Ismét napirenden a szupermodell korszak
Naomi, Cindy, Linda és Christy. A vezetékneveket le sem kell írni és mégis mindenki tudja kikről van szó. A 80-as, 90-es szupermodelljei átformálták divatvilágot és olyan presztízzsel rendelkeznek, ami azóta sem látható.
Az Apple TV+ szeptemberben fogja bemutatni a négy szupermodellről készült dokumentumfilmjét, melyben bemutatják a „supermodel era” történetét és betekintést nyújtanak a modellek életére a modellek szemszögéből.
A négy szupermodell hatalmas befolyással rendelkezett ebben az időszakban és ők dominálták az iparágat. De mégis miben más a munkásságuk az őket megelőző, vagy az őket követő modellekhez képest?
A 80-as évek előtt is voltak sikeres modellek, akiknek nevét a mai napig sokan ismerik, például a 60-as években Twiggy, de a modellek szerepe egy új szintre lépett a 80-as évek végén. Naomi, Cindy, Linda és Christy nem csupán modellek voltak, hanem hatalmas sztárok is, akiknek nevük olyan ismert lett, mint a tervezőké, akiknek ruháit bemutatták. Ők voltak a divatvilág rocksztárjai, akik minden területen ragyogtak, legyen az kifutó, címlap, reklám, vagy editorial. Ami nagyon fontos egy modellnél, hogy ne csak egyfajta üres vászonként legyen jelen, hanem a személyisége kitűnjön a képeken és a kifutón.
A szupermodellek nemcsak szépek, hanem erős kisugárzásuk is van, ez által hatással vannak a trendekre és a körülöttük lévő világra. Linda Evangelista rövid haja egyből népszerű frizura lett és Naomi úttörő volt a fekete modellek számára. A négy szupermodell a szépség különböző aspektusait képviselte, így nem kellett versengeniük a figyelemért. Christyből sugárzott a könnyed elegancia, Cindy volt az egészséges, sportos és szexi, Naomira a csillogás, önbizalom és a kiváló „runway walk” volt jellemző, míg Linda tele volt meglepetésekkel, ő egy igazi kaméleon volt. Külön-külön is kiemelkedőek, de együtt érték el a legnagyobb hatást.
Egy meghatározó pillanat a Vogue 1990-es januári címlapja, amin a négy korábban említett szupermodell és Tatjana Patitz szerepelt. A fekete-fehér képet Peter Lindbergh fényképezte és ez a címlap a kilencvenes évek szupermodell korszakának kezdetét jelentette. Ezt követte, hogy George Michael - Freedom! ’90 című videóklipjében a négy szupermodell volt a főszereplő, ami hatalmas sikert ért el. A videóklip után a Versace 1991-es őszi bemutatóján a négy sztár egymást karöltve sétált le a kifutón a Freedom-ra tátogva, ami a popkultúra egy ikonikus pillanataként.
Sokan úgy gondolják, ez volt az az esemény, ami a szupermodellek státuszát teljesen megerősítette és Gianni Versace-nak ebben nagy szerepe volt. Gianni felismerte a modellek erejét és hajlandó volt a többszörösét kifizetni a díjaiknak, hogy a szuperek csak az ő kifutóján jelenjenek meg, ami még inkább megemelte a presztízsüket és egyre többen akarták őket. Ezt mutatja Linda Evangelista híres mondása is, miszerint:
„Napi tízezer dollárnál kevesebbért fel sem kelünk”.
Ha szupermodellekről van szó Claudia Schiffert és Kate Mosst is kötelező megemlíteni, hiszen velük kiegészülve volt Naomi, Cindy, Linda és Christy a „Big 6”. Kate Moss a supermodel era vége fele lett sztár, a 90-es évek második felében. Sokan vele azonosítják az akkor népszerű heroin chic trendet. Kate nagyon felkapott lett a filigrán testalkata és fiatalos bája által, viszont nem sokkal később a szupermodellek legerősebb időszaka elkezdett lecsengeni.
A korszak végéhez több tényező is hozzájárult, például, hogy egyre több híres énekes és színész kezdett el reklámszerepléseket vállalni, ezáltal elkezdték leváltani a modelleket a TV-ben és a plakátokon. A hanyatlás másik oka pedig, hogy a szupermodellek sokáig rendkívül népszerűek voltak és mindenhol őket lehetett látni, ez pedig elkezdte zavarni a divatipart és a közönséget is.
A tervezők nem akarták, hogy a modellek nagyobbra nőjenek, mint a ruháik és a sajtóban is egyre több negatív cikk jelent meg. Egy új look-ra vágyott a közvélemény és pont ekkor kezdett el növekedni a Grunge mozgalom, ami ellentétes volt a szupermodellek tökéletes csillogásával és inkább egy laza, rendezetlen irányba terelte a divatot. Persze előbb-utóbb ennek is elérkezett a vége főként a heroin chic-et ért erős kritikák miatt és megint váltásra volt szükség.
Ismét az egészséges és szexi alkaté lett a főszerep, így nőtt a Victoria’s Secret és az angyalok térnyerése. A 2000-es években egy új verziója született meg a szupermodellnek Gisele Bündchennel az élen. Azóta is sok sikeres modellt illetnek a jelzővel, mint például a Hadid nővéreket, Kendall Jennert vagy Kaia Gerbert, de vannak, akik szerint a mai híres modelleket nem lehet egy lapon említeni az eredeti szupermodellekkel.
A kritikák alapja sokszor a nepotizmus, ami a szórakoztatóiparban kifejezetten erősen jelen van. Kaia Gerber például Cindy Crawford lánya és Gigi, Bella és Kendall is ismert családból származnak.
Manapság is számos tehetséges modellt láthatunk a címlapokon, de a 90-es évek szupermodelljei túlmutattak az iparágon és hatásuk a mai napig látható.
Írta: Lóránth Lili
Képek: Vogue
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.