
A gazdag öltözködés titkos nyelve – Old Money Aesthetic
Lassan már nehéz kiismerni magunkat a számos új öltözködési irányzatban, ám a mikrotrendek nem lassítanak. Jelenleg egy új felkapott stílus, az old money aesthetic tarol a Z generáció tagjai között.
De mit is jelent ez pontosan?
Az "old money" fogalma olyan gazdag emberekre, vagy családokra utal, akik örökölték a vagyonukat és már generációk óta hozzáférésük van nem csak a pénzhez, de kapcsolatokhoz és befolyáshoz is. Azáltal, hogy már szüleik, nagyszüleik, vagy még több felmenő a családban magas elkölthető jövedelemmel rendelkezett, kialakult egy bizonyos öltözködési elvük és értékes ruhatáruk, ami az átlagos ember számára nem megszokott.

Stílusukban a klasszikus elegancia képviselői, mindig szofisztikált megjelenést sugároznak méregdrága ruháikban. Nagyon tudatosak az anyagok és fazon kiválasztásánál, csak minőségi darabokat vásárolnak. Nem feltétlenül ismert márkáktól, hanem olyanoktól, amiket csak az igazán gazdagok ismernek és engedhetnek meg maguknak. Ez egyfajta titkos kód is lehet, amit sokan első ránézésre észre sem vennének.

Milyen darabok jellemzik az old money stílust?
Ennek a stílusnak az alapdarabjai a galléros pólók, tenisz szoknyák, ingek, kötött kardigánok, vagy pulóverek, blézerek, lábbelinek pedig természetesen elengedhetetlen kiegészítő a loafer. Anyagoknál csakis a minőségi jöhet szóba, mint a lenvászon, gyapjú, selyem, kasmír és a pamut, míg a színpalettához a fehér, bézs, kék, fekete, barna, zöld és halvány pink tartoznak.

Ahhoz, hogy az old money megjelenést utánozni tudjuk, nem csak a választott ruhadarabok, de a styling is meghatározó. Itt jönnek szóba a neutrális tónusú monokróm szettek, az ikonikus vállon átvetett pulóver. Az ördög a részletekben rejlik, így a fehér zokni a loafer-hez, kiegészítőknél pedig a hajpánt és a gyöngy ékszerek teszik teljessé a look-ot.
Az, hogy mindezt hogyan kell viselni talán eltér attól, amit gondolnánk. A túlságosan összeszedett megjelenés ellentétes azzal, amit az old money képvisel. Ha valaki túl keményen próbálkozik a megjelenés elérésével, elárulja magát. Ehhez a stílushoz kell egyfajta nonchalance. Lehet a ruhákon néhány gyűrődés, vagy karcolás, hiszen aki valóban old money, annak nem kell próbálkozni, hogy bizonyítson bármit a megjelenésével. Ő már magától ehhez az életformához tartozik.

A korábban leírt öltözködési stílust a preppy szóval is jellemezhetjük, ami megmagyarázza az old money aesthetic többi elemét is.
A preppy az angol preparatory school szóból származik, ahova az angolszász országokban a jómódú, felsőosztálybeli családok járatták gyerekeiket. Ennek a célja az volt, hogy később borostyán ligás egyetemen tanuljanak tovább és egy bizonyos szociális elithez tartozzanak.
Mivel a preppy stílus az akadémikus környezetből gyökerezik, így nem csoda, hogy az irodalmi műveltség és a művészethez való értés is a szubkultúra része. Amikor ilyen trendekről beszélünk érdemes megemlíteni, hogy vannak, akik csupán esztétikai szempontból követik ezeket, és vannak, akik életmód szempontjából mélyebben belemerülnek egy-egy aesthetic-be.
Ezáltal köthető az old money aesthetic-hez a műveltségen kívül a régi luxusautók kedvelése, az olyan sportok, mint a tenisz, vitorlázás és lovaspóló, illetve a klasszikus építészet.

Ha TikTokon rákeresünk az old money kifejezésre, a legtöbb videó nem csak az old money bemutatásáról szól, hanem ennek összehasonlításáról az ún. new moneyval.
A new money, mint gazdasági és társadalmi csoport legtöbbször lenézően van bemutatva, akik újonnan megszerzett vagyonukat villogtatják. A videók az old money-t a kifinomultsághoz, csendes és diszkrét luxushoz kötik, míg a new money személyek feltűnősködnek, kérkednek drága tulajdonaikkal.
Az két öltözködési stílust is összevetik, mely szerint az old money családok öltözködésükben a klasszikus, visszafogottan elegáns stílust képviselik, míg a new money családok hajlamosabbak az aktuális divat trendek és a feltűnőbb öltözködési stílusok felé fordulni, melyekben a hangsúlyosan megjelennek a márkajelzések. Itt persze fontos figyelembe venni, hogy ezek mind általánosítások a videók kedvéért, mindig lehetnek kivételek.

Végezetül pedig felmerül a kérdés, hogy mitől lett az old money ilyen felkapott a Z generáció körében és miért pont most?
Míg rengeteg mikrotrend, az old money aesthetic is a karantén időszaka alatt kezdett el növekedni, mely során sokakban felerősödött az álmodozás és képzeletbeli menekvés a régi dolgok irányába. Ennek az exkluzív csoportnak a valóságban igazán kevesen tagjai, de egy internetes trend segítségével bárki úgy érezheti, hogy bizonyos módon ide tud tartozni, mindezt anélkül, hogy belegondolnánk a negatívumokba, mint például a nagy névvel, vagy ranggal járó kötelezettségek, vagy, hogy sok ilyen család a valóságban mások kihasználásával szerezte vagyonát és elitista szemléletük által lenézik a szegényeket, vagy más társadalmi és etnikai csoportokat.

Szintén szerepet játszhat népszerűségében, hogy sokan kezdenek belefáradni a minimalista szürke és bézs lakásokba és túl modern ruhákba, sőt akár a technológiai fejlődésbe is, ami által vágyakoznak egy régi, idealizált világba.
Azt mindenesetre meg kell hagyni, hogy ha nem csak egy aktuális trendként tekintünk az old money aestheticre, amihez bevásárolunk és fél év múlva nem hordjuk, hanem követjük az elvet, miszerint klasszikus, időtálló darabokat keresünk tartós és jó minőségi anyagokból, azzal biztosan jót teszünk a ruhatárunknak.
Írta: Lóránth Lili

HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.