Privát Táj — A Faur Zsófi Galéria kiállítása
A Faur Zsófi Galériában ezúttal a figurativitás van fókuszban, a falakon festmények, fotók, grafikák váltják egymást és rajzolják meg együtt és külön-külön is azt a privát tájat, amiben élő és élettelen, de felismerhető elemek sűrűsödnek össze a valóságot leíró vagy képzelt módon. Hogyan alakul vajon az egyén és a társadalom kapcsolata, melyik kerül előtérbe, hogyan és milyen kompromisszumokkal tud egymás mellett élni az egyén és a közösség, a privát és a közszféra, az ember és a táj - erre keresik a kiállítás képei a választ.
Ha azt halljuk figuratív, gondolhatunk az emberi alak, a természet elemeinek ábrázolására, esetleg egyéb, emberi tulajdonságokkal felruházott formákra. Maga a figurativitás számos esetben teret enged az elvont vagy kétértelmű, esetleg metaforikus megjelenítésnek, a kompozíción belül az elhagyásoknak és a kiemeléseknek is.
GULYÁS Andrea Katalin munkái az erőltetett rendszerezettség működésképtelenségét, valamint az abból való egyéni szabadulás tömeges jelenséggé válását szemléltetik, miközben a művész a természeti útvesztők irányadóit finoman átemeli a privát térbe. “Asztal” című munkája az egyén funkcionálissá tett, saját és zárt táját találkoztatja a mindenki számára természetes tájból ismeretes jelrendszerrel. A “Minden rendben van” sorozatában, amennyiben az elemek összegét nézzük, teljesen rendben valónak található szerveket, vagy tárgyegyütteseket látunk, amelyek ennek ellenére, pont túlfokozott rendszerezettségük, szabályosságuk miatt működésképtelenek, legyen szó organikus, vagy tárgyi rendszerekről.
Az orosz születésű, Németországban élő Katerina BELKINA digitálisan átfestett képei között megjelenik egy kelet-európaiként könnyen átérezhető, szürkésen borongós, lakóparki és ipari tájból való menekülés vágya és a hétköznapi, privát élet közzétételének gesztusa. Belkina rendszerint magát fotózva, majd azt digitálisan manipulálva, ráfestve, sorozatokban hoz létre olyan képeket, melyekben a nőiséggel, a komplex emberi identitással foglalkozik. Az ismételten háborús közelséget megélő európai kontextus újabb olvasatot is kölcsönözhet például menekülést ábrázoló “The Flight” (Vonat) című munkájának.
Az Empty Spaces című sorozat végigkíséri azt a személyt, aki egy „kényelmes helyet” keres - egy olyan helyet, amelyet otthonának nevezhet. Ebben a kétértelműséggel teli világban az ember nem vendég akar lenni, hanem saját magának akar helyet követelni az univerzumban. Egy új embertípus van kialakulóban, aki egyszerre szereti és gyűlöli a nagyvárosokat. A város természetellenes anyagból áll, amely elválaszthatatlanul összekapcsolódott az emberi lélekkel, hogy egy új egységet alkosson. Minél nagyobb egy megalopolisz, annál erősebb a vonzereje. Ez egy hatalmas energia, valóban lenyűgöző mesterséges intelligencia, és az ember nélkül csak egy üres burok. Egy ilyen üresség bennünk is létezik, és követeli, hogy betöltsük. És mi betöltjük. Anyaggal. A nagy, fényes, ragyogó városokban gyakran érezzük a hideg magányt és a tehetetlenséget. Az örökös mozgás és rohanás mögött újra és újra felfedezzük az ürességet. Az elért eredmények illuzórikusak, az előnyök - csalóka. Felmerül a halvány gyanú, hogy nem itt kellene lennünk.
Szintén a menekülés különféle formái érhetőek tetten SZOLNOKI Szabolcs merengést sugalló statikus enteriőrjében, valamint természeti környezetben kibontakozó, akciószerű jelenetében. Szolnoki elsősorban egyéni, privát szférákkal foglalkozik munkáiban, vizualitásában az emlékezésre és képzelődésre egyaránt jellemző töredezettség, félhomály jelenik meg, a hétköznapiságból kibontakozni vágyó fantázia vagy akár az élces humor is.
CZENE Márta festészeti nyelve vizualitásában realisztikus, de sokszor kollázsszerű, az egyes darabok egymás mellé helyezésével operál: epizodikus, ugyanakkor narratív összeállítása az egyén közvetlen környezetével szembeni kiszolgáltatottságát sejteti. A személyes identitás, az emlékezet és a női szerepek kérdéseit vizsgálja. Bejárás című sorozatának munkái a külvilág és az egyén találkozását érik tetten, ennek eszközeit, átjáróit leplezi le, mintegy kísérteties hangulatban.
BENYOVSZKY-SZŰCS Domonkos munkásságában az emberi test mindenkori ábrázolásával, valamint ennek társadalmi vetületeivel foglalkozik, például tavalyi Caelestia Crimina című egyéni kiállításában az ókori mitológia, az ebből építkező németalföldi festészeti hagyomány és az előbbiekre is alapozó pornográfia közti vizualitásban és erőszakosságban kibontakozozó kapcsolódásokat tárta fel. A mostani kiállításon John Baldessari (1931–2020) előtt tisztelgő munkáiban olyan öngyilkosságot elkövető egyének portréit konfrontálja egy objektív, mégis érzelmi csengésű dimenzióval, akik publikussá tett, mégis rendszerint privátnak vélt helyzetekből lehetnek ismerősek.
Patrick Nicholas TAYLER gyermeki és tárgyközpontú, erősen közelített csendéletei emberi jelenlét nélkül mutatnak rá egy igazán emberi, kényelmesen privát környezet már-már negédes, csapdaszerű helyzetére. Self-care című festménye egy privát tájat láttat: nemcsak azért, mert az elaprózott és realisztikus, bár kissé kísérteties vizualitású tárgyi környezet jelenik meg a munkáin, hanem azért is, mert egy olyan képet enged meg személyesen perspektívából bemutatni, melyet másképp a külvilág elől elzárva, legfeljebb gyerekkori emlékeink csak ránk tartozó szegleteiben, csak magunk számára őrzünk.
Szöveg | B. Tier Noémi
Fotó | Vígh Tamás
Galériatulajdonos | Faur Zsófi — Galériavezető | B. Tier Noémi
Privát Táj
A Faur Zsófi Galéria csoportos kiállítása
A kiállítás megtekinthető 2025. 01. 06. és 01. 23. között minden hétköznap 12-18h között a galériában.
A kiállító művészek:
Katerina BELKINA
BENYOVSZKY-SZŰCS Domonkos
CZENE Márta (INDA Galéria)
GULYÁS Andrea Katalin
SZOLNOKI Szabolcs
Patrick Nicholas TAYLER
🔴 Faur Zsófi Gallery & Publishing — Contemporary Fine Art & Photography
A Faur Zsófi Galéria PS-en rajzolt 2023. novemberi portréja
+36 1 209 36 35 | Lokáció
Festőink | Jovián György — Romvári Márton — Gábor Áron — Benyovszky-Szűcs Domonkos — Bartl József — Misch Ádám — Lukoviczky Endre — Szolnoki Szabolcs — Alois Mosbacher — Végh András — Christoph Mayer — Gulyás Andrea Katalin
Fotósaink | Katerina Belkina — Gáti György — Kudász Gábor Arion — Dobos Tamás — Szatmári Gergely — Gacsályi Bíborka Lina
Szobrászaink | Kiss Dániel — Haraszty István Édeske — Barabás Márton — Borkovics Péter — Sipos Balázs
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.