Szín konstrukciók — Ancora-kiállítás a pécsi Fényfesztiválon
Mediterránia központjában babérfák árnyékában fogad a fiatal Ancora galéria Szín konstrukciók kiállítása. A Zsolnay Fényfesztivál fénytörései összeérnek az aktuális kiállításéval, fesztiválozók tömege ömlik, nyaral a napvitorlák alatt a travertin térköveken. A PS Pécsett járt. A kétéves Ancora aktualitásaiba, hitvallásába, és fesztiválarcába tekintünk.
A kortárs Ancora gyűjtemény Pécs gazdag absztrakt művészeti hagyományát ápolja. A Mecsek lába például Vasarely – Lantos – Keserü (et al.) földje: a kiállító Forrai Ferenc–Knyihár Bence művészpáros és a Fényfesztivál jegyében rögtön a nyelvünk hegyén lehet mondjuk ez a random művészóriás-hármas.
Knyihár – Somody – Forrai a megnyitón
A galéria tere kissé megelőlegezi két aktuális művésze kontrasztját: zegzugos, történelemittas, csigalépcsős hely, a Zsolnay-keramika egyik quinimmo szárnya (avagy fordítva, alkalmazott és high art nagyjai egy édes épülettestvérségben); egyszerre pedig üres lap, hófehér posztamens, melyre életdarabkák, i. e. művészet kerül.
Forrai Ferenc – Noval 4 (Négyszöglet sorozat) – 380 x 416 x 76 mm festett, variálható alumínium objekt, 2022
A fogadó térhez hasonlóan quasi analóg-digitális, vagy intuitív-rendszerelvű (ahogy Miseta Ildikó galériavezető írja le), vagy véletlen-szándékos kontraszt a Színkonstrukciók művészeinél is érezhető: Knyihár Bence művészetének szövete inkább a tulajdonképpeni szövet, Forrai Ferencé inkább a digitália. Forrai és Knyihár pontosságban, absztrakt igényben, színességben közösek. Művészetükben közben többféle anyagiság beszélnek önmagukhoz és egymáshoz.
“Műveik mintha hordoznák az alkotók egymás iránti szimpátiáját, mert különbözőségük ellenére gyorsan felismerik és előmozdítják egymásban a rokonságot, a párhuzamos gondolatot”
Somody Péter megnyitóbeszéde
Knyihár Bence – Untitled Stitched Composition No. 3 – 60 x 56 cm olaj, vászon, 2023
Leanderek és pálmafák között érünk a fesztiválon az Ancora Zsolnay-csempével kirakott mézeskalácsházához: tört fényekkel és tört ütemekkel egyszerre találkozunk, fényfestéssel és DJ-szettel. Beszélünk előbb a két művésszel, majd Miseta Ildikó galériavezetővel.
Balra Forrai Ferenc – N Sz Fa 12 (Négyszöglet sorozat) – 47 x 53 cm – 2023, és jobbra Knyihár Bence – Stitched Composition No. 2 – 90 x 90 cm – 2023
Fiúk, hogy alakult a találkozásotok ebben a térben és azon kívül, milyen pécsi szálaitok vannak, vagy mi az a pécsiség?
Forrai Ferenc | Mindketten Artusosok vagyunk, én 2013-ban kezdtem ott, Bence 2015-16-tól kezdve állított ki:
“Ez egy lépcsőházi ismeretség, műteremszomszédságból lett barátság.”
Én kicsivel idősebb vagyok Bencénél, de persze mindketten kortalanok vagyunk. Én szekszárdi vagyok, és Budapesten végeztem, az Artuson keresztül kerültem most Pécsre. Nekem meglepő és üdítő volt az itteni szakmai közösség intenzitása, közvetlensége és többirányúsága, persze egy alkotói folymatban a külső ingerek mellett a belső helyszínek és karakter hasonlóan fontosak.
Forrai Ferenc installációja
“Egy közel érett alkotáshalmaz egy kiállításkor mérettetik meg önmagaddal mint alkotói összességgel, sokféle arányrendszerrel – most az Ancora is nagyban hozta nekünk ezt a mértéket, új és jó helyzeteket teremtve.”
Ez szinte két önálló kiállítás egymás viszonyában, nem egy tematikus, vagy más szempontú tárlat. Én ide most a “Négyszöglet” sorozatom darabjait hoztam.
Egymás szemén keresztül látjuk most itt kicsit magunkat, tágabban és pontosabban a pécsi hagyományokról beszélni pedig talán szétfeszítené ezt az interjút, de nekem nagy kedvencem, ha már felmerült, például Lantos munkássága és edukatív oldala, rendszerszeretete:
“végülis az arány és a ritmus épít fel mindenkit.”
