Puklus cover 1
Design Kult Interjú
2023. 06. 02.

Médiumokon átlépve, az alkotói szabadság útjain - interjú Puklus Péterrel


Puklus Péter a hazai kortárs művészet egyik meghatározó egyénisége. Művészeti világa rendkívül összetett és sokszínű. Munkáiban jól látható a művész személyes utazása és a különböző médiumok közötti átjárás. Egyedi stílusa és módszertana, a festészettől a fotózáson át az installációig tükrözi nyitottságát és kreatív szabadságát. 
 
Puklus5 1

The portrait of the architect, 2017, Budapest


A YOUHU x PS Magazin hazai kortárs művészeket bemutató sorozatának következő állomásaként Sárvári Zita Puklus műtermébe navigálta magazinunkat. 
Személyes találkozónk helyszíne Puklus műterme volt, amely a Pesterzsébeti Kreatív Általános Iskolában kapott helyet. A terembe vezető úton színes gyermekrajzok és lelkes diákok vettek körbe bennünket, miközben a művész büszkén mesélt az iskoláról. 

“Ez az intézmény egy szülői összefogás eredményeképpen újult meg, ahol a gyermekközpontú oktatás érvényesül.”

Puklus11 1

'With kids and dog in the park' (2019) 
Part of the ‘Modern Love’ exhibition at @emstathens curated by @katerina.gregos
A hős anya, avagy hogyan építsünk házat sorozatból

 

Puklus nem fél kísérletezni és új utakat keresni, ami lehetővé teszi számára, hogy folyamatosan újragondolja és kibővítse művészeti gyakorlatát. Az alkotás számára egy személyes felfedező út, amelyben saját élményeit, gondolatait és érzéseit dolgozza fel. Művei mélyre hatolnak és felkavaróak, ugyanakkor mindig tisztelik a nézőt, lehetővé téve számára, hogy saját értelmezését alakítsa ki. Ezen a pályán, ahol a megszerzett tapasztalat aranyat ér, Puklus Péter kitartó munkájának köszönhetően vált elismert művésszé.

„Alkotásaimban azok az események jelennek meg, amelyeket átélek és az én nézőpontomat adják át, egyfajta személyes mitológiaként, ahol a valóságot a fantáziával vegyítek. “

Puklus6 1

"I’ve been lying my whole life" monumentális horgolt szőnyeg, amelyek számos kulturális-antropológiai hivatkozása van, mint például a subaszőnyegek szembetűnő előfordulása a 'kispolgári' belsőépítészeti designban a "volt szocializmus" idején, a 60-as és 70-es években - számára ezek mellett a szőnyeg közvetlen, tapintási lágyasága is a gyerekkori emlékeihez kapcsolódik.

 

Puklus1 1

A hand holding a hand holding the spiral of life, 2017, Carovigno


A művész szerint a saját lokális történetei globális rendszerben is értelmezhetőek, univerzális üzenetei széles rétegekhez szólnak.   

„Néha nehéz kérdésekkel szembesülök, például a párkapcsolatok terén, nem csak a szép és a jó dolgok vannak jelen, hanem a kemény munka és a kihívások is. Az alkotói folyamat egyfajta terápia számomra, amely lehetőséget ad az élményeim feldolgozására és ábrázolására.”

Puklus13 1

Negative Sculpture - A ‘The Epic Love Story of a Warrior’ című sorozatból


Puklus munkásságában egy konkrét minta figyelhető meg, amely az üzeneteinek megfogalmazása során következetesen jelen van. Ez a minta a különböző projektek motívumait és irányvonalait határozza meg. Fontos azonban tisztázni, hogy Puklus számára mi is a "projekt" fogalma:

„Egy mentális folyamat, egy gondolatcsomó, amit akkor tekintek lezárt egységnek, amikor egy könyv formájában publikálom. A projektek száma és közöttük lévő kapcsolat alapján osztom fel a munkáimat, amely egy nagyobb életmű része, ahol az egymást követő könyvek valahogyan összekapcsolódnak, hivatkoznak egymásra, tovább viszik az előző könyvek üzeneteit.”

Puklus12 1

Nails - A ‘The Epic Love Story of a Warrior’ című sorozatból


Tehát Puklus alkotási folyamata nem úgy működik, hogy a művész egyszerűen létrehoz egy festményt vagy fotósorozatot. Minden a gondolattal kezdődik, a közönség elé tárt kész alkotás ekkor még nyitott kérdés. 

