Haute couture cover3 1
Divat
2023. 02. 03.

Paris Haute Couture Fashion Week


Véget ért a divat hónap nagyszabású fináléja, a Párizsi Haute Couture Divathét. Idén is sok mindenért lehetett izgulni, akár a fény városában voltál, akár a kanapéd kényelméből nézted a livestreamet és a TikTokot (khm, Doja Cat).

A párizsi divathét azonban nem csak a kifutó csillogásáról és fényéről szól, hanem arról is hogy megpróbáljuk megérteni a tervek mögött rejlő jelentést. Képzeljük magunkat egy olyan világba, ahol a tündérmesék és a varázslatok életre kelnek, ahol minden egyes divatbemutató egy másik történet, minden egyes tervező egy másik felfedezésre váró világ. Mint egy detektívtörténetben, mélyebbre kell nézni, hogy felfedezd a történetet és a jelentést minden egyes divatbemutató mögött. Az összes tervező története egyedi és más, így sosem unatkozunk.
 

De mielőtt belecsapunk a dolgok közepébe, tegyük tisztába mit is jelent valójában ez a hangzatos “Haute Couture” és miért van az egész világ bezsongva az évnek ebben az időszakában?


Az Haute Couture egy sokat emlegetett kifejezés, amelynek valójában nagyon konkrét szabályai vannak a minősítésre. 

A couture francia szó, ami szó szerint lefordítva a ruhakészítést jelenti, míg a haute azt, hogy magas. Ezek olyan ruhadarabok, amelyeket egyedi darabként, egy adott ügyfél számára készítenek. A 19. századi angol Charles Frederick Worth tekinthető az Haute Couture atyjána, és ma a Chambre Syndicale de la Haute Couture választja ki a tagokat. Ahhoz, hogy hivatalos Haute Couture-háznak minősülhessenek, a tagoknak magánügyfelek számára kell rendelésre készült ruhákat tervezniük, legalább tizenöt főállású alkalmazottat foglalkoztató műteremben (atelier). Emellett húsz főállású technikai dolgozót kell foglalkoztatniuk valamelyik műhelyükben. Végül az Haute Couture-házaknak minden szezonban, januárban és júliusban legalább 50 eredeti tervből álló kollekciót - nappali és estélyi ruhákat egyaránt - kell bemutatniuk a nagyközönségnek.
 

De mint tudjuk mindennek két oldala, így természetesen ennek is megvannak az előnyei és a hátrányai.


Nos az Haute Couture egyik határozott előnye, hogy ha megengedheti magának az ember, hogy megvegyen egy ruhadarabot, olyan ruhát birtokolhat, amely egyedi és nem hasonlít másra.

Bár a legtöbb ház ódzkodik attól, hogy nyilvánosságra hozza az árait, a Valentino kifutóján egy ruha például könnyen 80 000 fontba kerülhet. Ennek az is az oka, hogy minden egyes Haute Couture ruha vagy öltöny mögött több száz óra gondos munka, kézművesség és kivitelezés áll. Párizsban szezonról szezonra rengeteg szakember tölt számtalan órát azzal, hogy egyedi gombokat formáznak, ritka tollakat varrnak, vagy egyedi kesztyűket szabnak, olyan  luxusszöveteket használva, mint a kasmír, selyem, a vitatottabb bőrök és szőrmék, hogy megvalósítsák a legnevesebb divatházainak élén álló tervezők elképzeléseit. Természetesen nagyon kevesen vannak, akik megengedhetik maguknak ezt a szintű luxust. Egyes darabokat generációkon keresztül őriznek a családok, és gyakran jelentős összegekért árverezik el őket.
 

De a költségeket félretéve, a haute couture az egyetlen olyan, ahol a valódi művészet és a kézművesség kommersz korlátok nélkül tündökölhet. Hol máshol láthatunk olyan ruhákat, amelyek elkészítése több száz munkaórát és aprólékos részleteket igényel? Míg a ready-to-wear kollekciókat könnyen lemásolják, ezeket úgy tervezik, hogy ne gyárakban, nagy mennyiségben készüljenek. Sok divattervező, aki ready to wear kollekciókban dolgozik, nagyon vágyik arra, hogy az Haute Couture-ben dolgozzon, mivel úgy gondolják, hogy az ilyen kollekciók ösztönzik és nem korlátozzák a kreativitást.


Az Haute Couture azonban nem csak a kreatív lehetőségek miatt fontos. Ez a készségek és a kézművesség ünnepe, amelyet csiszolni, fenntartani és életben tartani kell. 

Nem beszélve arról a tényről, hogy az Haute Couture és a műtermek általában több ezer szakembert, szabót, kézművest és varrónőt foglalkoztatnak, akik olyan technikákhoz értenek, amelyek egyébként kihalófélben lévő művészeti ágnak számítanának. Ki készítené akkor a gyöngyöket, tollakat, kalapokat és ruhákat, amelyek lehetővé teszik számunkra az álmodozást?
 


Most, hogy ezt átvettük, lássuk is az idei év párizsi Haute Couture felhozatalát!

A Couture Divathét 2023. január 23-án kezdődött Párizsban. A menetrend szerint az első napon a Schiaparelli és a Dior mutatta be kollekcióját, de a Chanel, Elie Saab, Giorgio Armani és mások is prezentálták kreációikat.
 

Összeszedtünk nektek párat a mi kedvenceinkből, mutatjuk:


A Schiaparellinél Doja Cat érkezése volt az, ami tátva hagyta a közönség száját, tetőtől talpig csillogó, totál vörösben pompázott. 