Forrai Ferenc – N SZ FA 8 – akril, festett, rétegelt falemez, fa keretben, 2023
Forrai Ferenc – N O ÜF SZ 12 – 380 x 416 x 120 mm, festett üveg, fa, 2022
Forrai Ferenc – N Sz Fa O 4 (Négyszöglet sorozat) – 75 x 84 mm, 2023
Forrai Ferenc – N Sz Fa 4 (Négyszöglet sorozat) – 75 x 84 mm, 2023
Forrai Ferenc – N BP (Négyszöglet sorozat) – sorozat rajzok, giclée nyomatok, 210 x 236 mm, 2016-2024
Knyihár Bence | Én pécsiként Pécsett végeztem, tízéves pesti élet után vagyok öt éve újra fizikailag is pécsi a gyermekem születése óta. Először úgy tűnt, neki lesz fontos a pécsi lét, és közben nekünk is az lett – én például a pécsiségben kapcsolódom egyetemi kortársaimhoz és mestereimhez, persze pestiek is jöttek le, és rengetegen is végeznek itt. Művészoldalról nem Pest a “befutás”, hanem, ha egy jó galériában vagy jelen.
“Volt oda-vissza vágyódás Pest és Pécs közt, de talán mostmár tuti, hogy itt maradunk. Jól meg tudom élni mindenhol, amit kell, szinte bármit, a városhatárok sokszor nem határok.”
Balra: Knyihár Bence – Untitled – Stitched Composition No. 8 – 71 x 53 cm vegyes technika, vászon, 2024, és jobbra: Knyihár Bence – Compono No. 12 – 47 x 96 cm olaj, fa, 2018
Az Ancora engem képvisel, Ferivel pedig barátok vagyunk: a galéria kijelölt és szabadságot adó pontja volt a kapcsolódásnak helyben, időben pedig a Fényfesztivál és a nyár vált azzá.
Knyihár Bence – Untitled - Stitched Composition No. 1 – 160 × 210 cm vegyes technika, vászon, 2023
Ferihez hasonlóan én is egy nagyon pontos ember vagyok, szintén grafikusi háttérrel érkeztem a festészetbe, kivitelezésben mindkettőnk munkái nagyon akkurátusak. És nekem másik kulcsszavam, ami hirtelen eszembe jut az alkotási-kiállítási munkáról, az a barátságosság fogalma:
“Ez lényegében egy befogadó-inspiráló hangvételű barátságos kiállítás sok vonatkozásban.”
Balra: Knyihár Bence – Untitled – Stitched Composition No. 6 – 32 × 24,5 cm vegyes technika, vászon, 2024, és jobbra Knyihár Bence – Untitled – Next Compono No. 1 – 85 × 72 cm vegyes technika, vászon, 2023
Az én adalékom a helyi hagyományokhoz legyen például Martyn Ferenc, Pinczehelyi Sándor, vagy Keserü Ilona nevének említése, ezek tulajdonképpen végnélküli tanítványi leszármazási vonalak. Én személyesen nem ismertem például Keserüt, de szeretem és értékelem a művészetét.
“Gyerekkoromtól szívom a művészetteli pécsi levegőt, egyszerre tudatosan és öntudatlanul épül belém.”
Knyihár Bence – Offset 1 – 150 x 100 cm vegyes technika, vászon, 2019
Knyihár Bence – Untitled – Next Compono No. 3. – 95 x 65 cm vegyes technika, vászon, 2023
Knyihár Bence – Untitled – Next Compono No. 10 – 100 x 150 cm olaj, vászon, 2018
Knyihár Bence – Untitled – Next Compono No. 2 – 85 x 72 cm vegyes technika, vászon, 2023
Knyihár Bence – Compono No. 4 – 100 x 150 cm olaj, vászon, 2018
Knyihár Bence – Untitled – Stitched Composition No. 9 – 56 x 51 cm vegyes technika, vászon, 2024
Ildi, mit látunk most, milyen volt az első két év, és milyen elvek mentén vezeted a galériát?
“Bence és Feri harmonizálnak és különböznek most nálunk – Bence finom anyagokat választ, Feri műtermében a ceruzák is hadrendben állnak. Az absztrakt-konstruktív-színerős alapállásuk közös, mely mindkettejüknél gondolati mélységeket rejt. Két erős művész kívülről nem erőltetett (koncepcionalizált) kiállítása ez.”
Miseta Ildikó
Miseta Ildikó | A Fényfesztivál sok látogatót vonz, Pécsnek kiemelt rendezvényévé vált. Nekünk ez a harmadik Fényfesztiválunk, melyen részt veszünk az aktuális kiállításunk szellemében Szász Balázs (Szász János unokája, a Szász-hagyaték kezelője, alkalmi vizuális fényfestőnk) és Ilcik Dániel Johannes (mödmödmöd) (alkalmi zenélőnk) jóvoltából. Bencével egyébként ez már a második kiállításunk, és a korábbi is Artus-barátságon alapult (“Hallom a szomszédot” Csató Józseffel).