„Elképzelhető, hogy a folyamat vége egy fotóalbum lesz, de ahhoz, hogy oda eljussak, lehet, hogy festek, rajzolok, táncolok, éneklek, vagy akár szővök egy szőnyeget. Sok kísérletezés után derül ki végül, hogy az alkotások milyen módon állnak össze, és mely médiumokat használtam fel."

Puklus2 1

How to lift a weight, 2016, New York


A kolozsvári származású művész már gyermekkorában elköteleződött a művészet iránt. Apja fényképezőgépe és a családi olajfestmények ébresztették fel benne a kreativitást.

„Tíz-tizenegy éves lehettem, amikor egy ausztriai kirándulás szervezése során kezembe vettem apám régi Exa fényképezőgépét. Izgatottan húztam ki belőle a filmet, majd büszkén mutattam neki, hogy én is tudok fényképezni. Emlékezetes pillanat volt, amikor apám türelmesen leült mellém, és elmagyarázta, hogyan működik a gép. Ezután elkezdtem fotózni, rögzítve a tehén legelését, a fű zöldjét és a naplementét – ahogy én láttam a világot.

Másik korai kapcsolódásom a családhoz tartozó műgyűjtemény volt. Gyermekként hatalmas, nehéz olajfestmények között nőtem fel, amelyek számomra szentek voltak. “

Puklus10 1

Greek Sculpture with Blue Background - A ‘The Epic Love Story of a Warrior’ című sorozatból


Fotográfiai tanulmányait a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) végezte, új média design területen. Bár a magyar akadémiai oktatás fontos alapot nyújtott számára, folyamatosan érzett egy lázadást ezen keretek ellen. A fotográfiát négyzet alakú keretként értelmezzük, legyen az újságban vagy a falon, amit fa keret foglal közre. Puklus végig azon töprengett, hogyan lehet ezt a keretet széttörni, újraértelmezni és kilépni belőle térben és időben.

 A diploma után egy francia kormányösztöndíj segítségével jutott ki párizsi École National Supérieur de Création Industriel (ENSCI) intézményébe. Ekkor tapasztalta meg gyakorlatban azt, amire mindig is vágyott, hogy túllépjen az akadémiai négyzetes kereteken. Itt nyílt ki a kapu a mai munkássága irányába, amikor megélte az alkotói szabadságot. Fotógráfusként lehetőséget kapott, hogy verseket írjon vagy táncoljon, ha a gondolat úgy kívánta.

Puklus7 1

Black Dog with Orange Background - A ‘The Epic Love Story of a Warrior’ című sorozatból


Puklus úgy véli, hogy amint kijelenti magáról, hogy fotós, máris keretek közé szorítja magát. Ehelyett inkább azt mondja, hogy szabad, és ő dönti el, milyen művészi eszközökhöz nyúl és milyen médiumot használ.

„Az alkotói szabadság számomra olyan, mint a jó szex. Az ágyban mindent szabad, nincsenek gátlások, őszinteség és sebezhetőség jellemzi, ugyanakkor határozottságot is igényel. Az alkotás akkor válik értelmessé számomra, ha boldogan és elégedetten hagyom el a műtermet.”

Puklus8 1

Modelling for the monument sybolising the hero mother, 2018, Budapest


Puklus rendkívül erősen hisz az intuíciójában, abban, hogy vágyai valósággá válhatnak. Ezért, amikor a gondolat megszületik az már önmagában egy érvényes állítás, attól a ponttól már csak a megvalósítás vár rá. Ennek ellenére cáfolta, hogy magabiztos ember volna.

„Sok időt töltök azzal, hogy átgondoljam, helyesen döntöttem-e. Ez egyfajta önmegfigyelő folyamat, melyben folyamatosan kétségbe vonom magam. Különböző gyakorlatokon keresztül tesztelem a gondolataim valóság értékét, így azt mondhatom, hogy legalább annyi időt, ha nem többet, töltök a tervezéssel, mint a megvalósítással. Sok kísérletezés és hibás irányzat van benne. Amit kiállítok, az már egy végeredmény, amihez hosszú út vezet. Persze lehet tanulni, rövidíteni az utat és csökkenteni a szenvedést.”