Nem messze tőle ült Kylie Jenner egy estélyi ruhában, amelynek a tetejét egy nagy oroszlánfej díszítette. Hamarosan kiderült, hogy ez az új kollekció egyik csúcsruhája, amelyet Irina Shayk viselt a kifutón. 

Roseberry ihletője az Isteni színjáték volt, Dante Alighieri 14.századi klasszikusa, amelyben a költő, a pokol kilenc körén keresztül ereszkedik alá. 

Útja során találkozik a vadállatok által megtestesített emberi gyarlóságokkal: a leopárd a bujaságot, az oroszlán a gőgöt, a farkas a fösvénységet jelenti. 

A kollekció nagy felháborodást váltott ki a nézőkből. Roseberry első baklövése az volt, hogy azt feltételezte, közönsége követni és érteni fogja a merész elképzelését. A második pedig az volt, hogy az emberi gyarlóságok szó szerinti, kitömött állatos ábrázolását hozta létre a kifutóján. 

Ti mit gondoltok, ezek szerint akkor Doja Cat ábrázolta az ördögöt?


A Chanel a Grand Palais Ephémère-ben mutatta be a 2023-as tavaszi-nyári Haute Couture bemutatóját. 

A bemutatót a Xavier Veilhan által inspirált trilógia harmadik részének szánták, amely egy bestiáriumot, egy lényekből álló kézikönyvet ábrázolt. Ez a téma és a hozzá kapcsolódó elemek nagyon kedvesek voltak Gabrielle Chanel számára, és a show csúcspontja minden bizonnyal az utolsó menyasszonyi ruha volt, amely különleges jelentőséggel bírt a showban.
 


A Viktor & Rolfe Haute Couture bemutatóján a ruhákat rendhagyó módon adták a modellekre.

A ruhákat a viselő modellekre a szokványos ruhák viselési módjához képest feje tetejére állították a darabokat. Snoeren elárulta, hogy "Szeretik, ha először azt a benyomást keltik, hogy 'Ahhhhhh, ez mind nagyon szép lesz'. És aztán: Hoppá!".
 


Elie Saab ebben a szezonban sem fogta vissza magát! 

 A pompás ruhák iránti szenvedélyének hódolt, olyannyira, hogy úgy tűnt, a világ összes flittere öntötte el a kollekció 69 darabját. Saab úgy képzelte, hogy minden egyes darab a hajnal aranyló aurájában fürdik, egy örök napsütéssel megáldott földön. Alkotásai mintha a fantázia egy olyan helyén élnének, ahol a bőség és a pompa uralkodik. "Királyi hangulatot, ragyogást akartam sugározni; szeretem a majesté gondolatát" - mondta a színfalak mögött a tervező.
 


Alexandre Vauthier Haute Couture megjelenése harsány és hangulatos volt.

A highlighter színű szőrmebundák színt adtak a kifutónak.
 


A Giorgio Armani olasz divatház rengeteg elegáns, la dolce vita-t idéző ruhakölteményt mutatott be. 

A kollekciót úgy tervezte, hogy csillogjon és ragyogjon a grafikus körvonalak és a fekete tömbök mellett. A fő színek a víz zöld, rózsaszín, halványkék és arany volt.
 


Zuhair Murad a könnyű anyagok, mint a tüll, a sifon és a drapírozott trikó "romantikusan szexi" vidámságát idézte.

A párizsi Hôtel Potockiban tartott Couture-bemutató minden kétséget kizáróan bebizonyította, hogy Murad népszerűsége olyannyira felduzzadt, hogy még az első sorból is leginkább a szomszéd iPhone-ján keresztül lehet először megpillantani a ruhákat, hiszen minden egyes ruhaköltemény “felemelt egy képernyőt”.

A hollywoodi aranykorszakot idéző haute peignoirokat kristályok, tónusos hímzések és tollak díszítették. Néhány vörös szőnyeges darabot, nevezetesen a pliszírozott és drapírozott mediterrán kék, lime zöld vagy forró sárga színű ruhákat Murad ékszerekkel egészítette ki. 
 


A Valentino ebben a szezonban szó szerint a klubba vitte a Couture-t. 

Éjszakai helyszíne egy híres párizsi szórakozóhely volt a Pont Alexandre alatt. 

Inspirációs tábláján az 1980-as évek klubjainak fotói szerepeltek, a Studio 54-től kezdve a londoni New Romantic Blitz Clubon át a Club For Heroes egyéjszakás klubig. Ezekben az underground szcénákban az volt a közös, hogy a divat generálásának melegágyai és menedékei voltak annak, amit akkoriban "gender-bending"-nek neveztek.
 


Semmi sem hasonlítható Giambattisa Valli pompásan pazar haute couture bemutatójához.

A tervező azt sugallta kreációjával, hogy ne törődjünk azzal, hogy milyen sötétség vesz körül bennünket, az ő célja, hogy megteremtse az állandó dolce vitát, a túláradóan szép színekkel és optimizmussal.
 


Az Haute Couture kreatív platformot hozott létre az inspiráló stílus és tehetség bemutatására.

Ezek a trendek nemcsak a divatról való gondolkodásunkat változtatják meg, hanem a divatipart is befogadóbbá teszik. Izgalmas látni, hogyan fejlődik a divat, és a jövőben még izgalmasabb fejleményekre számíthatunk. 

És ha a ruhákon keresztül nem is, a Couture házak parfümjén, rúzsán, cipőin és táskáin keresztül mi is átélhetjük "az álom egy darabját".
 

Képek: Vogue


Pscreative 27e579d1

HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.

Rólunk