcégek méretükből kifolyólag, és befolyásuknak köszönhetően erőteljes szerepet játszhatnak az emberi jólét előmozdításában.
A történelem során a divat számos alkalommal állt a társadalmi változások élére megkérdőjelezve a bevett gondolkodásmódot. Nem egyszer késztette a múltban az embereket arra, hogy újragondolják az uralkodó társadalmi normákat és értékeket. Kiváló példája lehet ennek a miniszoknya, amely a fogamzásgátló tabletta megjelenése által kiváltott szexuális forradalom szimbólumává vált, de ilyen volt az a divattörténeti pillanat is, amikor az Armani és a Gucci szőrmementessé váltak.
Manapság sem ritka, hogy a divatmárkák és tervezők a hírnevüket olyan ügyek előmozdítására használják, melyek elősegítik az emberi jólétet és pozitív változást igyekeznek elérni a világban. Ilyen például Stella McCartney, aki olyan ügyeket támogat, mint az emberi jogok védelme, a környezetvédelem, vagy a társadalmi egyenlőség.
A divatvilág azon szereplői, amelyek a menekült közösségek segítését tűzték ki zászlajukra, kevésbé kapnak a rivaldafényből, pedig a több mint egy éve tartó ukrán háború, valamint a nemrég bekövetkezett törökországi és szíriai földrengés még fontosabbá és aktuálisabbá tette a munkájukat. Az ENSZ becslései szerint a menekültek száma világszinten mára jóval meghaladja a 100 milliót. Ennek következtében olyan társadalmi változások mennek végbe, melyek támogatást igyekeznek nyújtani a menekült közösségek számára.
A segítéségnyújtás módjait keresve például a Levi's néhány évvel ezelőtt nagy mennyiségű új Levi's és Dockers márkájú terméket adományozott menekülteket támogató szervezeteknek. Sőt, a tavaly októberi New York-i divathét is tematizálta a problémát, amikor az ENSZ által támogatott No Nation Fashion kezdeményezés által támogatott tervezők mutathatták be kreációikat a kifutón. A kollekció a menekültek és a boszniai divatipar kreatív együttműködésének eredménye volt, Aleksandra Lovrić, elismert nemzeti tervező irányítása alatt.
Egy másik, aktuális példája a humanitárius szerepvállalásnak a Nanushka, aki az orosz invázióra reagálva felfüggesztette az Oroszországgal való kapcsolatait, eladásait, valamint együttműködésbe kezdett a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal az ukrán menekültek megsegítésére.
A nemrég bekövetkezett Török-Szír földrengésre reagálva szintén több divatház lépett a tettek mezejére. A Decathlon, a H&M, a Mango, valamint az Inditex (a Zara, Massimo Dutti, Pull&Bear, Oysho, Bershka és Stradivarius tulajdonosi csoportja) is pénzbeli, valamint egyéb adományokkal segítették a helyi, valamint a nemzetközi humanitárius segélyszervezetek munkáját, de olyan szereplők is felelősséget vállaltak, mint a Gucci, YSL, Balenciaga tulajdonosi csoportja, vagy Louis Vuitton aki az UNICEF helyi programjait támogatja.
Persze a kérdés mindig megfogalmazódik bennünk — ezek a cselekedetek mennyire hitelesek, vagy csak azért ugranak rá egy-egy ügyre a divatipar nagyjai, hogy marketingeszközként használják?
Azt azonban kimondhatjuk, hogy a divat világa egyértelműen vezető szerepet vállal a változás előidézésében. Bár ezeknek a problémáknak a kezelése túl nagy falat, az egyéni cselekedetek is hozhatnak változást. Remek kiindulópont, ha jó ügyeket támogató márkákat választunk ruhatárunk bővítése közben.
Írta:
Boka Fruzsina, Boka Liza
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.