Puklus9 1

Golden Decadence - A ‘The Epic Love Story of a Warrior’ című sorozatból


A műteremben több, mint száz fantasztikus festmény heverhet és lehet, hogy egyik sem kerül majd be egy rendszerbe, de állítása szerint ez így rendben van. 

„Végül is nem mi, itt és most, döntjük el, mi lesz igazán értékes. Az alkotások több generáció múlva fognak kanonizálódni. Nekem csak az a  feladatom, hogy dolgozzak.”

Puklus Péter munkássága szembemegy a széles körben elterjedt felszínességgel és az egyszerű vizuális vonzerővel. Műveiben a gondolat áll a középpontban, ami gyakran kihívást jelent a néző számára. Míg sokan a nagy, színes képekben keresik a művészeti élményt, Puklus számára az csak a felszín. Ő a mélyebb rétegeket, a mögöttes tartalmat kívánja feltárni. Azt tapasztalja, hogy sajnos kevesebben vannak, akik hajlandóak túllépni a vizuális vonzerőn és belemélyedni a gondolatokba. Azok számára, azonban, akik hajlandóak ezt megtenni, Puklus művészete gazdagodást és előremutató gondolatokat nyújt.

Puklus16 1

One and a half meter, Kehrer Verlag, Heidelberg, 2012


A művész kiállításai is tükrözik a nyitottságát és a művészi szemléletének komplexitását. Sárvári  Zita számára már 2012-ben egyértelmű volt, hogy a Trapéz Galériában szervezett  I L O V ‑ E Y O című kiállítással Puklus határozottan új szemléletet mutat be Magyarországon. Nem csak fotókat állított ki, installációkkal teremtett, olyan helyzeteket, amelyek a fotóin is megjelentek, ezzel kitolva a vizuális nyelv határait. 

A "The Epic Love Story of a Warrior" című kiállításán, melyet többek között a berlini C / O Berlinben, budapesti Capa Központban és a varsói Raster Galériában tartott, a hagyományos fotók mellett szintén szobrokat és installációkat emelt be a térbe. Ez a kombináció lehetőséget nyújtott, hogy a látogatók megragadják a fotók mögötti mélyebb jelentéseket.

“A sorozat képeinek elkészítése és bemutatása során asszociatív játékot játszom a közösen átélt történelmünk és az elménkbe bevésődött képek alapján.“

Pukluskepek


A "The Hero Mother - How to build a house" című projektje, amelyben megkérdőjelezi a hagyományos női és férfi szerepek dinamikáját, - 2017-2018-ban Vevey-i Grand Prix Images díjat is elnyerte, - szintén mulimédiás eszközöket sorakoztatott fel, amelyek együttesen hozták létre a művész által kívánt történetet és hangulatot. Az installációban újraépíti a mindennapi életet és bemutatja a családi élet összetettségét. 

Az alkotó két különleges litográfiát(❉) készített a Sárvári Zita által alapított Heart & Cherry Limited Editions felkérésére 2022-ben. A nagyméretű papírmunkákon a művész alkotói folyamatában központi szerepet kapó 'intimitás' és 'család' érzékeny témakörei manifesztálódnak. 

Puklus3 1

@heart_and_cherry_limited 
Három narancs színű figura zöld kontúrral, litográfia, 285 gr Fabiano papír 100x70 cm, 2022, Ed. 32 + 5 AP
 

Puklus4 1

@heart_and_cherry_limited 
Két kék figura vörös kontúrral, litográfia, 285 gr Fabiano papír 100x70 cm, 2022, Ed. 32 + 5 AP


Ez a multidiszciplináris megközelítés tükrözi Puklus elkötelezettségét a határok feszegetése és az új dimenziók felfedezése iránt. 

 És hogy mit tanácsol azoknak a fiataloknak, akik a művészeti pályájuk elején tartanak, némi gondolkodás után, végül  határozottan vallja; nagyon, nagyon, nagyon sokat kell dolgozni, nincs könnyebb út, tíz évnyi tapasztalatot pont tíz év alatt lehet megszerezni.


Interjút készítette: Strasser Orsolya


A litográfia, magyarul: kőnyomtatás, (görög λίθος – lithosz: 'kő' + γράφω – graphó: 'karcolni, írni, rajzolni) síknyomtatás elvén alapuló grafikai eljárás, egykor a nyomdatechnika egyik legfontosabb eljárása


Pscreative 27e579d1

HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.

Rólunk

Referenciák