Balenciaga borito 1
Divat
2023. 07. 11.

Vissza lehet térni egy nagy botrány után? A Balenciaga példája


Aki jártas a divatban, biztos ismerős számára a tavaly év végén kibontakozó Balenciaga botrány. Nem egyedi esetről van szó, hiszen korábban is volt már rá példa, hogy egy nagy divatházat, vagy tervezőjét erős kritika éri. Míg egy botrány egy pillanat alatt kialakul, a közönséget visszanyerni már ennél nehezebb és időigényesebb feladat, már ha egyáltalán lehetséges. Lássuk milyen hatással volt a márkára a gyerekekről készült fotózást követő botrány és hogyan lehet kezelni egy ilyen helyzetet.

Kep4
Kep1


Ahhoz, hogy megismerjük mi befolyásolja egy márka kreatív irányát, fontos visszatekinteni a kezdeteihez, hiszen sok tervező a régi tervekből inspirálódik és a márka klasszikus jegyeit csomagolja újragondolt köntösbe. 

A Balenciaga-t 1919-ben alapította Spanyolországban Cristóbal Balenciaga, aki már fiatal korában kiemelkedően tehetséges volt és nagy sikerre lelt Spanyolországban. A polgárháborút követően Párizsba költözött, ahol rövid időn belül szintén nagy népszerűségnek örvendett.

Kep2


Munkája már akkor is nagy hatással volt a divatvilágra, kiváló minőségéről volt ismert. Formabontónak számított, ahogy az 50-es 60-as években a női ruhák sziluettjét átalakította a széles vállakkal, és a szűk derék hiányával, ami gömb és tölcsér formájú gyönyörű darabokat eredményezett. Számos előkelő személy viselte munkáit, például Jackie Kennedy és haute couture darabjai mesterműként vannak számon tartva. 

Kep3


A márka jelenleg a Kering luxuscsoport tulajdonában van, számos divatmárkához hasonlóan, mint a Gucci, az Yves Saint Laurent, vagy a Bottega Veneta. A márka kreatív igazgatója a grúz tervező Demna, aki a Vetements egyik alapítója is. Demna leginkább az avant-garde designjairól és túlméretezett, laza szabású ruháiról ismert. Sok általa tervezett darab nagy online felhajtást kapott a társadalomra vonatkozó üzenetei miatt, de ötletei egyre elvontabbá váltak, mint a rongyosra hordott cipők vagy a divatbemutató a sárban. 

A novemberben megjelent ünnepi kampányuk célja is valószínűleg a meghökkentés volt, ám ennél sokkal rosszabb fogadtatás érte. 

Kep7


A gyerekeket ízléstelen kontextusban ábrázolták, macikkal a kezükben, amik BDSM-re jellemző ruhákba voltak öltöztetve. A fotókat Gabriele Galimberti készítette, aki korábban a Toy Stories című fotósorozatáról lett ismert, amely keretein belül a világ különböző tájairól fényképezett le gyerekeket, akiket a kedvenc játékaik, tárgyaik vesznek körül. A Balenciaga képein ezzel ellentétben egyáltalán nem gyerekeknek való tárgyak szerepeltek, hanem láncok és borospoharak. Ezután nem sokkal kikerültek a képek az együttműködésükről az Adidas-al, ahol a háttérben gyermekpornográfiával kapcsolatos jogi dokumentumok voltak láthatók.


A képek érthető módon nagy felháborodást keltettek az interneten és el is indult a #cancelbalenciaga hashtag. Sokan videókat készítettek róla, ahogyan tönkreteszik Balenciaga termékeiket és voltak, akik megrongálták az üzletet. Nem csak a márkát érte kritikaáradat, hanem bárkit, akit asszociálni lehet vele, legyen szó a Keringről, vagy Kim Kardashianről, aki sokat dolgozott együtt Demnával. 

