Louis Vuitton x Yayoi Kusama: az idei év nagy divat kollaborációja
Idén januárban megjelent a legújabb kollaboráció a Louis Vuitton és a japán művész Yayoi Kusama között. A divatháztól nem áll távol az együttműködés elismert művészekkel, amik egy új szintre emelik a luxus darabokat, most pedig Yayoi Kusama jellegzetes mintáiba borították nem csak ruháikat, hanem üzleteiket is.
Yayoi Kusama nemzetközileg elismert 93 éves japán művész, akinek munkáira leginkább a pöttyök, a pszichedelikus színek és a tök motívum jellemző. A minimalizmust ötvözi a szürrealizmussal, alkotásai gyakran saját hallucinációiból nyerik az inspirációt. Kusama évtizedek óta önkéntesen egy pszichiátriai intézetben él Japánban és mentális egészségének hatalmas szerepe van művészetében.
Alkotásaiban találta meg a módját, hogy kifejezze félelmeit, szorongásait. Így jöttek létre összetéveszthetetlen mintái, ugyanis hallucinációiban gyakran sűrű pontmezőket és fényeket látott, amelyek a végtelenségig sokszorozódnak.
Legismertebb művei közé tartozik a Tate Modern-ben megtalálható installáció, az Infinity Mirror Rooms és az Obliteration Room, valamint a fényes tükörgömbökkel teli Narcissus Garden.
Alkotásain keresztül mi nézők úgy láthatjuk a világot, ahogyan azt Yayoi Kusama teszi, így bele tudunk merülni a végtelenül ismétlődő mintázataiba, melyekben máshogy érzékeljük magunk körül a teret és az időt.
Művészetének vásznai nem először lettek Louis Vuitton kollekciók darabjai, ugyanis a művész és a márka között 2012-ben már született egy együttműködés. Az akkori kreatív igazgatóval, Marc Jacobssal létrehozták a márka egyik legsikeresebb művészkollaborációját. Most, egy évtizeddel később, Nicolas Ghesquière kreatív igazgató keze alatt folytatódik a munka a divatház és Yayoi Kusama között.
A kampány megjelenésének nagy sikere volt online. Nem csoda, hiszen olyan modellek szerepeltek benne, mint Gisele Bündchen, Bella Hadid és Karlie Kloss.
Emellett egy másik fontos eleme a marketingnek az üzletek átalakítása volt a kollekció alapján. A márka több nagy üzleténél installációkat helyezett el a homlokzaton, illetve a bolton belül és a kirakatban. A párizsi üzlet kívülről a jellegzetes színes pöttyökkel van tele és az épület felett Yayoi Kusama hatalmas másolata tornyosul.
Van üzlet, ahol a fekete-sárga színvilágot követve alakították át a teret, vagy ahol belül egyesével telerakták a padlót és falakat többezer ecsetvonásszerű pöttyel, máshol pedig krómgömbök kerültek ki helyiségekbe. A legkülönlegesebb installáció az, ahogyan a kirakat üvegére egy realisztikus Kusama robot festi ecsetével a pöttyöket, aminek láttán bárki megáll az utcán.
A kollekcióban egyaránt szerepelnek női és férfi darabok, illetve kiegészítők, utazótáskák és parfümök.
A honlapon minták alapján is lehet külön keresni a termékekre, például a festett pöttyökre, melyet különleges technikával alkottak meg, hogy kissé nedvesnek tűnjenek a termékeken, mintha frissen jönnének ki a művész keze alól.
Elérhetőek ezen kívül még a végtelen pöttyökkel díszített darabok, a metálhatású kiadás és a pszichedelikus virágminta. Ezáltal a különböző stílusok kedvelőit is megszólítja a kollekció. Yayoi Kusama kreativitása kiegészítve a Louis Vuitton szakértelmével a művészet és divat kiváló találkozása.
Írta: Lóránth Lili
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.