Think First, Buy Second
Mára a használtruha vásárlás nem csak egy környezettudatos, pénztárcabarát döntés, hanem egy hatásos önkifejezőeszköz is. A secondhand jelenség a közelmúltban kapott igazán figyelmet, egyre inkább teret hódít a divatvilágban. De mikor kezdődött ez a fenomén, és miért éri meg inkább adni egy második esélyt a ruháknak, mint újakat venni?
A használtruha nem csak a XXI. század újkeletű divatjelensége, egészen a múlt századig visszavezethető a története. Az első és a második világháború után sok ország elszegényedett, amit próbáltak a ruházati tárgyak kifogástalan állapotban tartásával ellensúlyozni. Az 1960-as években azonban a hippi mozgalom és a vintage kultúra megjelenése egészen új lendületet adott a secondhand iránti érdeklődésnek. Azóta a használtruha a szükséglet kielégítése mellett az egyedi stílus és a fenntarthatóság szimbóluma lett.
A használtruha vásárlás amellett, hogy pénztárcakímélő, környezetvédelmi szempontból is jelentős előnyökkel jár. Az évente több millió tonna ruházati hulladék előállítása komoly megterhelés a bolygónknak. A használtruhák vásárlásával csökkenthetjük ökológiai lábnyomunkat, hiszen a már legyártott, létező ruhadarabok újrahasznosítása kisebb mértékű erőforrásfelhasználással jár. Mindezek mellett a használtruha egyedi stílust kölcsönöz, a régebbi darabokat is ügyesen beilleszthetjük modern ruhatárunkba egy kis stylingolással.
Sajnos a fast fashion brandek még mindig ellenállhatatlan csábítást jelentenek sokaknak, a divatipar által diktált folyamatosan változó trendek és alacsony árak könnyen beszippantják a vásárlókat. Az olcsó áron való termelés/eladás viszont sokszor silány minőségű anyagokhoz és munkakörülményhez vezet, ezáltal felmerül a szociális igazságtalanság kérdése. Nem mellesleg annyira gyorsan változnak a trendek, hogy a ruhadarabok könnyen elveszítik értéküket, és a szeméttelepen kötnek ki, ami nem elég, hogy pazarló, de környezetszennyező is.
Társadalmunk a túlfogyasztásról híres, hiszen már minden azonnal elérhető számunkra, nem szükségletből vásárolunk, hanem szimpla élvezetből.
Ahogy mindennek, a használtruha vásárlásnak is két oldala van. Előnye, hogy secondhand termékek vásárlásával hozzájárulunk a divatipar által okozott környezeti terhelés csökkentéséhez, és az újrahasznosítás révén csökkentjük a textilipari hulladék mértékét. Pénztárcabarát, mert korábbi kollekciós ruhákat tudunk vásárolni az eredeti ár töredékén, illetve rengeteg egyedi, különleges darabhoz lehet így hozzájutni. Persze ott vannak azok a problémák, hogy nem minden ruhadarabot találunk kifogástalan állapotban, korlátozott a méretválaszték, a fast fashion által diktált divat tempója következtében a turkálók nem tudják követni a divatot, így a kínálat elavulhat. Higiéniai aggodalmak is felmerülhetnek, pedig a használt ruházatot alaposan kitisztítják mire a kezünk közé kerül az üzletekben. Nyilván más kérdés, ha az ember nem üzletből, hanem közvetlenül magánszemélytől vásárol, akkor a bizalmon alapszik az egész folyamat. A vásárlás időigényes lehet, hiszen alaposan át kell nézni a kínálatot, viszont még akkor sem biztos, hogy találunk olyat, amit keresünk.
Összességében a turkálás olyan, mint egy izgalmas kincskeresés, ha az ember türelmes, akár olyan darabokra is bukkanhat, amiről csak álmodni mert addig. Ráadásul manapság már nem csak azok a ruhák kerülnek be ezekbe az üzletekbe, amit valaki már használt, a mai turkálók inkább egy outletre hasonlítanak. Rengeteg címkés, vagy szimplán csak lecímkézett, de új termékekkel találkozhatunk, sőt, a designer és luxus termékek is elérhetőbbé váltak. A seconhand népszerűségét sokan meglovagolták és több online felület is létrejött, ahol használt ruhákkal és kiegészítőkkel tudunk kereskedni.
Vestiaire Collective
A divat folyamatosan fejlődő és változó táján megjelent egy platform, amely hibátlanul ötvözi a stílust, a fenntarthatóságot és a luxust. A Vestiaire Collective azok számára nyújt megoldást, akik nem tudják, hol kereskedjenek pre-loved luxuscikkeikkel.
A 2009-ben Párizsban alapított platformot azzal a céllal hozták létre, hogy elősegítsék a körkörös divatgazdaságot. Lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy megvásárolják és eladják a már használatban lévő márkás ruházatot, kiegészítőket és vintage darabokat, így olyan divatimádó egyénekből álló közösséget hoznak létre, akik egyaránt értékelik a stílust és a fenntarthatóságot.