Kep8

Ugyan közzétettek egy nyilvános bocsánatkérést, de ez senkinek nem tűnt elég meggyőzőnek, főleg, hogy ezután is a résztvevő felek egymásra hárítottak. A Balenciaga pert indított a kampánnyal megbízott produkciós cég ellen és állították, hogy nem tudtak az elhelyezett dokumentumról, Gabriele Galimberti pedig azzal védekezett, hogy nem volt része a koncepció kialakításában. Sokan kritizálták ezeket a kijelentéseket, hiszen egy ilyen jellegű fotózáson minden részletesen megtervezett és sok emberen megy keresztül mire eljut a közönséghez, így nehéz elhinni, hogy a Balenciaga tudomása nélkül kerültek a képekre ezek az aggasztó részletek. 


De hogyan is kellett volna kezelniük a helyzetet? Ha kommunikációs szempontból közelítjük meg az esetet, nagyon fontos egy jó nyilvános bocsánatkérés szabályait követni. Ennél az első és legfontosabb lépés, hogy vállaljunk felelősséget a történtekért, ha nem ismerjük be a hibát, az csak ront a megítélésen. Ki kell mutatni, hogy a márka együttérez a sértett felekkel és megérti mivel ártott nekik. Ezután nem kifogásokat kell felhozni, hanem megbánást mutatni és hivatalosan kijelenteni milyen lépéseket fog tenni a cég a probléma megoldása érdekében, továbbá hogy elkerülje a hasonló hibákat a jövőben.

Egy kis volumenű botránynál elég lehet egy nyilvános bocsánatkérés, de amikor egy ilyen komoly témáról van szó nem elég csak szavakban kifejezni ezt. Be kell vezetni új kezdeményezéseket és nem csak ígérgetni, hanem végre is hajtani őket. Persze ezután sem várható az azonnali megváltás, egy ilyen súlyos helyzetnél sok időre van szükség. 

Kep5


A divatvilág sajnos közel sem mentes a botrányoktól és van, hogy a vásárlók teljesen elfordulnak márkáktól bizonyos hibák után. Sokan a mai napig bojkottálják a Dolce & Gabbana-t korábbi rasszista kijelentéseik következtében, vagy Alexander Wang-et bántalmazó viselkedése miatt. Nagyon komoly következményei lehetnek egy tervező magánéletbeli viselkedésének is, ezt bizonyítja a 2011-es eset, amikor a Dior kirúgta kreatív igazgatóját John Galliano-t, mivel antiszemita kijelentéseket tett egy bárban. 

Egy kifejezetten friss eset pedig a Schiaparelli couture bemutatója volt, ahol a ruhákon mű, de rendkívül élethű állatfejeket helyeztek el, ami az állatvédők szerint dicsőíti a vadászatot. A kritikák után Daniel Roseberry kreatív igazgató kijelentette, hogy a következő bemutatójukon a kézművességre helyezik a hangsúlyt, ami egy visszatérő elem a divatipari bocsánatkéréseknél. Demna is posztjában azt írta, hogy visszatér a márka gyökereihez, a ruhakészítés művészetéhez és következő kollekciójukban nem is volt semmilyen szenzációhajhászás, társadalmi kommentár vagy furcsa díszlet.

Kep6


Úgy tűnik a márka az utóbbi hónapokban próbál visszatérni, Anna Wintour meghívta Demnát a Met Gálára és a Cannes-i filmfesztiválon Salma Hayek és férje François-Henri Pinault, a Kering elnöke is Balenciaga-t viseltek. Míg a botrány óta egyáltalán nem láthattuk a márkát a vörös szőnyegen, Cannes-ban több híresség is mellettük döntött. Sokak szerint itt is taktikus lépések voltak a háttérben, például, hogy az idei legjobb színésznő Michelle Yeoh viselte őket és hogy egy európai eseményen kezdtek el visszatérni, ahol (az USA-val ellentétben) gyengébben van jelen a cancel culture. 

Ugyan páran úgy gondolják, hogy a botrány már lecsengett, a közösségi médiában még mindig sokan fejezik ki elégedetlenségüket és szerintük ahhoz, hogy a történtek valóban el legyenek felejtve még sok időre, az ígéretek végrehajtására, vagy teljes kreatív váltásra van szükség. 

 

Írta: Lóránth Lili
Képek: Vogue, Getty images, Balenciaga


Pscreative 27e579d1

HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.

Rólunk