Szeptemberben egy izgalmas finisszázzsal készülünk, ahol majd valószínűleg Feri versfeldolgozásai kapnak hangsúlyt. A finisszázsainkon mindig egy-egy kulturális együttműködés valósul meg. A galéria nyílt szín workshopokkal, stb. Nemrég például kollektív ehető, és a látogatók által elfogyasztott festmény-készítés volt nálunk, mely Fazekas Bálint séf és Bóbics Dia művészünk koprodukciója volt.
Balra Forrai Ferenc – N TZ 8 – sorminta, sorolt tűzzománc táblák, 2022, és jobbra Forrai Ferenc – N SZ FA 8 – akril, festett, rétegelt falemez, fa keretben, 2023
“Elvem, hogy hagyom, hogy a galéria érezze-szeresse-vigye kicsit magát, a barátságosság, amiről Bence korábban beszélt. Profi szinten ez egy általában kemény munka non-stop jelenlétekkel, tényleges grind olyan területen, ahol mégiscsak a szubjektív érzések szépsége az alapanyag. Van ebben valami visszás. Én egyszerre értéktudatos és releváns galériában gondolkodom, és sok együttműködésben. A szakma merevségei mellett a szerepekben sok fluiditás tapasztalható, a hazai és külföldi kapcsolódások is érdekelnek. És az egész szépsége, hogy mecénás vagy, és témákat tudsz megszólíthatóan közbeszédbe emelni.”
Az Ancora bejárata a Fényfesztivál egyik estéjén
Az eladhatóság itt nem tromf, ütőkártya, ami mindent visz, mégis a teamem értékelését kell megteremtenem. A teamben pedig fontos a jó szakmai hír, de például Szeberényi Anna is végzősként, nullkilométeresként került hozzánk – lám, nem csak a “klasszikus” értékszakmákban létezik ilyen. A Budapest Contemporary-n aztán pont ő, Szeberényi Anna volt idén a legnépszerűbb.
Miseta Ildikó és Vörös Zsófi az Ancora előtt
Vörös Zsófi galériavezetőnk egy földre szállt angyal – meglátásai, ismeretsége rengeteget segítenek a galéria életében, együtt alakítottuk a művészkört is. A galériás jelene pályázatok, programok, díjak, kiállítások. És az említetteken túl, hogy a műélvezői szemét is nyitva kell tartania egy profinak mindig, látni-gondolkodni egy befogadó szemével.
Forrai Ferenc – Noval 4 – az Ancora homlokzatára vetítve
Én egyébként laikusként, műkedvelőként ugrottam a galériázásba gyógyszerész végzettséggel pécsiként orvos családból. Lassan alakult ki egy preferált művészköröm. Azaz fordítva voltak a dolgok, előbb galérianyitás, ráadásul újszülött gyerekkel csak kissé releváns profi múlttal, aztán a hozzá szükséges ismeretségépítés. Egy éve kezdtem el művészekkel szerződni. Természetesen sok konvencionálisan tudatos stratégia van nálunk, de egyedi, laza és szenvedélyes ízvilággal – hogy szavakban maradjunk a főzés körül.
“Az orvososdiból először a lakberendezésbe soroltam át. Ez a helyiség kis műtárgy-üzletként funkcionált akkor. Kaptam egy telefont, hogy akarom-e, mondtam, dehogy, minek nekem, ekkor érkezett a gyerekem. Aztán snitt, itt vagyunk most, és szárnyalunk.”
Pécs szépsége a Zsolnay Fényfesztiválon
Az első két évem szuper volt, sok kedves, segítőkész szakmabelivel. A galéria permanens kísérlet, és országos kapcsokon is dolgozunk, melyek további motorjaink lehetnek, megtartva a pécsi fókuszt.
Gyertek az Ancorába!
Forrai Ferenc és Knyihár Bence
A galéria
A kiállítás művészei | Knyihár Bence és Forrai Ferenc
Galériatulajdonos | Miseta Ildikó
Galériavezető | Vörös Zsófia
Galéria | Ancora Contemporary Gallery – Facebook | Insta | Web | Mail
Anchor – Text – Fesztiválfotók | Gyöngyösi Hunor – Insta | Web | Mail
Portré-, Műtárgy- és Homlokzatfotók | Fabinyi Nóra – Mail
Fényfesztiválos Ancora-jelenlét | Szász Balázs és Ilcik Dániel Johannes
Köszönet | PTE BTK Esztétika és Kultúra és PTE Művészeti Kar (gyertek hallgatónak és tanárnak)
A Galéria Állandó Művészei | Bóbics Diána – Kanics Dorottya – Kölcsey-Gyurkó Sára – Knyihár Bence – Nagy Sarolta – Szeberényi Anna – Tollas Erik – Varga Rita
Együttműködések a Galériában | Biacsics Renáta – Bozsó Nóra – Farkas Júlia – Makrai Adél – Nemes Zsuzsa – Orosz Klára – Piti Zsuzsanna
Fesztiválhangulat | Pécs Város – Zsolnay Fényfesztivál
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.