A Vestiaire Collective-ot az különbözteti meg a többi használtruhával kereskedő cégtől, hogy a platformon feltűntetett tételek alapos hitelesítési és minőség-ellenőrzési eljáráson esnek át, amely biztosítja, hogy a vásárlók eredeti, kiváló minőségű termékeket kapjanak. Ez az aprólékos odafigyelés világszerte kivívta a divatrajongók bizalmát, így a Vestiaire Collective megbízható forrás az áhított dizájner darabokhoz.
2012-ben aláírták az internetes hamisítás elleni küzdelem okiratát, ezzel is bizonyítva elkötelezettségüket a hamisított termékek elleni küzdelem iránt. 2021-ben bevezették a Resale as a Service (RaaS) szolgáltatást, amely lehetővé teszi a márkák és kiskereskedők számára, hogy beépítsék a viszonteladást üzleti modelljeikbe. Az olyan neves márkák, mint a Gucci, a Chloé, a Courrèges és a Mytheresa most a Vestiaire Collective-vel szövetkeznek a körkörösség megvalósítása érdekében.
Most, hogy a fenntartható divat egyre nagyobb lendületet kap, a Vestiaire Collective a luxuscikkek életciklusának meghosszabbításával küzd bolygónkért. Az pre-loved darabok viszonteladásának elősegítésével a platform aktívan hozzájárul a divatipar környezeti hatásainak csökkentéséhez.
A Vestiaire Collective átlépte a földrajzi határokat is, hogy sokszínű és élénk globális közösséget hozzon létre. A divat szerelmesei a világ minden tájáról regisztrálhatnak, hogy felfedezzenek, vásároljanak és eladjanak egyedi darabokat.
Ahogy a fogyasztók egyre tudatosabbá válnak környezeti lábnyomukkal kapcsolatban, a Vestiaire Collective a divatforradalom élére áll. Megtestesíti a tudatos fogyasztás felé való elmozdulást, bizonyítva, hogy a luxus és a fenntarthatóság igenis megfér egymás mellett. A platform túlmutat egy egyszerű piactéren, a Vestiaire Collective egy mozgalom.
Gardróbom Store
A Gardróbom applikációt Varga Renáta a 4 éve tervezte meg, mikor még Magyarországon hasonló ötletről nem is hallhattunk, így hamar nagy népszerűségnek örvendett. Reni az ambícióiról készített egy TikTok videót, hogy felmérje, mekkora érdeklődés lenne itthon egy ilyen platformra, és hatalmas meglepetésként érte, mikor egy hét alatt 10.000 feliratkozó gyűlt össze az akkor még csak tervben lévő prototípusra.
Ugyan több nehézséggel is szembe kellett néznie, amikor a Vinted itthon is elérhetővé vált, így újítani kellett. Egyértelmű volt, hogy nem tudja felvenni a versenyt egy hatalmas tőkével és több száz alkalmazottal rendelkező céggel, akik óriási összegeket költenek marketingjükre, de Reni naprakészségének köszönhetően az applikáció tervezésekor egy másik üzleti modellt is fontolgatott, ahol az online értékesítés talán leggyakoribb problémáját állították középpontba: az eladó termék feltöltését, és feladási procedúráját. Így született meg a Gardróbom Store.
-Az emberek bizalmat szavaztak nekem, sokan még vidékről is felutaznak azért, hogy behozzanak pár terméket eladásra, hiszen addig sem a szekrényben foglalja a helyet, nem kell fényképezgetni, feltölteni és leszervezni a szállítást, ezt mi mind intézzük a Store-ban. - meséli Reni - Számomra is elképesztő, hogy mennyi szuper darab lapul kihasználatlanul egy-egy gardróbban. A Gardróbom elsődleges szempontja a minőség, így kizárólag válogatott címkés, vagy olyan lecímkézett termékeket veszünk be, melyek sosem, vagy maximum egyszer voltak viselve.
Mindemellett a felhasználók számára egy sokkal diszkrétebb, privát értékesítési élményt biztosítanak, ami leginkább a luxuscikkek kereskedelménél számottevő.
-A diszkrét értékesítés fontosságát akkor értettem meg, amikor megkerestek az első luxus termék eladásával, ami egy Louis Vuitton Artsy bag volt. Egy igazi klasszikus, vintage darab, melynek értéke nagyjából 1 millió forint körül mozog, állapottól függően. Azóta rengeteg ilyen darab megfordult nálunk, jelenleg a két legnagyobb értékű darabunk egy Hermés és egy Fendi táska, ezek mellett viszont fontosnak tartottam, hogy egyaránt megmaradjon a középkategóriás termékek árusítása is, hiszen rengeteget segítünk a bolygónknak azzal, ha másodkézből vásárolunk.
A secondhand előnyei és hátrányai alapján nyilvánvaló, hogy a választás egy személyes preferencia, értékrend kérdése. A fenntarthatóság iránti elkötelezettség, a pénzügyi szükségletek és az egyediség iránti vágy mind olyan tényezők, amik befolyásolják ezt a döntést, de amikor tehetjük, adjunk második esélyt a termékeknek.
Szerző: Tóth Tekla Zoé
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.