Vivienne Westwood – a tervező, aki megváltoztatta a punk divatot
December 29-én elhunyt Vivienne Westwood. A brit divattervező, öt évtizedes pályafutása az 1970-es évek londoni punk-mozgalommal egyidőben indult. Munkásságát végig meghatározta a rendszerellenes szellemiség, amellyel nemcsak a korabeli brit divatot rázta fel, de az elkövetkező tervező generációinak munkáját is befolyásolta.
Az ikonikus divattervező leginkább extrém stílusáról és a divatvilágon tett maradandó nyomáról ismert, ám karrierje kezdetén egy általános iskolában tanított.
Vivienne Westwood az 1970-es években kezdte el árulni punk ihletésű dizájnjait a befolyásos Malcom McLaren Kings Road-i üzletében, amely a Sex nevet viselte. Üzletük tele volt szövettel, fétis viselettel és szlogenes pólókkal, kétségkívül a 70-es évekbeli punk egyik meghatározó pontjává vált.
A McLaren által menedzselt zenekar, a Sex Pistols, provokatív ruhatára is az Ő üzletükhöz köthető, ami az öltözködésen keresztül mutatta be a punk szubkultúra látásmódjának, életstílusának üzenetét.
Első saját kollekcióját 1981-ben mutatta be, ami a Kalózok címet viselte. A kifutón fodros ujjú blúzok, kalózkalapok és a „New Romantic” ihlette darabok voltak láthatók, ez a kollekció inspirációként szolgált más tervezők számára is.
További munkáiban is fellelhető a történelmi vonatkozás, legyen szó mini krinolinokról vagy fűzőkről. Darabjainál jellemző a régies előkelő sziluett, de modern textilek és játékos jegyek használata, a régi és új ötvözete.
Többször ábrázolta a brit királyi családot ruháin, illetve politikai üzeneteket is, például a "Nem vagyok terrorista, kérem, ne tartóztassanak le" szlogent pólóin, vagy amikor Margaret Thatcher-nek öltözött be egy címlapfotózásra.
Fontos volt számára felhívni a figyelmet a klímaváltozásra és a környezetvédelemre és számos egyéb társadalmi kérdésben vállalt szerepet aktivistaként, mindig nyíltan kifejezve gondolatait.
Westwood vezette be először a bondage nadrágokat, a biztosítótűket és láncokat a divat fősodrában, valamint a 17. és 18. századi vágási technikákat, amelyeket különösen a férfi nadrágnál alkalmazott.
Fűzőit a 80-as, 90-es években mutatták be a kifutón, ahol a tradicionálisan fehérneműnek számító darabot külső viseletként vették fel, ezzel is visszatekintve gyökereihez, a szex öltözet inspirálta punk ruhákhoz.
A logó medállal ellátott gyöngynyaklánc az elmúlt pár év egyik legnépszerűbb kiegészítőjévé vált a fiatalok körében. A márka logója a „The Orb” nevet viseli, amely a brit koronaékszerek egyikét a Szaturnusz gyűrűjével körbe ölelve ábrázolja, ezzel szimbolizálva a múltat és jövőt.
Több generációt is formált stílusa és a 70-es évektől kezdve napjainkig márkája rezonál közönségével. Legújabban a Z generáció körében lett elképesztően felkapott márka, különösen a Rokokó festményekkel díszített vintage fűzői és a logóval ellátott gyöngynyaklánca.
Couture és ready-to-wear kollekciói mellett a menyasszonyi ruháit is érdemes megemlíteni, hiszen számos híresség viselte őket a nagy napon, például Miley Cyrus, illetve a Sex és New Yorkban és más popkulturális vonatkozásban is megjelentek darabjai.
Munkásságát számos elismerés érte, 1992-ben bugyi nélkül vette át a Brit Birodalom Rendjét II. Erzsébet királynőtől, majd 2006-ban az ennél is rangosabb Brit Birodalom Parancsnoka címet, így használhatta a „Dame” előnevet. A Metropolitan Museum of Artban "Punk: Chaos to Couture" néven nyitottak kiállítást Westwood tiszteletére és a British Fashion Counciltól számos alkalommal elnyerte az év brit divattervezője címet.
Kreativitásával és őszinteségével meghatározta a divat fejlődését és számos ikonikus pillanatával maradandót alkotott.
Szöveg: Lóránth Lili
Képek: viviennewestwood.com
HELLO, MI VAGYUNK A PS CREATIVE – DIVAT PR ÉS KREATÍV ÜGYNÖKSÉG BUDAPEST SZÍVÉBEN ÉS A PS MAGAZIN KIADÓJA 2010 ÓTA.